Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowa i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego. Podstawowe teorie i pojęcia z zakresu psychologii poznawczej. Zachowania społeczne i komunikowanie się. Znaczenie uwagi, emocji i motywacji w procesie poznawczym i regulacji zachowania. Przebieg i uwarunkowania procesów społecznych, mechanizmy kształtowania postaw. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Umiejętności Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty mając na uwadze ustalenia psychologiczne. Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19). Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a10ef2ecbb04e40249f3c82d1802058aa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8532237c-749d-4a70-ae54-114393c7e077&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19). Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acffb75444dc2473e82b806e4068f6085%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0cbebd0-28c2-453a-99ce-4ef15e4b37f0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3an1bFJPaHH3Ho37YyH39SEdpdrkeLSCMSASJZMddfhCA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7cccb25c-d59a-4537-99ff-b795efdd8209&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru. Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUsIbW07YlE4H2jI3oQ7DrNObHKx3DqQf7qeM6eZQFAo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=456f873b-9097-4e37-a104-94f23c438562&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 23 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji. 5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 28 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru z lukami do uzupełnienia. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Psychologia – znaczenie pojęcia, przedmiot naukowych dociekań. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Główne nurty współczesnej psychologii: model biomedyczny (podejście fizjologiczne), behawioryzm, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Procesy poznawcze: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w uczeniu się. 5. Aktywność społeczna: spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. Relacje nauczyciel – uczeń. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania, osobowość. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Jankowska, M. (2003). Podstawy psychologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej. 3.Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały audiowizualne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru z lukami do uzupełnienia |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Psychologia – znaczenie pojęcia, przedmiot naukowych dociekań. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. 2. Główne nurty współczesnej psychologii: model biomedyczny (podejście fizjologiczne), behawioryzm, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych. 3. Procesy poznawcze: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się. 4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w uczeniu się. 5. Aktywność społeczna: spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. Relacje nauczyciel – uczeń. 6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania, osobowość. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych. 2. Jankowska, M. (2003). Podstawy psychologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej. 3.Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13). Literatura uzupełniająca: 1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. 4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały audiowizualne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 28 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.