Warsztaty umiejętności wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-WUW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności wychowawczych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować? 2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się. 3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie. 4. Jak określać dziecku granice? 5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami? 6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań? 7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności? 8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról? 9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci? 10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę, jakie czynniki wpływają na budowanie autorytetu rodzica. Zna bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się. Identyfikuje różne style wychowania i postawy rodzicielskie oraz ich konsekwencje. Umiejętności Student/-ka potrafi formułować komunikaty pomagające dziecku radzić sobie z jego uczuciami. Potrafi zaprojektować system motywacyjny konsekwencji i nagród. Potrafi wskazać praktyczne rozwiązania dla rozwiązania poszczególnych trudności wychowawczych. Potrafi prowadzić dyskusje. Potrafi wykonywać zadania w grupach roboczych. Potrafi zaplanować i poprowadzić rozmowę psychoedukacyjną z rodzicem oraz udzielać porad wychowawczych. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu i realizacji warsztatu umiejętności wychowawczych dla wybranej grupy rodziców. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować? 2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się. 3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie. 4. Jak określać dziecku granice? 5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami? 6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań? 7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności? 8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról? 9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci? 10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie. |
|
Literatura: |
Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak. Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Podkowa leśna: MiND. Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax. Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno. Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP. Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina. Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, warsztat Nakład pracy studenta: udział w zajęciach (30h), studiowanie literatury (40h) przygotowani i realizacja warsztatu (30h). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu i realizacji warsztatu umiejętności wychowawczych dla wybranej grupy rodziców. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Autorytet rodzica – co to oznacza i jak go budować? 2. Bariery komunikacyjne utrudniające porozumiewanie się. 3. Style wychowania oraz ich konsekwencje. Wartości i przekonania rodzicielskie. 4. Jak określać dziecku granice? 5. Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami? 6. Konsekwencje i nagrody. Co uruchamia dziecko do działań? 7. Jak zachęcić dziecko do samodzielności? 8. Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról? 9. Rodzeństwo i ja – czyli jak rozumieć potrzeby i oczekiwania swoich dzieci? 10. Metoda „bez przegranych”, czyli inteligencja emocjonalna rodzica – podsumowanie. |
|
Literatura: |
Talko, L. K., (2015). Dziecko dla odważnych. Kraków: Znak. Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Podkowa leśna: MiND. Gordon, T. (2000). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszwa: Pax. Steinke-Kalembka, J. (2017). Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Warszawa: Samo Sedno. Całusińska. M., Malinowski, W. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Sopot: GWP. Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Media rodzina. Nelsen J. (2020). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wykład, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, warsztat Nakład pracy studenta: udział w zajęciach (30h), studiowanie literatury (40h) przygotowani i realizacja warsztatu (30h). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.