Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy plastyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy plastyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wiedza z zakresu teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka. Realizacja i upowszechnianie różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie. Praktyczna znajomość podstaw rysunku.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka lub ucznia.

Zna i rozumie zasoby i zasady upowszechniania różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zna i rozumie cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej i uczniowskiej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania.

Zna i rozumie współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie.

Zna i rozumie podstawy rysunku.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaprojektować przekaz wizualny dostosowany do okoliczności.

Potrafi wykonać odręczny szkic określonego przedmiotu.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych w przedszkolu i szkole.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Świercz-Wojteczek
Prowadzący grup: Bożena Foder, Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie:

Prace zaliczeniowe wysyłane są przez ap Teams.i Podane są informacje o sposobie realizacji i zaliczeniu przedmiotu w nauczaniu zdalnym przez ap.Teams oraz przesyłane na e-maila grup.

Uwagi :

Zajęcia prowadzone zdalne i w sali zajęciowej, W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji ćwiczeń. Materiały, zadania i instrukcje do zadań przesyłane są na e-maila grupy.

Kontakt za pomocą e-maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron).

nazwa zespołu: Podstawy plastyki III ZM/PW gr 1,2.

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avOawX4P3ogS_Au0COTZJ6gBvG7lkJ1qfEGc5jUSRsLc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3595aae-390e-4af7-b464-bdd4c6f373ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej. Kanony estetyczne, środki wyrazu, konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym dziecka, etapy rozwoju plastycznego.

Zagadnienia twórczości i odtwórczości. Analiza pracy plastycznej dziecka,.

Techniki plastyczne w ćwiczeniach praktycznych, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni.

Literatura:

Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

Kęsek Barbara (tł);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak,

Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna.

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Organizacja warsztatu pracy, materiały 5

Przygotowanie prac do zaliczenia 15

Opracowania pisemne 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie zadań pisemnych

- wykonanie prac praktycznych z opisem

- prezentacja dokumentacji fotograficznej

- realizacje indywidualne i zespołowe

-

Pełny opis:

1. Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej.

2. Kanony estetyczne, środki ekspresji plastycznej , konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki.

3. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym, środki wyrazu w twórczości artystycznej dziecka.

4. Analiza pracy plastycznej ucznia/ pracy własnej.

5. Zagadnienia twórczości , odtwórczości, schematu i interpretacji twórczej.

6. Techniki plastyczne proste i złożone w ćwiczeniach praktycznych.

7. Warsztat plastyczny, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni, pomoce dydaktyczne.

8. Dobór tematu, treści , formy w realizacjach praktycznych.

9. Zabawy plastyczne indywidualne i zespołowe.

10. Przegląd tematów i realizacji praktycznych, zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

1. Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

2. Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

3. Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

4. Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

5. Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

6. Kęsek Barbara (tł);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak,

7. Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

8. Tematyczne strony internetowe., edukacja plastyczna, techniki plastyczne w przedszkolu.

Uwagi:

Opis metod i form kształcenia :

wprowadzenie teoretyczne, pogadanka, dyskusja, metoda sytuacyjna, problemowa, oglądowa,, instruktaż, działania praktyczne indywidualne i zespołowe.

Liczba godzin na zrealizowane aktywności:

- Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30g.

- Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 g.

- Organizacja warsztatu pracy, przygotowanie materiałów: 10 g.

- Przygotowanie prac do zaliczenia: 15 g.

- Opracowanie dokumentacji fotograficzne: 15 g.

- Prezentacja prac z opisem: 10 g.

- Opracowania pisemne: 10 g.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Kontakt: bfoder@aps.edu.pl, oraz grupy,;ap. Teams, tel.,nauczyciela i starosty , kontakt indywidualny przed i po zajęciach..

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Detko
Prowadzący grup: Bożena Foder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder, Agnieszka Turlewicz-Miodowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie zadań pisemnych

- wykonanie prac praktycznych z opisem

- prezentacja dokumentacji fotograficznej

- realizacje indywidualne i zespołowe

Pełny opis:

1. Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej.

2. Kanony estetyczne, środki ekspresji plastycznej , konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki / placówką kultury.

3. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym, środki wyrazu w twórczości artystycznej dziecka.

4. Analiza pracy plastycznej ucznia oraz pracy własnej.

5. Zagadnienia twórczości , odtwórczości, schematu i interpretacji twórczej.

6. Techniki plastyczne proste i złożone w ćwiczeniach praktycznych.

7. Warsztat plastyczny, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni, pomoce dydaktyczne.

8. Wybór tematu, treści , formy w realizacjach praktycznych.

9. Zabawy plastyczne indywidualne i zespołowe.

10. Przegląd tematów i realizacji praktycznych, zaliczenie przedmiotu.

Literatura:

- Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

- Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

- Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

- Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

- Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

- Kęsek Barbara (tłum.);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak,

- Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Uwagi:

Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, instruktaż, rysunki autorskie, działania praktyczne, metoda sytuacyjna.

Formy aktywności, średnia liczba godzin :

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Organizacja warsztatu, literatura , materiały 10

Przygotowanie prac do zaliczenia , dok.fotograficzna 15

Opracowania pisemne 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kontakt tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl oraz przed i po zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Foder
Prowadzący grup: Bożena Foder, Agnieszka Turlewicz-Miodowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę.

Kryteria zaliczenia ćwiczeń:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie zadań pisemnych

- wykonanie prac praktycznych z opisem

- prezentacja dokumentacji fotograficznej

- realizacje indywidualne i zespołowe

Pełny opis:

Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej.

Kanony estetyczne, środki wyrazu, konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki / placówką kultury.

Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym dziecka, etapy rozwoju plastycznego.

Zagadnienia twórczości i odtwórczości., schematu i twórczej interpretacji.

Analiza pracy plastycznej dziecka i pracy własnej.

Techniki plastyczne w ćwiczeniach praktycznych, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni.

Literatura:

- Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res.

- Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era.

- Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność.

- Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls.

- Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI.

- Kęsek Barbara (tłum.);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak,

- Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Uwagi:

Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, instruktaż, rysunki autorskie, działania praktyczne, metoda sytuacyjna.

Formy aktywności, średnia liczba godzin :

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20

Organizacja warsztatu, literatura , materiały 10

Przygotowanie prac do zaliczenia , dok.fotograficzna 15

Opracowania pisemne 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kontakt tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl oraz przed i po zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)