Podstawy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Sfery, etapy i uwarunkowania rozwoju dziecka. Pojęcie i cechy dysharmonii rozwojowej. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju dziecka. Uwarunkowania rozwoju dziecka. Rozwój poznawczy, językowy, emocjonalny, osobowości, rozwój społeczny i elementy rozwoju moralnego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wybrane zaburzenia podstawowych procesów psychicznych u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Trudności w uczeniu się i wybrane sposoby ich przezwyciężania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej; rozwój i kształtowanie osobowości; zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia. Zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu rozwoju i uczenia się dzieci lub uczniów; modele rozwojowe uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania; trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Umiejętności Student/-ka potrafi obserwować procesy związane z rozwojem i uczeniem się dzieci lub uczniów i ich konteksty. Potrafi rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności związane z poziomem rozwoju. Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy w celu wspierania rozwoju dziecka i ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Studenci w grupach przygotowują prezentacje, filmy, wywiady i inne dostępne materiały z tematów: Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Spektrum autyzmu Zespół Downa Zespół Aspergera ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci Zaburzenia motoryczne u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Spektrum autyzmu Zespół Downa Zespół Aspergera ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci Zaburzenia motoryczne u dzieci |
|
Literatura: |
Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w Teams 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 25 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Studenci w grupach przygotowują prezentacje, filmy, wywiady i inne dostępne materiały z tematów: Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Spektrum autyzmu Zespół Downa Zespół Aspergera ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci Zaburzenia motoryczne u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Spektrum autyzmu Zespół Downa Zespół Aspergera ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci Zaburzenia motoryczne u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca: Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 24 godziny - zajęcia w Teams 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 30 godzin nauka własna Link umożliwiający wejście studentów do grupy z aplikacji Teams został wysłany Studentom przez pocztę USOS mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby). Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, dysleksją rozwojową, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Sposoby wspierania rozwoju małego dziecka Spektrum autyzmu Zespół Downa FAS ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w APS 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby). Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, dysleksją rozwojową, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Spektrum autyzmu Zespół Downa Zespół Aspergera ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci Zaburzenia rozwoju wywołane FAS |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w Teams 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby) oraz egzamin pisemny. Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, dysleksją rozwojową, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Sposoby wspierania rozwoju małego dziecka Spektrum autyzmu Zespół Downa FAS ADHD Trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w APS 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela, Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: aktywny udział w zajęciach , przygotowanie prezentacji i kolokwium końcowe. |
|
Pełny opis: |
Rozwój dziecka - podstawy teoretyczne Zaburzenia rozwoju człowieka - przyczyny Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Sposoby wspierania rozwoju małego dziecka Rodzaje zaburzeń rozwojowych: spektrum autyzmu, Zespół Downa, FAS, ADHD Trudności w uczeniu się - dysleksja rozwojowa Zaburzenia emocjonalne u dziecii. Depresja dziecięca Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa. Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. Literatura uzupełniająca: Kendall, P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, Gdańsk. Skarbek K., Wrońska I. (2013), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Bliżej Przedszkola, Kraków. Woynarowska, B. (2010), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania : podręcznik akademicki. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: Praca z literaturą naukową, praca w grupach, dyskusja. Nakład pracy studenta: 24 h - zajęcia 55 h - przygotowanie do zajęć, opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji oraz końcowego kolokwium pisemnego 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby) oraz egzamin pisemny. Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, dysleksją rozwojową, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Sposoby wspierania rozwoju małego dziecka Spektrum autyzmu Zespół Downa FAS ADHD Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w APS 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega egzamin pisemny z treści poruszanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka Przyczyny zaburzeń rozwoju człowieka Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Kompetencje rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Sposoby wspierania rozwoju małego dziecka Spektrum autyzmu Zespół Downa FAS ADHD Zaburzenia emocjonalne u dzieci (w tym depresja dziecięca) Zaburzenia integracji sensorycznej Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w APS 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby) oraz egzamin pisemny. Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci. Egzamin pisemny w formie testu z zakresu omawianych treści. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie, czym jest rozwój i uczenie się, wychowanie i kształcenie. Obszary rozwojowe człowieka: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; normy rozwojowe oraz zjawisko dysharmonii rozwojowej Teorie rozwojowe i przyczyny zaburzeń rozwoju Zabawa jako metoda wspierania rozwoju Trudności rozwojowe, zaburzenia rozwoju, trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa). Metody rozpoznawania zaburzeń rozwojowych i uzdolnień Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji Trudności emocjonalne małych dzieci Mózgowe porażeni dziecięce MPD Zespół Alkoholizmu Płodowego FASD Dziecko z chorobą rzadką i chorobą przewlekłą Zespół Downa Spektrum zaburzeń autystycznych ASD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ADHD Zaburzenia integracji sensorycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 30 godzin - zajęcia w APS 25 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 20 godzin nauka własna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega prezentacja grupowa (2-3 osoby) oraz egzamin pisemny. Prezentując wybrane zaburzenie rozwojowe należny podać ćwiczenia, zabawy, zadania jakimi może posłużyć się nauczyciel w przedszkolu lub szkole pracując z dzieckiem z wybranym zaburzeniem rozwojowym. Studenci w grupach przygotowują propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci zmagających się ze Spektrum autyzmu, Zespołem Downa, ADHD, FAS, zaburzeniami emocjonalnymi u dzieci (w tym depresja dziecięca), zaburzeniami integracji sensorycznej, zaburzeniami rozwoju mowy u dzieci. Egzamin pisemny w formie testu z zakresu omawianych treści. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie, czym jest rozwój i uczenie się, wychowanie i kształcenie. Obszary rozwojowe człowieka: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; normy rozwojowe oraz zjawisko dysharmonii rozwojowej Teorie rozwojowe i przyczyny zaburzeń rozwoju Zabawa jako metoda wspierania rozwoju Trudności rozwojowe, zaburzenia rozwoju, trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa). Metody rozpoznawania zaburzeń rozwojowych i uzdolnień Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji Trudności emocjonalne małych dzieci Mózgowe porażeni dziecięce MPD Zespół Alkoholizmu Płodowego FASD Dziecko z chorobą rzadką i chorobą przewlekłą Zespół Downa Spektrum zaburzeń autystycznych ASD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ADHD Zaburzenia integracji sensorycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk. Kaczmarek B.B. (2008), Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa. Teoria i praktyka, Impuls, Kraków (libra-ibuk) Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Skałbania B., Lewandowska-Skidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria – praktyka – refleksja, WSP, Warszawa (libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Winczura B, Cytowska B. (2014), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. Nakład pracy Studenta (3 ECTS) 24 godziny - zajęcia w APS 30 godzin opracowanie materiałów do zaliczenia przedmiotu w formie prezentacji 21 godzin nauka własna |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.