Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5S-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa) |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: | |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady planowania i organizacji optymalnego środowiska rozwojowego dla dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się małego dziecka elementarnych czynności związanych z samodzielnością (powitanie, pożegnanie, spożywanie posiłków, wykonywanie czynności samoobsługowych, odpoczynek, zabawa); organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów. W pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady projektowania procesu uczenia dziecka do lat 3; zasady projektowania i prowadzenia działań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych w żłobku lub klubie dziecięcym. Umiejętności Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne środowisko rozwoju dzieci do lat 3, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych szczególnie w obszarze samodzielności elementarnej. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się samodzielności elementarnej dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa są do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci do lat 3 i podejmowane działania opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjne. Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i opieki nad dzieckiem do lat 3 w żłobku lub klubie dziecięcym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: na ocenę. Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami planowania i dokumentowania pracy z dzieckiem do lat 3 oraz stworzenie wzorcowej dokumentacji dla placówki żłobkowej. Metody pracy: metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Planowanie i dokumentowanie pracy z dzieckiem do lat 3. Zasady żywienia dzieci do lat 3. Zasady przestrzegania higieny. Wprowadzanie dzieci do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa i współżycia społecznego. Organizowanie środowiska uczenia się przyjaznego dzieciom do lat 3 z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb. Trening samodzielności elementarnej (społecznej i samoobsługowej). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Mikler-Chwastek, Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci, Difin Warszawa 2013 A. Mikler-Chwastek, Co dzień bardziej samodzielne, Harmonia, Gdańsk 2013 A. Jegier, B. Kurelska, Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku, Difin, Warszawa 2029 K. Sadowska, Wczesnodziecięca edukacja w żłobku, UAM, Poznań 2019 Literatura uzupełniająca: A. Jegier, Żłobek. Opieka i wychowanie, Difin, Warszawa 2021 A. Jegier, Żłobek. Wychowanie i edukacja, Difin, Warszawa 2021 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, przegląd dokumentacji w placówce, konsultacje z kadrą w placówce - 30 h Przygotowanie pracy projektowej - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.