Statystyka wielozmiennowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-STW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka wielozmiennowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne) - analizy regresji i mediacje - analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary - analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. 2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. Analiza kowariancji. 3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym. 4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane. 5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe). 6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. 8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. 9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. 10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. |
Literatura: |
Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych. Charakteryzuje założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym (poziom pomiaru, kształt i rozkład zmiennych, porównywalność parametrów). Zna wybrane, wielozmiennowe metody analizy danych, w stopniu pozwalającym na adekwatny wybór do rozważanego problemu badawczego i rodzaju danych, prawidłowo interpretuje wyniki. Wie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy (czynnikowymi) w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne). Wie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy regresji, mediacji i moderacji w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne). Umiejętności Student/-ka dobiera odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA. Ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń; ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych. Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych. Kompetencje społeczne Student/-ka ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu statystki w budowania warsztatu pracy psychologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwia indywidualne a takze prace grupowe (w zależności od cyklu) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne) - analizy regresji i mediacje - analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary - analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. 2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. 3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym 4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane. 5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe). 6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. 8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. 9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. 10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. |
|
Literatura: |
Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez kolokwia i prace zaliczeniowe, w tym pracę w grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. 2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. 3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym 4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane. 5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe). 6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. 8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. 9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. 10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. |
|
Literatura: |
Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion |
|
Uwagi: |
zajęcia realizowane online w tym cyklu (platforma teams) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne) - analizy regresji i mediacje - analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary - analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. 2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. 3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym 4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane. 5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe). 6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. 8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. 9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. 10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. |
|
Literatura: |
Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak, Sławomir Postek, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
3 kolokwia (zadania praktyczne i teoretyczne) - analizy regresji i mediacje - analizy wieloczynnikowe i powtarzane pomiary - analizy psychometryczne: czynnikowe i rzetelności Ocena na koniec semestru jest oceną średnią z powyższych kolokwiów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. 2. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. 3. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym 4. Wielozmiennowa analiza wariancji (MANOVA); modele mieszane. 5. Planowanie badania i wybór analiz, interpretacja. Analiza wyników badań (artykuły naukowe). 6. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 7. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. 8. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. 9. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. 10. Zastosowanie testów Sobela i/ lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura uzupełniająca Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez kolokwia i prace zaliczeniowe, w tym pracę w grupach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – od prostych (jednozmiennowych) do złożonych (wieloczynnikowych / wielozmiennowych) modeli badania zależności. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Efekty proste. Powtarzane pomiary w schemacie wewnątrzgrupowym i międzygrupowym 2. Regresja – metoda krokowa i hierarchiczna, założenie, cel analizy, interpretacja. 3. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. Mediacja całkowita – klasyczne podejście Barona i Kenny’ego. Mediacja częściowa – model Cohena i Cohen. Zastosowanie testów Sobela i/lub Aroiana i Goodmana do testowania mediacji częściowej. 4. Analiza regresji a moderacja. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura uzupełniająca Stanisz A., 2000 - Analiza wariancji - testy po fakcie, Medycyna Praktyczna 2000/04. 101 zadań ze statystyki matematycznej z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku, Wiesława Regel, Bila 2012 Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Malska, W. (2017). Wybrane statystyki nieparametryczne. Edukacja-Technika-Informatyka, 8(2), 111-117. Ciupke, K. (2020). Analiza dużych zbiorów danych. Utrzymanie Ruchu. Foreman John W. (2019) Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy. Wydawnictwo Helion Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone warsztatowo. Przedmiot obejmuje 3 ECTS tj. ok 90 godzin nakładu pracy, w tym: 15-30 godzin spotkań, 30 godzin pracy własnej i 30 godzin przygotowania się do kolokwiów. Dostęp do zajęć w TEAMS poprzez kod lub link w UWAGI w sylabusach poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Agata Janowska, Sebastian Kraszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.