Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-POS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia osobowości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

Teorie osobowości, badania

Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud

Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler -

Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan

Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania

Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls

Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell

Biologiczne podstawy osobowości –

Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia

Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości

Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych

Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania

Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uzupełniająca

Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę w zakresie psychologii osobowości.

Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny.

Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną.

Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie.

Umiejętności

Student/-ka dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości.

Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża zjawisk intrapsychicznych i zachowań.

Kompetencje społeczne

Student/-ka docenia znaczenie wiedzy o osobowości człowieka dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi.

Metody i kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej.

Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń

Punktacja ćwiczeń:

Wejściówki: każda po 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Odbędzie się 7 wejściówek na koniec zliczane jest 5 najlepszych = 50 pkt

Prezentacja 1 – prezentacja wybranej teorii: proszę przygotować prezentację wybranej teorii w formie multimedialnej, proszę zaplanować na koniec prezentacji ćwiczenie dla całej grupy, które zaktywizuje wszystkich do działania. Czas 45 minut.

Punktacja – prezentacja teorii 10 pkt, pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt =25 pkt

Prezentacja 2 – prezentacja konkretnego bohatera w odniesieniu do wybranej teorii: proszę przedstawić konkretne zachowania bohatera filmowego, serialowego, książkowego, którego zachowania zostaną zaprezentowane i opisane zgodnie z wybraną teorią. Można w trakcie prezentacji stworzyć quiz dla uczestników. Czas 45 minut.

Punktacja – prezentacja bohatera 10 pkt, właściwe osadzenie w teorii i pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt = 25 pkt

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko, Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów stacjonarnych:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a961f53d1453b4c75aa55b25c5a73cf82%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4740ed46-6b00-4490-a025-c26b33c990a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów niestacjonarnych:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac187b092cfde40a2b8780171a7b5c985%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a89a401f-9947-4181-8278-69a50e260393&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Marcin Sękowski, Anna Turbacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Marcin Sękowski, Joanna Sztuka
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aPLRdEag7vCOlEC4XjU97BO2Z_KsQ10sAUud5TJDMKQY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=73bace1f-d2ca-49ea-b445-84b7575b877b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Sękowski
Prowadzący grup: Marcin Sękowski, Joanna Sztuka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Ścigała
Prowadzący grup: Joanna Sztuka, Dawid Ścigała
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asgMxCVDOZuooTr4DIBTyKUJayJphdYT4N0CIHB4iU4w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5f7ced-1619-49c7-9878-f23bbd3ae5ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba punktów ECTS - 6

Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 30 godzin

Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin

Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin)

Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Ścigała
Prowadzący grup: Dominika Bortkiewicz, Dawid Ścigała, Anna Turbacz
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje

Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:

- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda

- psychologii analitycznej Junga

- psychologii indywidualnej Adlera

- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma

- psychologii ego

- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona

- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga

- psychologia self Kohuta

- teoria przywiązania

- personologia Murray’a

- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa

- teorie egzystencjalne

- teorii warunkowania sprawczego Skinnera

- teorii społecznego uczenia się Bandury

- poznawcze koncepcje ja

- teoria narracyjna McAdamsa

Integracyjne modele osobowości:

- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a

- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals

- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody

- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona

- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka

Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba punktów ECTS - 6

Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15 godzin

Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin

Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin)

Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)

3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)

4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)

4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)

5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dawid Ścigała
Prowadzący grup: Joanna Sztuka, Dawid Ścigała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

Teorie osobowości, badania

Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud

Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler -

Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan

Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania

Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls

Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell

Biologiczne podstawy osobowości –

Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia

Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości

Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych

Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania

Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uzupełniająca

Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba punktów ECTS - 6

Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 30 godzin

Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin

Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin)

Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej.

Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń

Punktacja ćwiczeń:

Wejściówki: każda po 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Odbędzie się 7 wejściówek na koniec zliczane jest 5 najlepszych = 50 pkt

Prezentacja 1 – prezentacja wybranej teorii: proszę przygotować prezentację wybranej teorii w formie multimedialnej, proszę zaplanować na koniec prezentacji ćwiczenie dla całej grupy, które zaktywizuje wszystkich do działania. Czas 45 minut.

Punktacja – prezentacja teorii 10 pkt, pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt =25 pkt

Prezentacja 2 – prezentacja konkretnego bohatera w odniesieniu do wybranej teorii: proszę przedstawić konkretne zachowania bohatera filmowego, serialowego, książkowego, którego zachowania zostaną zaprezentowane i opisane zgodnie z wybraną teorią. Można w trakcie prezentacji stworzyć quiz dla uczestników. Czas 45 minut.

Punktacja – prezentacja bohatera 10 pkt, właściwe osadzenie w teorii i pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt = 25 pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sztuka
Prowadzący grup: Joanna Sztuka, Anna Turbacz
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji.

Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa.

Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:

Teorie osobowości, badania

Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud

Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler -

Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan

Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania

Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls

Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell

Biologiczne podstawy osobowości –

Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia

Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości

Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych

Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania

Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel

Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.

Literatura:

Obowiązkowa:

Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uzupełniająca

Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP

Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba punktów ECTS - 6

Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15 godzin

Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin

Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin)

Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.

Kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej.

Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)