Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-WUW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności wychowawczych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować?

2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.

3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie.

4. Jak określać dziecku granice?

5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?

6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań?

7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności?

8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról?

9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci?

10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę, jakie czynniki wpływają na budowanie autorytetu rodzica.

Zna bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.

Identyfikuje różne style wychowania i postawy rodzicielskie oraz ich konsekwencje.

Umiejętności

Student/-ka potrafi formułować komunikaty pomagające dziecku radzić sobie z jego uczuciami.

Potrafi zaprojektować system motywacyjny konsekwencji i nagród.

Potrafi wskazać praktyczne rozwiązania dla rozwiązania poszczególnych trudności wychowawczych.

Potrafi prowadzić dyskusje.

Potrafi wykonywać zadania w grupach roboczych.

Potrafi zaplanować i poprowadzić rozmowę psychoedukacyjną z rodzicem oraz udzielać porad wychowawczych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu i realizacji warsztatu umiejętności wychowawczych dla wybranej grupy rodziców.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować?

2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.

3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie.

4. Jak określać dziecku granice?

5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?

6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań?

7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności?

8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról?

9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci?

10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie.

Literatura:

Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak.

Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Podkowa leśna: MiND.

Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax.

Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno.

Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP.

Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina.

Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, warsztat

Nakład pracy studenta: udział w zajęciach (30h), studiowanie literatury (40h) przygotowani i realizacja warsztatu (30h).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Łukasz Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu i realizacji warsztatu umiejętności wychowawczych dla wybranej grupy rodziców.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować?

2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się.

3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie.

4. Jak określać dziecku granice?

5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?

6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań?

7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności?

8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról?

9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci?

10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie.

Literatura:

Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak.

Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Podkowa leśna: MiND.

Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax.

Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno.

Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP.

Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina.

Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Uwagi:

Metody pracy: wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, warsztat

Nakład pracy studenta: udział w zajęciach (30h), studiowanie literatury (40h) przygotowani i realizacja warsztatu (30h).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)