Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prowadzenie szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prowadzenie szkoleń
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice.

2. Specyfika uczenia się osób dorosłych i specyfika uczenia się w grupie.

3. Cechy szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi.

4. Metody aktywizujące prowadzenia warsztatów.

5. Reguły tworzenia scenariusza i formułowania celów szkoleniowych.

6. Sytuacje trudne w pracy trenera.

7. Kompetencje trenerskie i certyfikacja trenerska.

8. Analiza warsztatów prowadzonych przez studentów i studentki.

9. Etyka pracy trenera.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia.

Potrafi przeprowadzić krótkie warsztaty lub szkolenie.

Potrafi współpracować w zespole trenerskim.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi krytycznie podejść do siebie w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena scenariusza szkolenia

- test wiadomości

- analiza prowadzenia fragmentu szkolenia

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych

7. Przygotowanie scenariusza szkolenia

8. Realizacja fragmentów szkoleń w zespołach trenerskich

9. Główne kompetencje trenerskie

10. Etyka pracy trenera

11. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, rozdział VIII – od s. 254: „Badanie efektywności szkoleń”)

• Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –

psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

• Rae, L. (2006 / 2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4, 5, plus r.6 dla chętnych)

• Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna

Ekonomiczna (Rozdział 2)

Literatura uzupełniająca

• Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP.

• Clark. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.

• Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP.

• Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA

• Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

• Matras, J., Żak, R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa PWN

• Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC

• Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP

• Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP.

• Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 45

Przygotowanie się do zajęć, lektura 15

Przygotowanie scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 20

ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Oręziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena scenariusza szkolenia

- test wiadomości

- analiza prowadzenia szkoleń

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych

7. Przygotowanie scenariusza szkolenia

8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich

9. Główne kompetencje trenerskie

10. Etyka pracy trenera

11. Certyfikacja trenerska

Literatura:

• Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

- rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń”

- rozdział 4 „Trener w akcji”

- rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262)

• Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

• Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP

- rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179)

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 45

Przygotowanie się do zajęć, lektura 20

Przygotowanie scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszak
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Szkolenia i ich formy oraz rodzaje.

2. Metody oraz techniki pracy szkoleniowej.

3. Proces grupowy w szkoleniach.

4. Model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

5. Projektowanie modułów szkoleniowych.

6. Opór i jego źródła.

7. Drabina interwencji trenerskich.

8.. Kompetencje trenerskie a prowadzenie szkoleń.

9. Etyka w zawodzie trenera.

10. Zakres tematyki szkoleniowej w obszarze psychologicznym.

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30 h

Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 h

KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

• ZAPROJEKTOWANIE MODUŁU SZKOLENIOWEGO, a następnie przeprowadzenie z grupą ćwiczeniową fragmentu szkolenia z modułu (1 lub 2 wybrane ćwiczenia):

• OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH;

• AKTYWNOŚĆ/ZAANGAŻOWANIE PODCZAS ZAJĘĆ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)