Prowadzenie szkoleń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prowadzenie szkoleń |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice. 2. Specyfika uczenia się osób dorosłych i specyfika uczenia się w grupie. 3. Cechy szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi. 4. Metody aktywizujące prowadzenia warsztatów. 5. Reguły tworzenia scenariusza i formułowania celów szkoleniowych. 6. Sytuacje trudne w pracy trenera. 7. Kompetencje trenerskie i certyfikacja trenerska. 8. Analiza warsztatów prowadzonych przez studentów i studentki. 9. Etyka pracy trenera. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia. Potrafi przeprowadzić krótkie warsztaty lub szkolenie. Potrafi współpracować w zespole trenerskim. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi krytycznie podejść do siebie w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena scenariusza szkolenia - test wiadomości - analiza prowadzenia fragmentu szkolenia |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych 7. Przygotowanie scenariusza szkolenia 8. Realizacja fragmentów szkoleń w zespołach trenerskich 9. Główne kompetencje trenerskie 10. Etyka pracy trenera 11. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator (Rozdział V, rozdział VIII – od s. 254: „Badanie efektywności szkoleń”) • Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS • Rae, L. (2006 / 2012). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 4, 5, plus r.6 dla chętnych) • Silberman, M. (2006). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna (Rozdział 2) Literatura uzupełniająca • Balcerak, A., Woźniak, J. (2014). Szkoleniowe metody symulacyjne. Sopot: GWP. • Clark. C.R. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. • Fortuna, P. (2011). Perswazja w pracy trenera czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń. Sopot: GWP. • Kirkpatrick, D. L. (2004). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Studio EMKA • Kopijer, P. (2011). Kompendium zarządzania szkoleniami. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. • Matras, J., Żak, R. (2018). Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera. Warszawa PWN • Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC • Torój, M. (2016). Praca z grupą szkoleniową. Sopot: GWP • Woźniak, J. (2014). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: GWP. • Vopel, K. (2004). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i praktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 45 Przygotowanie się do zajęć, lektura 15 Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 20 ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Oręziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena scenariusza szkolenia - test wiadomości - analiza prowadzenia szkoleń |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych 7. Przygotowanie scenariusza szkolenia 8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich 9. Główne kompetencje trenerskie 10. Etyka pracy trenera 11. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
• Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator - rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń” - rozdział 4 „Trener w akcji” - rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262) • Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS • Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP - rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 45 Przygotowanie się do zajęć, lektura 20 Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartoszak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Szkolenia i ich formy oraz rodzaje. 2. Metody oraz techniki pracy szkoleniowej. 3. Proces grupowy w szkoleniach. 4. Model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 5. Projektowanie modułów szkoleniowych. 6. Opór i jego źródła. 7. Drabina interwencji trenerskich. 8.. Kompetencje trenerskie a prowadzenie szkoleń. 9. Etyka w zawodzie trenera. 10. Zakres tematyki szkoleniowej w obszarze psychologicznym. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 h Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 h KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: • ZAPROJEKTOWANIE MODUŁU SZKOLENIOWEGO, a następnie przeprowadzenie z grupą ćwiczeniową fragmentu szkolenia z modułu (1 lub 2 wybrane ćwiczenia): • OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH; • AKTYWNOŚĆ/ZAANGAŻOWANIE PODCZAS ZAJĘĆ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.