Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozpoznawanie potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-RDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozpoznawanie potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Założenia wychowania przedszkolnego a potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju poznawczego, fizycznego/ruchowego, społeczno-emocjonalnego przygotowania do nauki; zadania wychowania przedszkolnego w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb w poszczególnych obszarach rozwoju. Organizacja środowiska wychowawczego w przedszkolu przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup. Współpraca z nauczycielami – specjalistami (logopedą, psychologiem, pedagogiem itd.) w procesie monitorowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym przez nauczycieli.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie potrzeby rozwojowe dziecka w przedszkolu; zadania edukacji przedszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb.

Zna organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup.

Zna i rozumie zasady projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb i możliwości dziecka.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za rozpoznawanie potrzeb dziecka i odpowiadania na nie.

Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej, w celu rozpoznawania potrzeb dziecka i adekwatnego odpowiadania na nie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki na bieżąco, będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami i literaturą zagadnienia do samodzielnego lub grupowego opracowania. Ocena końowa będzie sumą ocen uzyskanych z zalicznień prac cząstkowych.

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą więdzę i umiejętności w zakresie:

1. funkcjonowania psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym - wskaźniki diagnostyczne;

3. rozpoznawania objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym;

4. analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka oraz praktyki pedagogicznej;

5. projektowania sytuacji edukacyjnych, dobieranie technik badawczych do diagnozy różnych zjawisk rozwojowych i edukacyjnych;

6. oceny poziomu gotowości edukacyjnej i rozwoju dojrzałości szkolnej dziecka;

7. określania kryteriów analizy – ewaluacji wybranych przypadków obejmowanych diagnozą;

8. projektowania wariantów programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wybranego obszaru przeprowadzonej diagnozy;

9. zasad wspólpracy w zespole wychowaczym (ze specjalistami i nauczycielami);

10. specyfiki i uwarunkowania poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w kontekście diagnostyki i prawa oświatowego (zadań nauczyciela w tym zakresie).

Literatura:

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Czasopisma oraz monografie zbiorowe zawierające opracowania o charakterze badawczym w obszarze edukacji, np. Życie Szkoły, Wychowanie na co Dzień, Nowa Szkoła…, Edukacja Jutra

Uwagi:

Metody kształcenia/uczenia się:

• praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami,

• praca indywidualna z wykorzystaniem TIK.

Nakład pracy:

Liczba godzin kontaktowych:30

Przygotowanie się do zajęć:25

Przygotowanie do zaliczenia:30

Liczba punktów ECTS-3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami rozpoznawania potrzeb dziecka

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie:

• Jak rozpoznać potencjał dziecka, jak rozpoznać ryzyko? - funkcjonowania psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym

• specyfiki i uwarunkowania poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w kontekście diagnostyki i prawa oświatowego (zadań nauczyciela w tym zakresie);

• rozpoznawania objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym;

• analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka oraz praktyki pedagogicznej oraz ewaluacji wybranych przypadków obejmowanych diagnozą;

• projektowania sytuacji edukacyjnych, dobieranie technik badawczych do diagnozy różnych zjawisk rozwojowych i edukacyjnych;

• projektowania wariantów programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wybranego obszaru przeprowadzonej diagnozy;

Literatura:

Literatura podstawowa

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Link do zespołu:

gr 1:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1MKx3qxnCwRJ7LHt8E-zrHpQBrrJQlJBKMhzQIxWGw41%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7368f4d-c1e9-4bdb-a169-4987d30fc794&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 2:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSUE7AaYOp77k-vuLud5XtEPVs15amodk4f_h09wqAdc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ad99705-fb3b-4779-9a6b-774c763e8187&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki na bieżąco, będą otrzymywać wraz z udostępnionymi materiałami i literaturą zagadnienia do samodzielnego lub grupowego opracowania. Ocena końowa będzie sumą ocen uzyskanych z zalicznień prac cząstkowych.

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą więdzę i umiejętności w zakresie:

1. funkcjonowania psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym - wskaźniki diagnostyczne;

3. rozpoznawania objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym;

4. analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka oraz praktyki pedagogicznej;

5. projektowania sytuacji edukacyjnych, dobieranie technik badawczych do diagnozy różnych zjawisk rozwojowych i edukacyjnych;

6. oceny poziomu gotowości edukacyjnej i rozwoju dojrzałości szkolnej dziecka;

7. określania kryteriów analizy – ewaluacji wybranych przypadków obejmowanych diagnozą;

8. projektowania wariantów programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wybranego obszaru przeprowadzonej diagnozy;

9. zasad wspólpracy w zespole wychowaczym (ze specjalistami i nauczycielami);

10. specyfiki i uwarunkowania poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w kontekście diagnostyki i prawa oświatowego (zadań nauczyciela w tym zakresie).

Literatura:

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Czasopisma oraz monografie zbiorowe zawierające opracowania o charakterze badawczym w obszarze edukacji, np. Życie Szkoły, Wychowanie na co Dzień, Nowa Szkoła…, Edukacja Jutra

Uwagi:

Metody kształcenia/uczenia się:

• praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami,

• praca indywidualna z wykorzystaniem podanych scenariuszy.

Nakład pracy:

Liczba godzin kontaktowych:30

Przygotowanie się do zajęć:25

Przygotowanie do zaliczenia:30

Liczba punktów ECTS-3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami rozpoznawania potrzeb dziecka

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie:

• Jak rozpoznać potencjał dziecka, jak rozpoznać ryzyko? - funkcjonowania psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym

• specyfiki i uwarunkowania poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w kontekście diagnostyki i prawa oświatowego (zadań nauczyciela w tym zakresie);

• rozpoznawania objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym;

• analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka oraz praktyki pedagogicznej oraz ewaluacji wybranych przypadków obejmowanych diagnozą;

• projektowania sytuacji edukacyjnych, dobieranie technik badawczych do diagnozy różnych zjawisk rozwojowych i edukacyjnych;

• projektowania wariantów programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wybranego obszaru przeprowadzonej diagnozy;

Literatura:

Literatura podstawowa

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami rozpoznawania potrzeb dziecka oraz szerzenie informacji na temat prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w wieku przedszkolnym.

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące:

1. Rozwoju dziecięcego myślenia, w tym kształtowania się się podstawowych przekonań o sobie, innych i świecie.

2. Podstawowych potrzeb emocjonalnych dziecka i nieprawidłowości powstałych w wyniku ich niezaspokojenia.

3. Rozwoju dziecięcych teorii umysłu ze szczególnym uwzględnieniem sposobów oceny dziecięcego funkcjonowania w tym zakresie oraz projektowania działań naprawczych.

3. Kształtowania się wczesnodziecięcych schematów poznawczych.

4. Projektowania narzędzi umożliwiających pedagogiczną diagnostykę dziecięcych potrzeb.

5. Prowadzenia diagnozy ukierunkowanej na ocenę aktualnych potrzeb rozwojowych.

6. Specyfiki i uwarunkowań prowadzenia diagnozy w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy funkcjonalnej.

7.Analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka, praktyki pedagogicznej oraz ewaluacji wybranych przypadków diagnostycznych.

8.Projektowania sytuacji edukacyjnych, w tym dobierania technik terapeutycznych dopasowanych do aktualnych potrzeb dziecka.

Literatura:

Literatura podstawowa

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć:

Czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 godzin

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę

Studenci i studentki otrzymują projekt do zrealizowania, którego celem jest zapoznanie ze sposobami rozpoznawania potrzeb dziecka oraz szerzenie informacji na temat prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w wieku przedszkolnym.

Metody pracy: wykład z elementami dyskusji i ewaluacji, metoda projektowa, metoda pokazu multimedialnego, zadania praktyczne, studium indywidualnego przypadku.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące:

1. Rozwoju dziecięcego myślenia, w tym kształtowania się się podstawowych przekonań o sobie, innych i świecie.

2. Podstawowych potrzeb emocjonalnych dziecka i nieprawidłowości powstałych w wyniku ich niezaspokojenia.

3. Rozwoju dziecięcych teorii umysłu ze szczególnym uwzględnieniem sposobów oceny dziecięcego funkcjonowania w tym zakresie oraz projektowania działań naprawczych.

3. Kształtowania się wczesnodziecięcych schematów poznawczych.

4. Projektowania narzędzi umożliwiających pedagogiczną diagnostykę dziecięcych potrzeb.

5. Prowadzenia diagnozy ukierunkowanej na ocenę aktualnych potrzeb rozwojowych.

6. Specyfiki i uwarunkowań prowadzenia diagnozy w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy funkcjonalnej.

7.Analizy indywidualnych przypadków na podstawie przykładowych wytworów pracy dziecka, praktyki pedagogicznej oraz ewaluacji wybranych przypadków diagnostycznych.

8.Projektowania sytuacji edukacyjnych, w tym dobierania technik terapeutycznych dopasowanych do aktualnych potrzeb dziecka.

Literatura:

Literatura podstawowa

Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”.

Deptuła M. (2006), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/

Grzesiak J. (2011), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ.

Kaja B. (2002), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: WSP.

Lisowska E. (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce: Wszechnica.

Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna, Warszawa: PWN.

Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków: Impuls

Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa edukacji dzieci, Kraków: Impuls.

Literatura uzupełniająca:

Fleck-Bangert R. (2004), O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ .

Grzesiak J. (2012), (red.) Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, Kalisz – Konin: Wyd. WPA- PWSZ .

Masson J. (2004), Przeciw terapii, Kraków: Impuls.

Sołtys D. Szmigiel M.K. (2003), Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo ZamKor.

Zaczyński W. (2006), Praca badawcza nauczyciela,Kraków: Impuls.

Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć:

Czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 godzin

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)