Wpływ społeczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-WLS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ społeczny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do przedmiotu oraz definicje, funkcje i struktura postaw. 2. Bezpośredni i pośredni pomiar postaw. 3. Źródła postaw – natura i wychowanie. 4. Źródła postaw – postawy jako tymczasowe konstrukcje. 5. Perswazja – sposoby zmiany postaw. 6. Perswazja – dwojakie przetwarzanie przekazu, zachowanie a postawy. 7. Postawy a przetwarzanie informacji. 8. Definicje, funkcje wpływu społecznego. 9. Sześć podstawowych reguł wpływu społecznego. 10. Techniki sekwencyjne, emocje kontrolujące, huśtawka emocji. 11. Techniki odwołujące się do motywu autowaloryzacji i autoprezentacji. 12. Techniki lingwistyczne, wyobrażenia i przewidywania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu postaw i zmiany postaw. Zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniu wpływu społecznego. Zna przebieg procesów związanych z kształtowaniem się i zmianą postaw. Zna przebieg procesów związanych z wpływem społecznym. Zna i stosuje terminologię używaną w badaniach nad wpływem społecznym i postawami. Zna i rozumie swoją podatność na zmiany postaw i wpływ społeczny. Umiejętności Student/-ka potrafi scharakteryzować mechanizmy kształtowania się postaw oraz mechanizmy zmian postaw. Potrafi scharakteryzować mechanizmy wpływu społecznego Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie mechanizmów zmiany postaw i wpływu społecznego. Potrafi prowadzić dyskusję. Potrafi wykonywać zadania w małych grupach. Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu społecznego i zmiany postaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Marta Bodecka-Zych, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozwija wiedzę z zakresu wpływu społecznego oraz umożliwia wdrażanie reguł i technik wpływu społecznego w postaci mającej wpływ na zachowanie (zmiana zachowania). |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do zajęć oraz przypomnienie 6 reguł wpływu społecznego 2.Sześć reguł wpływu społecznego, praktyczne powtórzenie 3.Preswazja – jak w pełni wykorzystać reguły i techniki wpływu społecznego 4.Techniki wpływu społecznego 5.Wpływ mniejszości na większość 6.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 7.Sposoby aktywnego działania w mieście – jak wykorzystać reguły wpływu społecznego dla lepszego funkcjonowania miasta 8.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 9.Mapowanie interwencji przy wykorzystaniu reguł wpływu społecznego – plan interwencji 10.TEST ZALICZENIOWY + podział na grupy – pomysły i plany na część projektową |
|
Literatura: |
Cialdini, R. (2006). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego – wideowykład, Gliwice: Onepress Cialdnini, R. (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego?. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Rozdziały 3, 5 i 6 – podział na grupy) Pratkanis, A. R. (2007). Social Influence Analysis: An index of tactics, The Science of Social Influence:Advences and future progress, New York: Taylor and Francis Group Wojciszke B. (2001). Konsekwencje pozostawania w mniejszości [w:] M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.), Stereotypy i uprzedzenia: uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Scholar https://www.simplypsychology.org/minority-influence.html Szlendak, T., Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN (Część 2, Rozdziały 1-7 i 10-11) Kenrick, D., Goldstein, N., Braver, S. (2014). Sześć poziomów wpływu społecznego. Nauka, praktyka I psychologia Roberta Cialdiniego. Helion: Onepress Power. Rozdział 3 i 13 Klincewicz, K. (2011). Dyfuzja innowacji jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (Rozdział 4. Cechy Użytkowników a dyfuzja innowacji) Knowles, E. S., & Linn, J. A. (2004). Alpha and Omega Strategies for Change. Resistance and persuasion, 117-144 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szulawski | |
Prowadzący grup: | Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.