Wpływ społeczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-WLS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ społeczny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego rozumianego jako proces, podczas którego dochodzi do zmiany zachowania, uczuć, emocji lub opinii jednostki, na skutek tego, co myślą, czują bądź też robią inni ludzie. Zajęcia umożliwiają zaznajomienie się ze sposobami stosowania reguł i technik wpływu społecznego oraz obrony przed nimi. Na zajęciach poruszany jest wymiar etyczny intencjonalnego stosowania wpływu społecznego. |
Pełny opis: |
Część teoretyczno-praktyczna: 1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego (wideowykład) 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Strategie omega wpływu społecznego cz.1 7.Strategie omega wpływu społecznego cz.2 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową Część praktyczna: 1.Wdrażanie interwencji - warsztat / konsultacje 2.Wdrażanie interwencji - warsztat / konsultacje 3.Wdrażanie interwencji - techniczne rozwiązywanie trudności związanych z interwencjami 4.Wdrażanie interwencji - prezentacje interwencji 5.Wdrażanie interwencji - prezentacje interwencji, podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Dolinski, D., & Grzyb, T. (2022). 100 effective techniques of social influence: when and why people comply. Routledge. Doliński, D., & Grzyb, T. (2017). Posłuszni do bólu. Wydawnictwo Smak Słowa. Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu postaw i zmiany postaw. Zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu wpływu społecznego. Zna przebieg procesów związanych z kształtowaniem się i zmianą postaw. Zna przebieg procesów związanych z wpływem społecznym. Zna i stosuje terminologię używaną w badaniach nad wpływem społecznym i postawami. Zna i rozumie swoją podatność na zmiany postaw i wpływ społeczny. Umiejętności Student/-ka potrafi scharakteryzować mechanizmy kształtowania się postaw oraz mechanizmy zmian postaw. Potrafi scharakteryzować mechanizmy wpływu społecznego Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie mechanizmów zmiany postaw i wpływu społecznego. Potrafi prowadzić dyskusję. Potrafi wykonywać zadania w małych grupach. Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu społecznego i zmiany postaw. |
Metody i kryteria oceniania: |
test, wdrożenie interwencji, obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Marta Bodecka-Zych, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.