Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-STA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi, zadania do samodzielnego wykonania). Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszane na wykładzie) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka wie, jak połączyć wiedzę metodologiczną ze statystyczną w ramach stosowania miar i testów statystycznych adekwatnych do postawionych hipotez oraz do zastosowanych operacjonalizacji tych hipotez (skal pomiarowych badanych zmiennych). Zna pojęcia rozkładu wyników jednej zmiennej oraz rozumie jego postać tabelaryczną i graficzną. Zna pojęcia parametrów (miar opisowych) rozkładów jednej zmiennej (parametry tendencji centralnej, rozrzutu, kształtu) adekwatnych do stosowanych skal pomiarowych. Zna pojęcia rozkładu wielu zmiennych oraz rozumie jego postać tabelaryczną i graficzną. Zna pojęcia parametrów (miar opisowych) zależności stochastycznej i statystycznej (parametry zależności modalnych, median, średnich, zależności liniowych), adekwatnych do postawionych hipotez i stosowanych skal pomiarowych. Rozumie różnicę pomiędzy statystyką opisową i indukcyjną (wnioskowaniem statystycznym) w kontekście estymacji wartości zmiennych oraz weryfikowania hipotez. Zna podstawowe estymacje parametrów rozkładu jednej zmiennej adekwatnych do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby. Zna podstawowe estymacje parametrów zależności, adekwatne do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby. Zna podstawowe testy sprawdzające istotność parametrów zależności, adekwatne do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby. Umiejętności Student/-ka umie analizować doniesienia badawcze w kontekście analizy danych, użytych miar i ich testowania. Umie w swojej własnej pracy badawczej dopasować odpowiednią procedurę statystyczną do konkretnego problemu badawczego i konkretnego sposobu operacjonalizacji tych hipotez. Umie zawrzeć wnioski ze statystycznej analizy danych w ramach raportu badawczego. Kompetencje społeczne Student/-ka ma naukowy, krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko, Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Natalia Bogusz, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Magdalena Rowicka, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rowicka, Magdalena Szpojankowska-Puchalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 Nakład pracy studenta: 25 godzin / 1 ECTS tj. 175 godzin pracy (w tym uczestniczenie w zajęciach): 60 godzin zajęć + 115 godzin pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
N WYK
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub wielokrotne odpowiedzi. Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszaane na wykładzie) |
|
Uwagi: |
Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 Nakład pracy studenta: 25 godzin / 1 ECTS tj. 175 godzin pracy (w tym uczestniczenie w zajęciach): 45 godzin zajęć + 135 godzin pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub pytania otwarte). Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. 2.Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. 3-4. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. 5-15. Metody i testy statystyczne: - Centralne Twierdzenie Graniczne i wnioski z niego płynące. Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Moc testu statystycznego. -Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). - Test t Studenta dla prób zależnych. - Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. |
|
Literatura: |
Rekomendowana literatura stanowi literaturę kompleksową, z której studenci mogą dokonać wyboru. Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. PWN. Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów. PWN. Dancey, C., Reidy, J. (2020). Statistics without Maths for Psychology. Pearson. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2020). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Howell, D. C. (2010). Statistical methods for psychology. Thomson Wadsworth. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. PWN King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne. Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Skala ocen z przedmiotu: 90+ ocena 5, 80-89 ocena 4,5, 70-79 ocena 4,0, 60-69 ocena 3,5 i 51 - 59 - ocena 3,0 Nakład pracy studenta: 25 godzin / 1 ECTS tj. 175 godzin pracy (w tym uczestniczenie w zajęciach): 60 godzin zajęć + 115 godzin pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się poprzez egzamin (jednokrotne i/lub pytania otwarte). Podczas ćwiczeń - kolokwia, prace domowe, praca podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe. Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności. II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych (dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice statystyczne. III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa. - Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju. Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla prób zależnych. - Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych, - Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej. - Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne. |
|
Literatura: |
Rekomendowana literatura stanowi literaturę kompleksową, z której studenci mogą dokonać wyboru. Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. PWN. Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów. PWN. Dancey, C., Reidy, J. (2020). Statistics without Maths for Psychology. Pearson. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2020). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. Howell, D. C. (2010). Statistical methods for psychology. Thomson Wadsworth. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A., Iwankowski, P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. PWN King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne. Wykład - egzamin Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach Nakład pracy studenta: 25 godzin / 1 ECTS tj. 175 godzin pracy (w tym uczestniczenie w zajęciach): 45 godzin zajęć + 135 godzin pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska, Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Rowicka | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda, Magdalena Rowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.