Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PSM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter projektowy, ich celem jest stworzenie przez studentów - w grupach - własnych narzędzi standardowych. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia prowadzone w formie projektu. 1. Tworzenie testu. 2. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. 3. Badanie rozkładu wyników. 4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. 5. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych wprowadzeń teoretycznych 6. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie. 7. Metody oceny trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych. 8. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami koleżanek kolegów. 9. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem. 10. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru. 11. Normalizacja. 12. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych. 13. Prezentacje gotowych narzędzi. 14. Zasady przygotowania zaliczeniowej pracy pisemnej. |
Literatura: |
Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z pomiarem testowym (własności pozycji testowych, rzetelność pomiaru i jej szacowanie, trafność pomiaru i jej szacowanie, badanie rozkładu, normalizacja, adaptacja kulturowa testów) oraz zalety i ograniczenia stosowania testów w psychologii. Wie, jak wybrać i zoperacjonalizować zmienne, które mogą być przedmiotem pomiaru testowego. Wie, jak zinterpretować uzyskanie wyniki badania w kontekście wybranej teorii oraz wyników innych badań. Umiejętności Student/-ka potrafi przygotować standardowe narzędzie diagnostyczne oraz zaplanować i przeprowadzić badanie pozwalające ocenić jego rzetelność (zarówno w aspekcie zgodności wewnętrznej jak i stabilności czasowej) oraz trafność pomiaru (wykorzystując analizę czynnikową, porównania z wynikami istniejących narzędzi oraz związki między zachowaniem a wynikami testowymi). Potrafi zaprezentować standardowe narzędzie diagnostyczne, uwzględniając jego zarówno wprowadzenie teoretyczne, jak i kluczowe charakterystyki psychometryczne – zarówno w formie pisemnej jak i ustnej. Kompetencje społeczne Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością i kieruje dobrem uczestników oraz zasadami etycznymi podczas projektowania i prowadzenia badania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Adrian Kabat, Ewa Witkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDRSAj9IL8HPGN3235qNMmav5q1mUfe0tD58Xm1AeD1Y1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f1b99639-0546-44ed-9027-78883be12684&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest skonstruowanie przez Studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Szczegółowy opis poszczególnych spotkań i aktywności został umieszony w części dotyczącej konkretnej grupy zajęciowej. |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu psychometrii UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie raportu psychometrycznego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -30 Praca własna studenta nad raportem i prezentacją - 30h Przygotowanie się do zajęć - 60h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 120 Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bogusz, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca z uczestnikami zajęć dla przedmiotu Psychometria przygotowana jest w taki sposób, aby w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej, student mógł zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychometrii, z jakimi powinni zapoznać się studenci w trakcie studiów psychologicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest skonstruowanie przez studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Zajęcia mają charakter projektowy Organizacja zajęć Spotkanie 1. Zajęcia organizacyjne. Zadanie: podział na zespoły (max. 3 osobowe), próba wyboru zmiennych do operacjonalizacji, początek prac nad przygotowaniem szkicu wstępu teoretycznego (min. 3 strony standardowego maszynopisu, tekst musi wieńczyć operacyjna definicja wybranej zmiennej, 5-10 źródeł naukowych; opis istniejących narzędzi) Spotkanie 2. Tworzenie testu. Wybór tematu teoretycznego. Dyskusja z poszczególnymi zespołami nad wybranymi zmiennymi. Praca nad wstępem teoretycznym Deadline dla wyboru zmiennych! Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Guilford. J.P. (1954/2005). Tworzenie testu . W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (107-110). Gdańsk: GWP. Spotkanie 3. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. Badanie rozkładu wyników. Deadline dla oddania szkiców wstępu teoretycznego – grupa referująca ma dodatkowy tydzień na to zadanie Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych szkiców. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Rynkiewicz, A. (2009). Błędy standardowe i przedziały ufności. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (180-201). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: w referacie musi znaleźć się opis obliczania alfa Cronbacha przy użyciu SPSS oraz szacowania SEM oraz ćwiczenie dla grupy Spotkanie 6. Metody ocena trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Deadline dla przygotowania wstępnej puli pozycji, omówienie puli z każdą z grup Spotkanie 7. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami kolegów Deadline do przygotowania instrukcji; korekta puli po ocenie przez sędziów, wybór metody badania trafności pomiaru, początek badań Spotkanie 8. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (147-151). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział o analizie czynnikowej; lub dowolny inny rozdział z innego podręcznika do statystyki poświęcony tej kwestii). Uwaga: referat musi zawierać przykład przeprowadzenia analizy czynnikowej w SPSS oraz ćwiczenie dla grupy. Spotkanie 10. Normalizacja. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: referat musi zawierać przykład tworzenia norm. Spotkanie 11. Wykorzystanie testów w badaniach dużych grup na przykładzie testów PISA i TIMSS Sugerowana literatura do referatu: Goczek, Ł., Witkowska, E., Witkowski, B. (2020). Jakość edukacji jako czynnik wzrostu gospodarczego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. Spotkanie 12. Indywidualne konsultacje dla poszczególnych grup Spotkanie 13. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Van de Vijver, F. & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1, 89-99. (dysponuję roboczym tłumaczeniem artykułu na język polski) Spotkanie 14. Prezentacje gotowych narzędzi (5 grup, po 15-20 minut dla grupy). Deadline dla oddania gotowych raportów Spotkanie 15. Prezentacje gotowych narzędzi – c.d. Członkowie grup, które oddały kompletne, poprawne raporty będą mogli podczas tego spotkania uzyskać informacje o ocenie końcowej |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu psychometrii UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie raportu psychometrycznego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -30 Praca własna studenta nad raportem i prezentacją - 30h Przygotowanie się do zajęć - 60h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 120 Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Hubert Oręziak, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia będą mierzone w następujący sposób: - w zakresie wiedzy: test wiedzy w formie pisemnej; - w zakresie umiejętności: praca nad oceną dobroci pomiaru narzędzia, w tym przeprowadzenie badań pilotażowych oraz przygotowanie raportu z przeprowadzonej analizy wartości psychometrycznej pomiaru narzędziem; - w zakresie kompetencji: dyskusja na zajęciach, praca grupowa nad raportem z badań; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie projektu. Na kolejnych spotkaniach, jak i w ramach pracy własnej, poza zajęciami, podejmowane będą kolejne zagadnienia z wymienionych w części: Podstawowe informacje o przedmiocie. W tym zwłaszcza: - pojęcie pomiaru; - wskaźniki; - klasyczna teoria rzetelności testów i kwestie problemowe pomiaru psychometrycznego; - wynik prawdziwy i błąd pomiaru, rozkład wyników i błędów dla jednej osoby i dla populacji, korelacja wyników otrzymanych i prawdziwych, SEM; - stabilność czasowa, metoda wersji alternatywnych, metoda połówkowa, zgodność wewnętrzna, zgodność ocen sędziów; - rodzaje trafności, wzajemne relacja między trafnościami, szacowanie trafności; - analizy prowadzone za pomocą SPSS; - normy i normalizacja; - etyka pomiaru narzędziem psychologicznym; |
|
Literatura: |
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii, Warszawa: Scholar. Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; nakład pracy osoby studiującej: liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 35 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania raport: 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 pkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Witkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Grala, Ewa Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Podstawą zaliczenia jest przygotowane w grupach narzędzie diagnostyczne – zaprezentowane podczas zajęć (10%) i opisane w raporcie (50%) oraz prezentacja zagadnienia teoretycznego wraz z ew. przykładami zastosowań (40%). Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest skonstruowanie przez studentów własnych standardowych narzędzi diagnostycznych. Zajęcia mają charakter projektowy Organizacja zajęć Spotkanie 1. Zajęcia organizacyjne. Zadanie: podział na zespoły (max. 3 osobowe), próba wyboru zmiennych do operacjonalizacji, początek prac nad przygotowaniem szkicu wstępu teoretycznego (min. 3 strony standardowego maszynopisu, tekst musi wieńczyć operacyjna definicja wybranej zmiennej, 5-10 źródeł naukowych; opis istniejących narzędzi) Spotkanie 2. Tworzenie testu. Wybór tematu teoretycznego. Dyskusja z poszczególnymi zespołami nad wybranymi zmiennymi. Praca nad wstępem teoretycznym Deadline dla wyboru zmiennych! Sugerowana literatura do referatu: Hornowska, E. (2001). Konstruowanie testu – podstawowe procedury. W: E. Hornowska. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (158-193). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Guilford. J.P. (1954/2005). Tworzenie testu . W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. (107-110). Gdańsk: GWP. Spotkanie 3. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. Badanie rozkładu wyników. Deadline dla oddania szkiców wstępu teoretycznego – grupa referująca ma dodatkowy tydzień na to zadanie Sugerowana literatura do referatu: Witkowska, E., Fronczyk, K. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (161-179). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Spotkanie 4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych szkiców. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Spotkanie 5. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie. Sugerowana literatura do referatu: Jankowski, K., Zajenkowski, M. (2009). Metody szacowania rzetelności pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (84-110). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Rynkiewicz, A. (2009). Błędy standardowe i przedziały ufności. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (180-201). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: w referacie musi znaleźć się opis obliczania alfa Cronbacha przy użyciu SPSS oraz szacowania SEM oraz ćwiczenie dla grupy Spotkanie 6. Metody ocena trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (111-140; 151-159). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Deadline dla przygotowania wstępnej puli pozycji, omówienie puli z każdą z grup Spotkanie 7. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami kolegów Deadline do przygotowania instrukcji; korekta puli po ocenie przez sędziów, wybór metody badania trafności pomiaru, początek badań Spotkanie 8. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem. Sugerowana literatura do referatu: Messick, S. (1980/2005). Trafność testu a etyka oceny (diagnozy). W: J. Brzeziński (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych (460-482). Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Spotkanie 9. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru Sugerowana literatura do referatu: Tarnowski, A., Fronczyk, K. (2009). Trafność pomiaru testem. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (147-151). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział o analizie czynnikowej; lub dowolny inny rozdział z innego podręcznika do statystyki poświęcony tej kwestii). Uwaga: referat musi zawierać przykład przeprowadzenia analizy czynnikowej w SPSS oraz ćwiczenie dla grupy. Spotkanie 10. Normalizacja. Sugerowana literatura do referatu: Rynkiewicz, A. (2009). Normy i normalizacja. W: K. Fronczyk (red). Psychometria – podstawowe zagadnienia (205-228). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Uwaga: referat musi zawierać przykład tworzenia norm. Spotkanie 11. Wykorzystanie testów w badaniach dużych grup na przykładzie testów PISA i TIMSS Sugerowana literatura do referatu: Goczek, Ł., Witkowska, E., Witkowski, B. (2020). Jakość edukacji jako czynnik wzrostu gospodarczego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. Spotkanie 12. Indywidualne konsultacje dla poszczególnych grup Spotkanie 13. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych Sugerowana literatura do referatu: Brzeziński, J. (1997). Problemy adaptacji kulturowej testów. W: J. Brzeziński. Metodologia badań psychologicznych (576-597). Warszawa: PWN Van de Vijver, F. & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1, 89-99. (dysponuję roboczym tłumaczeniem artykułu na język polski) Spotkanie 14. Prezentacje gotowych narzędzi (5 grup, po 15-20 minut dla grupy). Deadline dla oddania gotowych raportów Spotkanie 15. Prezentacje gotowych narzędzi – c.d. Członkowie grup, które oddały kompletne, poprawne raporty będą mogli podczas tego spotkania uzyskać informacje o ocenie końcowej |
|
Literatura: |
Literatura do zajęć: Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu psychometrii UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie raportu psychometrycznego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -30 Praca własna studenta nad raportem i prezentacją - 30h Przygotowanie się do zajęć - 60h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 120 Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Bartosz Dębecki, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia będą mierzone w następujący sposób: - w zakresie wiedzy: test wiedzy w formie pisemnej; - w zakresie umiejętności: praca nad oceną dobroci pomiaru narzędzia, w tym przeprowadzenie badań pilotażowych oraz przygotowanie raportu z przeprowadzonej analizy wartości psychometrycznej pomiaru narzędziem; - w zakresie kompetencji: dyskusja na zajęciach, praca grupowa nad raportem z badań; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie projektu. Na kolejnych spotkaniach, jak i w ramach pracy własnej, poza zajęciami, podejmowane będą kolejne zagadnienia z wymienionych w części: Podstawowe informacje o przedmiocie. W tym zwłaszcza: - pojęcie pomiaru; - wskaźniki; - klasyczna teoria rzetelności testów i kwestie problemowe pomiaru psychometrycznego; - wynik prawdziwy i błąd pomiaru, rozkład wyników i błędów dla jednej osoby i dla populacji, korelacja wyników otrzymanych i prawdziwych, SEM; - stabilność czasowa, metoda wersji alternatywnych, metoda połówkowa, zgodność wewnętrzna, zgodność ocen sędziów; - rodzaje trafności, wzajemne relacja między trafnościami, szacowanie trafności; - analizy prowadzone za pomocą SPSS; - normy i normalizacja; - etyka pomiaru narzędziem psychologicznym; |
|
Literatura: |
Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii, Warszawa: Scholar. Fronczyk, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, dialog, praca z tekstem, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; nakład pracy osoby studiującej: liczba godzin kontaktowych: 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 35 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania raport: 25 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 pkt ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.