Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka wielozmiennowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-STW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka wielozmiennowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne)

- analizy regresji i mediacje

- analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary

- analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności

Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności.

2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. Analiza kowariancji.

3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym.

4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane.

5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe).

6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów.

8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego.

9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen.

10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

Literatura:

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.

Charakteryzuje założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym (poziom pomiaru, kształt i rozkład zmiennych, porównywalność parametrów).

Zna wybrane, wielozmiennowe metody analizy danych, w stopniu pozwalającym na adekwatny wybór do rozważanego problemu badawczego i rodzaju danych, prawidłowo interpretuje wyniki.

Wie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy (czynnikowymi) w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).

Wie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy regresji, mediacji i moderacji w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).

Umiejętności

Student/-ka dobiera odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA.

Ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń; ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.

Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu statystki w budowania warsztatu pracy psychologa.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia indywidualne a takze prace grupowe (w zależności od cyklu)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne)

- analizy regresji i mediacje

- analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary

- analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności

Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności.

2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste.

3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym

4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane.

5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe).

6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów.

8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego.

9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen.

10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

Literatura:

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Rowicka
Prowadzący grup: Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów kształcenia poprzez kolokwia i prace zaliczeniowe, w tym pracę w grupach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności.

2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste.

3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym

4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane.

5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe).

6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów.

8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego.

9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen.

10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

Literatura:

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Uwagi:

zajęcia realizowane online w tym cyklu (platforma teams)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne)

- analizy regresji i mediacje

- analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary

- analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności

Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności.

2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste.

3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym

4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane.

5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe).

6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów.

8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego.

9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen.

10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

Literatura:

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak, Magdalena Szpojankowska-Puchalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne)

- analizy regresji i mediacje

- analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary

- analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności

Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności.

2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste.

3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym

4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane.

5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe).

6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów.

8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego.

9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen.

10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura uzupełniająca

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów kształcenia poprzez kolokwia i prace zaliczeniowe, w tym pracę w grupach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym

2. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja.

3. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. Zastosowanie testów Sobela i/lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej.

4. Analiza regresji a moderacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Literatura uzupełniająca

Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04.

101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012

Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117.

Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu.

Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion

Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560

Uwagi:

Zajęcia prowadzone warsztatowo.

Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów.

Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Świderska
Prowadzący grup: Ewa Duda, Agata Janowska, Sebastian Kraszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)