Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środowiskowe konteksty wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-SKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Środowiskowe konteksty wychowania
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk. Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników. Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Organizacja i udzielanie, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie środowiskowe (społeczne) uwarunkowania procesów wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne); ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym; typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia; środowiskowe konteksty wychowania i kształcenia wynikające z wielokulturowości i międzykulturowości, zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej.

Umiejętności

Student /studentka potrafi wykorzystać w sposób refleksyjny i krytyczny posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; konstruować rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące zagadnień z tego zakresu wiedzy pedagogicznej.

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa doceniać znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz, Aleksandra Chrzustek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę:

Formy do wyboru:

• kolokwium zaliczające na ostatnich ćwiczeniach (z zakresu całości programu - treści ćwiczeń i wykładu - zagadnienia ustalone ze Studentami),

• esej dotyczący wybranego przez Studenta czynnika środowiskowego mającego wpływ na wychowanie dziecka, z analizą czynników sprzyjających i nie sprzyjających,

• poprowadzenie dla grupy zajęć z zakresu tematyki ćwiczeń, przedstawienie swoich doświadczeń z np. kontaktu z różnymi środowiskami, rodzicami, współpracy z ośrodkami wspierającymi proces wychowania.

• studium przypadku, projekt kompleksowych rozwiązań pomocowych dla dziecka i rodziny (przedszkole, edukacja wczesnoszkolna) itp.

Metody: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie działach pomocowych i wychowawczych, obserwacje, wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery.

Pełny opis:

Codzienność dziecka w mikrośrodowiskach wychowawczych. Dziecko w relacjach ze środowiskiem - na przykładzie badań z udziałem uczniów klas I-III w czasie edukacji zdalnej. Doświadczenia dzieci w sytuacji kryzysowej a poczucie bezpieczeństwa. Zaburzenie codzienności, niecodzienność, doświadczanie emocje, rola rodziny i rówieśników oraz nauczyciela w sytuacjach trudnych.

Społeczne uwarunkowania procesów wychowania i kształcenia. Dziecko w przestrzeni międzyludzkiej - ontologiczne, epistemologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wychowanie z punktu widzenia dyskursu strukturalno-funkcjonalistycznego, humanistyczno-adaptacyjnego, konstruktywizmu społecznego i krytyczno-emancypacyjnego.

Dziecko jako aktywny aktor społeczny, dziecko jako współtwórca wiedzy, swojej podmiotowości i wspólnoty. Społeczne role dziecka, modele samoregulacji a style działań wychowawczych. Podstawa programowa jako przykład urzędowego dyskursu pedagogicznego - formy zapisów w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, ich analiza i propozycje ujęć do planów wychowawczych. Zjawisko samospełniającego się proroctwa. Rola relacji uczeń – mentor w procesie wychowania. Dzieci Działalność Stowarzyszenie WIOSNA, Akademia Przyszłości. Zjawisko, przyczyny i skutki wypalenia szkolnego, przeciążenia edukacyjnego. Dziecko zdolne w perspektywie wsparcia

Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym - koncepcje teoretyczne. Model Uwe Bronfenbrennera - proces-osoba-konteksty. Rola mikrośrodowiska wychowawczego. Rodzina, przedszkole, szkoła - osobowe, emocjonalne, symboliczne i fizyczne właściwości środowiska - sprzyjające i hamujące zaangażowanie podmiotu. Przykłady relacji wychowawczo-edukacyjnych w rodzinie z punktu widzenia rodziców, dziecka, i nauczyciela. Znaczenie interakcji i działania dziecka dla rozwoju indywidualności i podmiotowości dziecka. Poznawanie właściwości środowiska wychowawczego - analiza gotowych wzorów i narzędzi.

Role społeczne i typy relacji międzyludzkich a procesy rządzące tymi relacjami w środowisku rodzinnym, instytucjonalnym i rówieśniczym. Pojęcie roli społecznej, jej struktura i wzory. Role płciowe a uczenie się społeczne. Style wychowawcze rodziców. Wiedza ukryta rodziców, wychowawców i nauczycieli a style wychowawcze. Diagnoza pedagogiczna środowiska rodzinnego. Narzędzia rozpoznawania stylów wychowawczych osób znaczących. Poznawanie problemów środowiska wychowawczego rodziny. Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników.

Instytucjonalne wzory relacji w przestrzeni międzyludzkiej a rozwijanie osobowości i samokierowania dziecka. Wzory relacji w przedszkolu i szkole. Dialog w relacjach codziennych - analiza przykładów, rozpoznawanie ukrytego przesłania i projektowanie dialogu w wybranych kontekstach. Relacje rówieśnicze, podwórka współczesnego dzieciństwa. Hybrydowe i wyspowe podwórka. Znaczenie zabaw i gier w plenerze, zajęć poza salą /przedszkolną/szkolną dla rozwoju relacji i więzi koleżeńskich. Specyfika zabaw i więzi w podwórkach wirtualnych. Media społecznościowe jako czynnik kształtujący postawy dzieci i młodzieży. Analiza przykładów zachowań obserwowanych w Internecie i jego wpływu.

Rodzina, przedszkole, szkoła - warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. Dobre praktyki - od współpracy do partycypacji. Przykłady współpracy, refleksje studentów i wspólne projektowanie rozwiązań, z poszanowaniem praw dziecka i zasad demokratycznych.

Organizacja i udzielanie pomocy i wsparcia w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej - przejawy w przestrzeni społecznej, politycznej i oświatowej. Bariery społecznej integracji. Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne - modele rozwiązań lokalnych i pedagogicznych. Środowiskowe konteksty wychowania i kształcenia wynikające z wielokulturowości i międzykulturowości. Dziecko-Uchodźca w przedszkolu i szkole. Rozpoznanie w konkretnej placówce -wywiad z dyrektorem, nauczycielem, rodzicem. Wsparcie nauczycieli - korzystanie z zasobów internetowych.

Fenomen niepełnosprawności jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania. Działania na rzecz edukacji włączającej. Założenia "Modelu edukacji dla wszystkich", cele działania i projektowanie rozwiązań systemowych. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole oraz model pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza, ocena potrzeb i postępów osób uczących się. Środowisko uczenia się oraz rola i zadania placówek wspierających edukację włączającą. Dziecko ze specjalnymi potrzebami w konkretnej placówce - system wsparcia - wywiady z dyrektorami placówek (do wyboru grupy).

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Stanisław Kawula, Józefa Brągiel, Andrzej W. Janke ( 2019).Pedagogika rodziny: obszary i panorama problemów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (pozycja dostępna w PDF).

• Hanna Krauze-Sikorska i Michał Klichowski (2020). Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

W tym rozdziały:

Społeczny wymiar dzieciństwa.

Relacje dziecka z rodzicami.

Relacje rodziców z dziećmi w alternatywnych formach życia rodzinnego.

Współdziałanie rodziców i nauczyciel.

Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole.

• Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (2009). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

W tym rozdziały:

Nauczyciel z uczniami, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego.

Dziecko z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych.

• Anna Górka-Strzałkowska (2021). Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Warszawa: Wydawnictwo APS.

W tym rozdział:

Szkoła w środowisku - diagnoza społeczna.

• Ewa Wysocka (2013). Diagnoza pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Kraków:"Impuls". (wybrane zagadnienia)

• Marek Siwicki (2021). Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdział 8.

Literatura dodatkowa:

• Józefa Bałachowicz, Edyta Cwikła, Marta Krasuska-Betiuk, Monika Kupiec (2021). Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej: dyskursy. oczekiwania, praktyki. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Zofia Frączek (2017). Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowania uczniów w środowisku szkolnym. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytet Rzeszowski (wybrane rozdziały).

• Magdalena Gawrych (2022). Natura a zdrowie psychiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.(wybrane rozdziały.)

• Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144.

• Dean Keith Simonton (2010) Geniusz. Warszawa: Wydawnictw APS (wybrane rozdziały).

• Michael Schulte – Markwort (2017) Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem. Gdańsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

• Małgorzata Bogunia – Borowska ( 2019) Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak (2017) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Katarzyna Schier (2021) Dorosłe dzieci Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Czasopisma (wybrana problematyka):

"Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma)

np. Lucyna Telka, Pisanie- konieczna aktywność wychowawcy. 2020, nr 4, s. 25-32.

"Praca Socjalna" (dostępne na stronie APS Czasopisma).

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 + 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do zaliczenia: 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS i godzin pracy studenta: 3 x30 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Maria Staworzyńska-Grządziel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowa wiedza z obszaru pedagogiki, z umiejscowieniem jej w systemie nauk, wskazaniu na jej genezę, przedmiot badań, system kategorialny oraz charakter w kontekście współczesnych sporów nad podstawowym tj. teoretycznym (opisowym) i stosowanym (praktycznym) jej statusem.

Umiejętności - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla edukacji włączającej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji w obszarze edukacji włączającej

Kompetencje społeczne - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w systemie edukacji włączającej na etapie wczesnej edukacji, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, charakteryzuje się empatią, otwartością.

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu na ocenę jest uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu. Efekty zostaną zweryfikowane poprzez analizę materiałów źródłowych przez studentów, materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia przedmiotu oraz literaturę, a także prezentacje i materiały multimedialne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym.

• Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk.

• Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników.

• Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci.

• Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia.

• Organizacja i udzielanie na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna)

• Prawo oświatowe a praktyka, wsparcie psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

• Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania.

• Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka;

• Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bell P.A., Greene Th .C., Fisher J.D., Baum A., Psychologia środowiskowa, Gdańsk 2004.

Brody N., Crowley M.J., Wpływ środowiska (i genów) na osobowość i inteligencję [w:] Geny

i środowisko a zachowanie, W. Oniszczenko (red.), Warszawa 2002.

Dołęga J.M., Znaczenie podstaw moralnych społeczeństwa we wdrażaniu zrównoważonego

rozwoju [w:] Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju, D. Cichy

(red.), Warszawa 2005.

Kawula S., Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska [w:] Pedagogika społeczna.

Dokonania – aktualność – perspektywy, S. Kawula (red.), Toruń 2001.

Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004.

Karwowska-Struczyk M., Nisze ekologiczne a rozwój dziecka, Warszawa 2000.

Modrzewski J., Problem szans i zagrożeń socjalizacyjnych dzieci i młodzieży w wymiarze

społeczeństwa globalnego środowiska lokalnego [w:] T. Frąckowiak, P. Mosiek, A. Radziewicz-Winnicki, Społeczne procesy modernizacyjne w środowisku lokalnym średniego

miasta (doświadczenia i propozycje), Rawicz–Leszno 2005.

Sroczyński W., Rozwój kompetencji społecznych w ciągu całego życia – osoba na linii życia,

„Zarządzanie i Edukacja” 2003, nr 4.

Szymański M.J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2000.

Izdebska J., 2000, Dziecko w rodzinie u progu X X I wieku, Białystok.

Izdebska J., 2003, Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Białystok.

Kawula S., Brągiel J., Jankę A., 2007, Pedagogika rodziny, Toruń.

Literatura uzupełniająca:

Tyszka Z., 2001, System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego, Poznań.

Ziemska M. red., 2001, Rodzina współczesna, Warszawa.

Uwagi:

Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu.

Godziny kontaktowe: Ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, 60

Inne formy 35

5 ECTS

Metody kształcenia: Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Analiza krytyczna tekstów, Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chrzustek
Prowadzący grup: Aleksandra Chrzustek, Aleksandra Lukasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowa wiedza z obszaru pedagogiki, z umiejscowieniem jej w systemie nauk, wskazaniu na jej genezę, przedmiot badań, system kategorialny oraz charakter w kontekście współczesnych sporów nad podstawowym tj. teoretycznym (opisowym) i stosowanym (praktycznym) jej statusem.

Umiejętności - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla edukacji włączającej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji w obszarze edukacji włączającej

Kompetencje społeczne - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w systemie edukacji włączającej na etapie wczesnej edukacji, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, charakteryzuje się empatią, otwartością.

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu na ocenę jest uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu. Efekty zostaną zweryfikowane poprzez analizę materiałów źródłowych przez studentów, materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia przedmiotu oraz literaturę, a także prezentacje i materiały multimedialne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym.

• Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk.

• Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników.

• Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci.

• Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia.

• Organizacja i udzielanie na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna)

• Prawo oświatowe a praktyka, wsparcie psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

• Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania.

• Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka;

• Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia;

Literatura:

Literatura

• Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP

• Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak

• Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039

• Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011

• Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012

• Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN

• Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą

• Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1

• Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia,

• Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk

• Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”,

• Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin

Literatura dodatkowa

• Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR

• Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE,

• Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

• Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009

• Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

• Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE

Czasopisma

•Wychowanie w przedszkolu

•Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia)

Uwagi:

Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu.

Godziny kontaktowe: Ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, 60

Inne formy 35

5 ECTS

Metody kształcenia: Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Analiza krytyczna tekstów, Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Tetiana Burlaienko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowa wiedza z obszaru pedagogiki, z umiejscowieniem jej w systemie nauk, wskazaniu na jej genezę, przedmiot badań, system kategorialny oraz charakter w kontekście współczesnych sporów nad podstawowym tj. teoretycznym (opisowym) i stosowanym (praktycznym) jej statusem.

Umiejętności - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla edukacji włączającej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji w obszarze edukacji włączającej

Kompetencje społeczne - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w systemie edukacji włączającej na etapie wczesnej edukacji, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, charakteryzuje się empatią, otwartością.

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu na ocenę jest uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu. Efekty zostaną zweryfikowane poprzez analizę materiałów źródłowych przez studentów, materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia przedmiotu oraz literaturę, a także prezentacje i materiały multimedialne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym.

• Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk.

• Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników.

• Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci.

• Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia.

• Organizacja i udzielanie na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna)

• Prawo oświatowe a praktyka, wsparcie psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

• Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania.

• Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka;

• Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia;

Literatura:

Literatura

• Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP

• Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak

• Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039

• Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011

• Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012

• Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN

• Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą

• Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1

• Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia,

• Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk

• Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”,

• Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin

Literatura dodatkowa

• Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR

• Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE,

• Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

• Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009

• Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

• Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE

Czasopisma

•Wychowanie w przedszkolu

•Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia)

Uwagi:

Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu.

Godziny kontaktowe: Ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, 60

Inne formy 35

5 ECTS

Metody kształcenia: Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Analiza krytyczna tekstów, Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Maria Staworzyńska-Grządziel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą uzyskania przez studenta zaliczenia z ćwiczeń ( przedmiotu) „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest uzyskanie pozytywnej oceny na podstawie weryfikacji efektów kształcenia, analizy krytycznej materiałów źródłowych, materiałów dydaktycznych opracowanych w oparciu o literaturę przedmiotu oraz prezentacji multimedialnych i aktywności własnej.

Podczas ćwiczeń z przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ stosowane są; materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o programowe treści kształcenia oraz literaturę przedmiotu;

prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos.

Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu

Kryteria oceniania

Ocena niedostateczna 2,0 ndst

[0,00% - 50,99%]

51,00%-60,99% = dost

61,00%-79,99% = dost +

Zakres ocen 4,0-4,5

80,99% – 71,00%= db

90,99%-81,00%= db+

Ocena bardzo dobra 5,0

91,00%-100,00%= bdb

Pełny opis:

Celem ćwiczeń z przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego.

Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o środowisku wychowawczym oraz nabycie kompetencji w przeprowadzaniu analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

• Środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania; Ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 3h

• Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności (np.) jako czynnik determinujący kontekst procesu wychowania. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia; 3h

• Przeprowadzenie obserwacji i wywiadu środowiskowego oraz analizowanie jego wyników. Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego dziecka; 3h

• Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne rodzin (analiza przypadków rodzin z problemami; dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny z uzależnieniami). Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka; 3h

• Warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. Prawo oświatowe a praktyka, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne rodzin.3h

Literatura:

• Brody N., Crowley M.J., Wpływ środowiska (i genów) na osobowość i inteligencję [w:] Geny i środowisko a zachowanie, W. Oniszczenko (red.), Warszawa 2002

• Dołęga J.M., Znaczenie podstaw moralnych społeczeństwa we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju [w:] Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju, D. Cichy (red.), Warszawa 2005.

• Kawula S., Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska [w:] Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, S. Kawula (red.), Toruń 2001.

• Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004.

• Izdebska J., Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Białystok 2003.

• Kawula S., Brągiel J., Jankę A., Pedagogika rodziny, Toruń 2007.

• Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego, Poznań 2001.

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

• Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, Karty pracy wspomagające rozwój umiejętności społecznych, WIR, 2020;

• Celiński-Mysław J., Kompetentny wychowawca; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, 2001.

• Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school, EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH Nr 4/2014 s.302-307.

• Górka-Strzałkowska A., Szkoła dobra na wszystko. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze szkoły w Warce. Wydawnictwo APS, Warszawa 2021.

• Siwicki M., Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa, Wydawnictwo APS, Warszawa 2021.

Uwagi:

Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań - analiza krytyczna tekstów. Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy;

Godziny kontaktowe:

Ćwiczenia15h

Przygotowanie się do zajęć (analiza tekstów lirerackich) 60

Inne formy ( przygotowanie prezentacji multimedualnej, opracowanie tekstu –referat, esej ) 30

Sumaryczna liczba punktów 3 ECTS (90h) 90h

Ocena niedostateczna: Student nie zna i nie rozumie oraz nie wymienia podstawowych pojęć, definicji i twierdzeń z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie jest gotów i nie docenia znaczenia podstawowej wiedzy z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania;

Zakres ocen 3,0-3,5 Student zna i rozumie tylko podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć tylko podstawowe zasady i cele środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć podstawowe zasady i cele metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III

Zakres ocen 4,0-4,5 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, definicje

i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student dobrze opanował podstawowe zasady i cele dotyczące środowiskowych kontekstów wychowania; Student dobrze opanował podstawowe zasady i cele dotyczące metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III

Ocena bardzo dobra 5,0 Student zna i rozumie oraz wymienia perfekcyjnie podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)