Podstawy plastyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy plastyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wiedza z zakresu teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka. Realizacja i upowszechnianie różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie. Praktyczna znajomość podstaw rysunku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka lub ucznia. Zna i rozumie zasoby i zasady upowszechniania różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zna i rozumie cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej i uczniowskiej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Zna i rozumie współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie. Zna i rozumie podstawy rysunku. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować przekaz wizualny dostosowany do okoliczności. Potrafi wykonać odręczny szkic określonego przedmiotu. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych w przedszkolu i szkole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Anna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Prace zaliczeniowe wysyłane są przez ap Teams.i Podane są informacje o sposobie realizacji i zaliczeniu przedmiotu w nauczaniu zdalnym przez ap.Teams oraz przesyłane na e-maila grup. Uwagi : Zajęcia prowadzone zdalne i w sali zajęciowej, W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji ćwiczeń. Materiały, zadania i instrukcje do zadań przesyłane są na e-maila grupy. Kontakt za pomocą e-maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron). nazwa zespołu: Podstawy plastyki III ZM/PW gr 1,2. link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avOawX4P3ogS_Au0COTZJ6gBvG7lkJ1qfEGc5jUSRsLc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3595aae-390e-4af7-b464-bdd4c6f373ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej. Kanony estetyczne, środki wyrazu, konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym dziecka, etapy rozwoju plastycznego. Zagadnienia twórczości i odtwórczości. Analiza pracy plastycznej dziecka,. Techniki plastyczne w ćwiczeniach praktycznych, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni. |
|
Literatura: |
Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res. Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era. Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność. Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls. Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI. Kęsek Barbara (tł);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: pogadanka, dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna. FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Organizacja warsztatu pracy, materiały 5 Przygotowanie prac do zaliczenia 15 Opracowania pisemne 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć - opracowanie zadań pisemnych - wykonanie prac praktycznych z opisem - prezentacja dokumentacji fotograficznej - realizacje indywidualne i zespołowe - |
|
Pełny opis: |
1. Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej. 2. Kanony estetyczne, środki ekspresji plastycznej , konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki. 3. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym, środki wyrazu w twórczości artystycznej dziecka. 4. Analiza pracy plastycznej ucznia/ pracy własnej. 5. Zagadnienia twórczości , odtwórczości, schematu i interpretacji twórczej. 6. Techniki plastyczne proste i złożone w ćwiczeniach praktycznych. 7. Warsztat plastyczny, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni, pomoce dydaktyczne. 8. Dobór tematu, treści , formy w realizacjach praktycznych. 9. Zabawy plastyczne indywidualne i zespołowe. 10. Przegląd tematów i realizacji praktycznych, zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
1. Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res. 2. Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era. 3. Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność. 4. Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls. 5. Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI. 6. Kęsek Barbara (tł);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 7. Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 8. Tematyczne strony internetowe., edukacja plastyczna, techniki plastyczne w przedszkolu. |
|
Uwagi: |
Opis metod i form kształcenia : wprowadzenie teoretyczne, pogadanka, dyskusja, metoda sytuacyjna, problemowa, oglądowa,, instruktaż, działania praktyczne indywidualne i zespołowe. Liczba godzin na zrealizowane aktywności: - Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30g. - Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 g. - Organizacja warsztatu pracy, przygotowanie materiałów: 10 g. - Przygotowanie prac do zaliczenia: 15 g. - Opracowanie dokumentacji fotograficzne: 15 g. - Prezentacja prac z opisem: 10 g. - Opracowania pisemne: 10 g. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Kontakt: bfoder@aps.edu.pl, oraz grupy,;ap. Teams, tel.,nauczyciela i starosty , kontakt indywidualny przed i po zajęciach.. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Detko | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Agnieszka Turlewicz-Miodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć - opracowanie zadań pisemnych - wykonanie prac praktycznych z opisem - prezentacja dokumentacji fotograficznej - realizacje indywidualne i zespołowe |
|
Pełny opis: |
1. Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej. 2. Kanony estetyczne, środki ekspresji plastycznej , konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki / placówką kultury. 3. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym, środki wyrazu w twórczości artystycznej dziecka. 4. Analiza pracy plastycznej ucznia oraz pracy własnej. 5. Zagadnienia twórczości , odtwórczości, schematu i interpretacji twórczej. 6. Techniki plastyczne proste i złożone w ćwiczeniach praktycznych. 7. Warsztat plastyczny, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni, pomoce dydaktyczne. 8. Wybór tematu, treści , formy w realizacjach praktycznych. 9. Zabawy plastyczne indywidualne i zespołowe. 10. Przegląd tematów i realizacji praktycznych, zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
- Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res. - Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era. - Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność. - Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls. - Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI. - Kęsek Barbara (tłum.);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, - Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, instruktaż, rysunki autorskie, działania praktyczne, metoda sytuacyjna. Formy aktywności, średnia liczba godzin : Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Organizacja warsztatu, literatura , materiały 10 Przygotowanie prac do zaliczenia , dok.fotograficzna 15 Opracowania pisemne 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kontakt tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl oraz przed i po zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Agnieszka Turlewicz-Miodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria zaliczenia ćwiczeń: - aktywność podczas zajęć - opracowanie zadań pisemnych - wykonanie prac praktycznych z opisem - prezentacja dokumentacji fotograficznej - realizacje indywidualne i zespołowe |
|
Pełny opis: |
Terminologia przedmiotu, definiowanie pojęć z obszaru kultury, sztuki i twórczości plastycznej. Kanony estetyczne, środki wyrazu, konwencje wyrażeniowe, kontakt z dziełem sztuki / placówką kultury. Rola i znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju osobowym dziecka, etapy rozwoju plastycznego. Zagadnienia twórczości i odtwórczości., schematu i twórczej interpretacji. Analiza pracy plastycznej dziecka i pracy własnej. Techniki plastyczne w ćwiczeniach praktycznych, dobór materiałów i narzędzi, wyposażenie pracowni. |
|
Literatura: |
- Drewecka, A. (2014). Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka. Gdynia: Wydawnictwo Innowacyjne Novae Res. - Dziamska, D. (2015). Seria Edukacja przez ruch: Kropki, kreski, owale, wiązki.; Fale, spirale, jodełki, zygzaki.; Od kołysania do pisania. Nowa Era. - Heilborn, S., Schafer, H., Weinrebe, H., Weinrebe, K. (2006). Stworzę sobie kolorowy świat. Mieszanie farb, poszukiwanie kształtów. Ćwiczenia praktyczne. Kielce: Jedność. - Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Impuls. - Karczmarczyk, M. A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? Gdańsk: ANWI. - Kęsek Barbara (tłum.);( 2006), (lic. Phaidon Press Limited), Sztuka nie tylko dla dzieci, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, - Michalski, U., Michalski, T. (2012). Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki Plastyczne dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, instruktaż, rysunki autorskie, działania praktyczne, metoda sytuacyjna. Formy aktywności, średnia liczba godzin : Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 Organizacja warsztatu, literatura , materiały 10 Przygotowanie prac do zaliczenia , dok.fotograficzna 15 Opracowania pisemne 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kontakt tel., e-mail: bfoder@aps.edu.pl oraz przed i po zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.