Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-ZSB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Powtórzenie wiadomości z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej. Role statystyki opisowej i indukcyjnej w badaniach psychologicznych. Pomiar statystyczny właściwości obiektów w psychologii. Skale pomiarowe (zmienne wyrażonych na skalach różnego typu w jednym badaniu – standaryzacja).

2. Wprowadzenie do obsługi profesjonalnych pakietów statystycznych (SPSS i/ lub STATISTICA). Wpisywanie danych z kwestionariusza, kodowanie, transformacje, warunki. Obliczanie statystyk opisowych.

3. Ilościowy opis jednocechowy. Charakterystyka grupy w oparciu o właściwe miary tendencji centralnych, rozproszenia, asymetrii i kurtozy. Wykorzystanie miary asymetrii i kurtozy do oszacowania kształtu rozkładu zmiennej. Wykresy (histogramy, słupkowe, łodyga i liść).

4. Elementy rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa gęstość prawdopodobieństwa, dystrybuanta, jej własności i zastosowanie. Wybrane rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w psychologii: rozkład zero-jedynkowy, dwumianowy, rozkład Studenta, rozkład normalny, rozkład Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat.

5. Różnice pomiędzy badaniem zależności a testowaniem zależności. Testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F), miara wielkości efektu i jej zastosowanie. Zagadnienie grup zależnych i niezależnych.

6. Omówienie testów t i nieparametrycznych odpowiedników.

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji. Homogeniczność wariancji. Porównania parami (post hoc).

8. Badania i testowanie zależności liniowych – korelacje, regresja jednozmiennowa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.

Zna statystyki opisowe pojedynczej zmiennej i miary opisowe zależności pomiędzy zmiennymi w stopniu pozwalającym na samodzielne przeprowadzenie obliczeń.

Wie na czym polegają różnice pomiędzy opisem zależności i testowaniem zależności w stopniu pozwalającym na krótką ustną i pisemną wypowiedź.

Rozumie pojęcie standaryzacji – celowości i mechanizmów przeprowadzenia.

Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i wybrane rozkłady zmiennych losowych w stopniu pozwalającym je zdefiniować i rozróżnić.

Zna testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F versus parametryczne i nieparametryczne). Zna założenia do poszczególnych testów.

Wie na czym polega badania zależności liniowych. Zna dwie analizy (korelacje i regresję liniową).

Umiejętności

Student/-ka umie dobrać odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, zweryfikować założenia, wybrać metody parametryczne lub nieparametryczne, przeprowadzić, zinterpretować i zapisać zgodnie ze standardami APA.

Umie obliczyć (w programie statystycznym ale także ze wzoru) i zinterpretować miary chi2, t i F, miary wielkości efektu, poziom istotności.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.

Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

3 kolokwia online w trakcie semestru

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Analiza chi kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć poprzez kod przekazany za pośrednictwem maila APS. W przypadku braku maila na 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć - prosimy kontakt w prowadzącym zajęcia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Analiza chi kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć poprzez kod przekazany za pośrednictwem maila APS. W przypadku braku maila na 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć - prosimy kontakt w prowadzącym zajęcia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

3 kolokwia w trakcie semestru

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Analiza chi kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Analiza chi kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura dodatkowa:

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Testy z rodziny chi-kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura dodatkowa:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty).

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Sebastian Kraszkiewicz, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Testy z rodziny chi-kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura dodatkowa:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty).

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Testy z rodziny chi-kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura dodatkowa:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty).

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Ewa Duda, Mateusz Jaworski, Sebastian Kraszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników.

Zakres tematów:

1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS

2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie

3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności)

4. Testy z rodziny chi-kwadrat

5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody.

6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej

7. Jednoczynnikowa analiza wariancji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura dodatkowa:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty).

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage.

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)