Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-PRC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:
Literatura:
Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady planowania i organizacji optymalnego środowiska rozwojowego dla dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się małego dziecka elementarnych czynności związanych z samodzielnością (powitanie, pożegnanie, spożywanie posiłków, wykonywanie czynności samoobsługowych, odpoczynek, zabawa); organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady projektowania procesu uczenia dziecka do lat 3; zasady projektowania i prowadzenia działań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych w żłobku lub klubie dziecięcym.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne środowisko rozwoju dzieci do lat 3, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych szczególnie w obszarze samodzielności elementarnej.

Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się samodzielności elementarnej dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa są do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci do lat 3 i podejmowane działania opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjne.

Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i opieki nad dzieckiem do lat 3 w żłobku lub klubie dziecięcym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę.

Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami planowania i dokumentowania pracy z dzieckiem do lat 3 oraz stworzenie wzorcowej dokumentacji dla placówki żłobkowej.

Metody pracy: metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Planowanie i dokumentowanie pracy z dzieckiem do lat 3.

Zasady żywienia dzieci do lat 3.

Zasady przestrzegania higieny.

Wprowadzanie dzieci do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa i współżycia społecznego.

Organizowanie środowiska uczenia się przyjaznego dzieciom do lat 3

z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb.

Trening samodzielności elementarnej (społecznej i samoobsługowej).

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Mikler-Chwastek, Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci, Difin Warszawa 2013

A. Mikler-Chwastek, Co dzień bardziej samodzielne, Harmonia, Gdańsk 2013

A. Jegier, B. Kurelska, Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku, Difin, Warszawa 2029

K. Sadowska, Wczesnodziecięca edukacja w żłobku, UAM, Poznań 2019

Literatura uzupełniająca:

A. Jegier, Żłobek. Opieka i wychowanie, Difin, Warszawa 2021

A. Jegier, Żłobek. Wychowanie i edukacja, Difin, Warszawa 2021

Uwagi:

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie do zajęć:

czytanie literatury, przegląd dokumentacji w placówce, konsultacje z kadrą w placówce - 30 h

Przygotowanie pracy projektowej - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)