Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-BRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania.

proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, normę rozwojową, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, a także znaczenie kształtowania się stylu życia;

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

- rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;

- planować i realizować działania profilaktyczne w obszarze zapobiegania uzależnieniom, przemocy, przeciwdziałania skutkom niepowodzeń i stresu szkolnego.

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym w kontekście zmieniających się warunków technologicznych i społecznych współpracy z nauczycielami i specjalistami oraz osobami ze środowiska lokalnego w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -15: 2

16 - 18: 3

19 - 21: 3,5

22 - 24: 4

25 - 27: 4,5

28 - 30: 5

Ćwiczenia: przygotowanie i wygłoszenie dwóch referatów na zadane tematy.

Pełny opis:

TEMATYKA WYKŁADÓW:

Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Metody i zasady oceny rozwoju.

Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne).

Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy.

Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie.

Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej.

Poradnictwo genetyczne, metody diagnozowania chorób genetycznych przed i po urodzeniu.

Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy.

Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego.

Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2.; profilaktyka stomatologiczna.

TEMATYKA ĆWICZEŃ:

Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach.

Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego.

Literatura:

1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018

2. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju

i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

3. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016

4. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009

5. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009

6. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014

7. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017

8. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

Ćwiczenia – referaty przygotowane samodzielnie przez studentów, pogadanka, dyskusja

LICZBA GODZIN:

kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania referatu: 15

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 135

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wykłady: egzamin w formie testu, maksymalna liczba punktów do zdobycia - 30, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -13: 2

14 - 18: 3

19 - 21: 3,5

22 - 24: 4

25 - 27: 4,5

28 - 30: 5

Ćwiczenia: przygotowanie i wygłoszenie dwóch referatów na zadane tematy.

Pełny opis:

TEMATYKA WYKŁADÓW:

Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Metody i zasady oceny rozwoju.

Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne).

Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy.

Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie.

Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej.

Poradnictwo genetyczne, metody diagnozowania chorób genetycznych przed i po urodzeniu.

Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy.

Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego.

Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2.; profilaktyka stomatologiczna.

TEMATYKA ĆWICZEŃ:

Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach.

Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego.

Literatura:

1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018

2. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju

i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

3. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016

4. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009

5. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009

6. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014

7. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017

8. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę

Ćwiczenia – referaty przygotowane samodzielnie przez studentów, pogadanka, dyskusja

LICZBA GODZIN:

kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia)

potrzebnych do przygotowania referatu: 15

potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 135

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk, Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)