Psychologia procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). 2. Procesy percepcji. 3. Procesy uwagi. 4. Zniekształcenia procesów pamięci i uwagi. 5. Pamięć. 6. Poznanie społeczne. 7. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji. 8. Intuicja i wyobraźnia. 9. Procesy poznawcze a procesy emocjonalne. 10. Stosowana psychologia poznawcza. Ćwiczenia: 1. Czym zajmuje się psychologia procesów poznawczych? Rys historyczny. Podstawowe pojęcia. 2. Metody badawcze w psychologii poznawczej. 3. Jak przygotować prezentację wyników badania i referat. 4. Procesy uwagi. 5. Procesy spostrzegania. 6. Pamięć. Rodzaje pamięci. 7. Procesy pamięciowe. 8. Zniekształcenia pamięci. 9. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. 10. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. 11. Zastosowania psychologii poznawczej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii procesów poznawczych. Zna przebieg podstawowych procesów poznawczych: percepcji, uwagi pamięć, podejmowania decyzji. Zna i stosuje terminologię używaną w psychologii poznawczej. Zna ograniczenia wybranych procesów poznawczych, np. percepcji, uwagi, pamięci. Zna podstawowe fakty z historii psychologii poznawczej. Umiejętności Student/-ka potrafi scharakteryzować podstawowe procesy poznawcze. Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej. Potrafi prowadzić dyskusje, z zachowaniem zasad kultury osobistej. Potrafi wykonywać zadania w małych grupach. Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii poznawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (poprzez MS Forms) zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2013). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Link do grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e558d8b992a4355bc3eea206c9f1fd6%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc484532-4613-460d-9a35-63d24b737668&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link Grupa 1 (ćwiczenia) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad62cdbaa11df46c48d034aa489062b7e%40thread.tacv2/conversations?groupId=bef6572f-f1c7-4347-8a7c-7aed50876bad&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link Grupa 2 (ćwiczenia) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7374d95cd9c948e09885addfd1c697e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=472543cc-47a4-42f1-bc1e-40edaabc4551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 35 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (poprzez MS Forms) zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2013). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Wykład- link do zespółu na Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad55c27087104e618834400c43995778%40thread.tacv2/conversations?groupId=61dccc33-57ee-4b0b-a250-ab01c97a5e02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 1 Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adddcdcb0eef840cb96f78d4c16283d23%40thread.tacv2/conversations?groupId=236e6e3d-94b4-4d31-8110-34054b25dbf5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16b5577a83d04db3ae66a4e7a9bec5df%40thread.tacv2/conversations?groupId=a79de775-53f8-475d-9795-4a9485bd3dd5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a705001e5ae4a42e4a0c32f6b2fc3a838%40thread.tacv2/conversations?groupId=323c8379-8631-47fe-8297-99d7503bb39f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 35 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań). Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 35 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań). Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu 40 pytań - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 35 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań) - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu 40 pytań - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 35 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Branowska, Patrycja Gryczan, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań) - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej. Wykład: Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język. Ćwiczenia: Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały. -Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP. -Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP. -Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały. Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - wybrane rozdziały Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. – wybrane rozdziały Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka |
|
Uwagi: |
Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja. Nakład pracy studenta (175 godzin) uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin przygotowanie prezentacji -15 godzin poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.