Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-BRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, normę rozwojową, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, a także znaczenie kształtowania się stylu życia; W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: - rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów; - planować i realizować działania profilaktyczne w obszarze zapobiegania uzależnieniom, przemocy, przeciwdziałania skutkom niepowodzeń i stresu szkolnego. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym w kontekście zmieniających się warunków technologicznych i społecznych współpracy z nauczycielami i specjalistami oraz osobami ze środowiska lokalnego w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -15: 2 16 - 18: 3 19 - 21: 3,5 22 - 24: 4 25 - 27: 4,5 28 - 30: 5 Ćwiczenia: przygotowanie i wygłoszenie dwóch referatów na zadane tematy. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Metody i zasady oceny rozwoju. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, metody diagnozowania chorób genetycznych przed i po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2.; profilaktyka stomatologiczna. TEMATYKA ĆWICZEŃ: Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 2. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 3. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 4. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 5. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 6. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 7. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 8. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę Ćwiczenia – referaty przygotowane samodzielnie przez studentów, pogadanka, dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania referatu: 15 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 135 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykłady: egzamin w formie testu, maksymalna liczba punktów do zdobycia - 30, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -13: 2 14 - 18: 3 19 - 21: 3,5 22 - 24: 4 25 - 27: 4,5 28 - 30: 5 Ćwiczenia: przygotowanie i wygłoszenie dwóch referatów na zadane tematy. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Metody i zasady oceny rozwoju. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Od genu do cechy. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia chorób monogenowych. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne, metody diagnozowania chorób genetycznych przed i po urodzeniu. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola układu nerwowego w powstawaniu uzależnień. Homeostaza wewnątrzustrojowa i mechanizmy jej utrzymywania. Stres jako zaburzenie homeostazy. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych w wieku rozwojowym: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2.; profilaktyka stomatologiczna. TEMATYKA ĆWICZEŃ: Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. |
|
Literatura: |
1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 2. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 3. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 4. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 5. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 6. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 7. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 8. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę Ćwiczenia – referaty przygotowane samodzielnie przez studentów, pogadanka, dyskusja LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania referatu: 15 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 135 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Golan, Karolina Nowak-Stańczyk, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.