Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-ZSB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie wiadomości z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej. Role statystyki opisowej i indukcyjnej w badaniach psychologicznych. Pomiar statystyczny właściwości obiektów w psychologii. Skale pomiarowe (zmienne wyrażonych na skalach różnego typu w jednym badaniu – standaryzacja). 2. Wprowadzenie do obsługi profesjonalnych pakietów statystycznych (SPSS i/ lub STATISTICA). Wpisywanie danych z kwestionariusza, kodowanie, transformacje, warunki. Obliczanie statystyk opisowych. 3. Ilościowy opis jednocechowy. Charakterystyka grupy w oparciu o właściwe miary tendencji centralnych, rozproszenia, asymetrii i kurtozy. Wykorzystanie miary asymetrii i kurtozy do oszacowania kształtu rozkładu zmiennej. Wykresy (histogramy, słupkowe, łodyga i liść). 4. Elementy rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa gęstość prawdopodobieństwa, dystrybuanta, jej własności i zastosowanie. Wybrane rozkłady zmiennych losowych wykorzystywane w psychologii: rozkład zero-jedynkowy, dwumianowy, rozkład Studenta, rozkład normalny, rozkład Fishera-Snedecora, rozkład chi-kwadrat. 5. Różnice pomiędzy badaniem zależności a testowaniem zależności. Testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F), miara wielkości efektu i jej zastosowanie. Zagadnienie grup zależnych i niezależnych. 6. Omówienie testów t i nieparametrycznych odpowiedników. 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji. Homogeniczność wariancji. Porównania parami (post hoc). 8. Badania i testowanie zależności liniowych – korelacje, regresja jednozmiennowa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych. Zna statystyki opisowe pojedynczej zmiennej i miary opisowe zależności pomiędzy zmiennymi w stopniu pozwalającym na samodzielne przeprowadzenie obliczeń. Wie na czym polegają różnice pomiędzy opisem zależności i testowaniem zależności w stopniu pozwalającym na krótką ustną i pisemną wypowiedź. Rozumie pojęcie standaryzacji – celowości i mechanizmów przeprowadzenia. Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i wybrane rozkłady zmiennych losowych w stopniu pozwalającym je zdefiniować i rozróżnić. Zna testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F versus parametryczne i nieparametryczne). Zna założenia do poszczególnych testów. Wie na czym polega badania zależności liniowych. Zna dwie analizy (korelacje i regresję liniową). Umiejętności Student/-ka umie dobrać odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, zweryfikować założenia, wybrać metody parametryczne lub nieparametryczne, przeprowadzić, zinterpretować i zapisać zgodnie ze standardami APA. Umie obliczyć (w programie statystycznym ale także ze wzoru) i zinterpretować miary chi2, t i F, miary wielkości efektu, poziom istotności. Kompetencje społeczne Student/-ka ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych. Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
3 kolokwia online w trakcie semestru |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć poprzez kod przekazany za pośrednictwem maila APS. W przypadku braku maila na 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć - prosimy kontakt w prowadzącym zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć poprzez kod przekazany za pośrednictwem maila APS. W przypadku braku maila na 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć - prosimy kontakt w prowadzącym zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
3 kolokwia w trakcie semestru |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Analiza chi kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Testy z rodziny chi-kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Sebastian Kraszkiewicz, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Testy z rodziny chi-kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Testy z rodziny chi-kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Mateusz Jaworski, Sebastian Kraszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Testy z rodziny chi-kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Agata Janowska, Anna Krempa-Kowalewska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwia |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycznego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowania wzorów), po analizy na danych empirycznych i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Zakres tematów: 1. Statystyki opisowe i skale pomiarowe (powtórzenie). Wstęp do obsługi SPSS 2. Podstawowe operacje w SPSS - wpisywanie danych, tworzenie wskaźników, obliczanie statysty opisowych i raportowanie 3. Rozkład zmiennych: analiza w SPSS, interpretacja (rozkład normalny i jego własności) 4. Testy z rodziny chi-kwadrat 5. Testy t-Studenta. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem testu t dla jednej próby, testu t dla prób zależnych oraz testu t dla prób niezależnych. Badanie homogeniczności wariancji oraz poprawka na stopnie swobody. 6. Analiza związków między zmiennymi - korelacja i analiza regresji prostej 7. Jednoczynnikowa analiza wariancji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Agata Janowska, Sebastian Kraszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.