Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-WSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Kapitał społeczny a edukacja Młodzież - wybrane zagadnienia z socjologiii młodzieży |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. 4. M. J. Szymański (2021), Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa, Difin.,, Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura uzupełniająca: 6. B. Przybylski, (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o p. rzyszłości kraju.Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalne., 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu socjologii edukacji; kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych w projektowaniu systemów wczesnej edukacji; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji: Umiejętności Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych problemów socjologii edukacji, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody poszukujące. Dyskusje na temat przeczytanych lektur. Referaty. Ocena aktywności i jakości wypowiedzi na konwersatorium. Kolokwium sprawdzające znajomość problematyki/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WIEDZA: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). UMIEJĘTNOŚCI: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). KOMPETENCJE: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Młodzież - wybrane zagadnienia z pedagogiki młodzieży |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. Literatura uzupełniająca: 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusje problemowe w czasie konwersatorium - omawianie wybranych tekstów naukowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - frekwencja. - aktywny udział na zajęciach, - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Kapitał społeczny a edukacja |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. 4. M. J. Szymański (2021), Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa, Difin.,, Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura uzupełniająca: 6. B. Przybylski, (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o p. rzyszłości kraju.Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalne., 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - metody aktywizujące. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - frekwencja. - aktywny udział na zajęciach, - przygotowanie do zaliczenia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Kapitał społeczny a edukacja |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. 4. M. J. Szymański (2021), Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa, Difin.,, Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura uzupełniająca: 6. B. Przybylski, (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o p. rzyszłości kraju.Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalne., 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 h Przygotowanie do zajęć, lektury - 40 h Przygotowanie do zaliczenia - 25 h Łącznie : 80 h. Liczba punktów ECTS - 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.