Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- ocena przygotowanych prac zaliczeniowych/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach;

- obecność i aktywne uczestnictwo w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych, odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku polskim.

Zna i rozumie podstawy i zakres doboru treści nauczania dzieci w zakresie języka polskiego; pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; orientację w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy.

Umiejętności

Student/-ka potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, mając na uwadze pracę z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Potrafi dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych.

Potrafi wyróżniać wśród różnych zjawisk językowych kategorie prymarne i sekundarne odpowiednie dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Potrafi wypowiadać się w mowie i w piśmie w sposób klarowny, spójny i precyzyjny, konstruując rozbudowane ustne i pisemne uzasadnienia na zadane tematy.

Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci w zakresie rozwoju języka polskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Piechowicz
Prowadzący grup: Agnieszka Piechowicz, Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu.

Pełny opis:

1. Rozwój językowy i rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym.

2. Istota kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym - nauka o języku i nauka języka

3. Podstawowe pojęcia z zakresu i komunikacji językowej: akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna, językowy obraz świata dzieci.

4. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

5. Sposoby stymulowania kreatywności językowej i środki bogacenia czynnego słownika dziecka

6. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania.

7. Zarys metod przygotowujących do nauki czytania i pisania

8. Literatura dziecięca

Literatura:

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Uwagi:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena wypowiedzi ustnej.

Praca synchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS:

• zajęcia będą realizowane synchronicznie zgodnie z planem zajęć ustalonym na początku semestru,

• materiały będą przekazywane online w formie prezentacji multimedialnych, materiałów uzupełniających i literatury w formie skanów lub plików pdf.

• instrukcje wykonania zadań będą przesyłane mailem na dres grupowy lub umieszczone w aplikacji Microsoft Teams w zakładce „Zadania”.

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach

został przekazany każdej grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

PE1 _W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie

określonych obszarów treści wychowania i kształcenia

PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie

edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania

sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PE1 _U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Znajomość i posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz egzaminu

Pełny opis:

Znajomość i posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Bloki tematyczne

1. Przyswajanie języka przez dziecko.

2.Podstawy wiedzy o języku dla nauczycieli

Fonetyka i fonologia

Składnia

Fleksja

Ortografia

3. Kultura języka polskiego, poprawność, sprawność językowa

5. Współczesna i klasyczna literatura dziecięca

6. Wybrane metody stymulowania gotowości do nauki czytania i pisania

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Uwagi:

Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz egzaminu

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 3o h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Dostęp do zespołów Teams:

gr 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZvAGeV22U-Dq2dnoFAVrWCx8ROrEbpSpUEJluV_pO5g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a0ecefa-79f3-4a30-8dbc-27a1d8b8a51c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a760YrEMyG-CU2v3jxUXUZ_8D3RmuQiDZaBw8aCtYwPM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b56d651-3ccb-46e1-b1cc-571365492d98&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4oU8QM9x1-QxAs8eGrtX9Qc0Q7JLN7cYS__3l-1e8Ck1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4c3aadf-d33d-435a-a884-90e053f3ed96&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab86F1rk5NsbJ3yrKkK0fUbSIR6BKPdqulqghTuig2VQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3003ff6c-9a95-483b-b47f-d52dbc68bb7b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 5:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ro9oaQFXuxFaoXKDasFodoWR65TE1VGF0GRmAeOyo81%40thread.tacv2/conversations?groupId=3f328619-1762-4c6d-9f31-72b14bbe45fb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Znajomość i posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Znajomość i posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

1. Przyswajanie języka przez dziecko.

2.Podstawy wiedzy o języku dla nauczycieli

Fonetyka i fonologia

Składnia

Fleksja

Ortografia

3. Kultura języka polskiego, poprawność, sprawność językowa

5. Współczesna i klasyczna literatura dziecięca

6. Wybrane metody stymulowania gotowości do nauki czytania i pisania

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2010.

Pardej K., Wariantywność fonetyczna u dzieci wiejskich z gminy Rzeczyca, województwo łódzkie, Kraków 2011.

Pardej K., Proces przyswajania systemu językowego, „Wychowanie w Przedszkolu” 2009, nr 1, s. 18-20.

Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90.

Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009.

Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596.

Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002.

Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56.

Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997.

Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.

Uwagi:

Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz egzaminu

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Link do zespołu na Teams:

gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTQNvzxneStqFU60NlGZ6a6VyI54YWXIBp1lMt_ZsEZ81%40thread.tacv2/conversations?groupId=5447b8f0-79c6-461e-8cc4-d0d3799fb07a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9pwtUuUgAUh5C9HYBmNC1tJ3u_Uo2kcUrxd_QZLW_bI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cfca8e1e-52d1-459e-8865-70964b059f12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Uwagi:

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin

* opracowywanie wybranych zagadnień i zadań w oparciu o analizę podanej literatury - 10 godzin

* zajęcia hospitacyjne i opracowanie wyników ankiety - 5 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Znajomość i funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu wiedzy o języku. Orientacja w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy. Umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Umiejętność wyróżniania wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Uwagi:

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 15 godzin

* opracowywanie wybranych zagadnień i zadań w oparciu o analizę podanej literatury - 5 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, zadań do opracowania, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- ocena przygotowanych prac zaliczeniowych/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach;

- obecność i aktywne uczestnictwo w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

1. Literatura dziecięca w pracy nauczyciela małego dziecka.

2. Gramatyka - powtórzenie wiadomości z zakresu gramatyki, gramatyka w edukacji przedszkolaków i małych uczniów.

3. Ortografia - powtórzenie wiadomości z zakresu poprawności ortograficznej, ortografia w edukacji małych uczniów.

4. Okresy literackie (z uwzględnieniem utworów dla dzieci)

5. Istota, cele i treści kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka.

6. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sposoby stymulowania kreatywności językowej oraz wzbogacania czynnego słownika dziecka.

7. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem.

8. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Uwagi:

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin

* przeprowadzenie ankiety w placówkach przedszkolnych i opracowanie wyników 8 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, quizów, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 24 godziny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Szurowska
Prowadzący grup: Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- ocena przygotowanych prac zaliczeniowych/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach;

- obecność i aktywne uczestnictwo w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z pojęciami i definicjami z zakresu kształcenia polonistycznego małego dziecka oraz nabycie przez studenta fundamentalnych kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych i literackich w przedszkolu

1. Literatura dziecięca w pracy nauczyciela małego dziecka.

2. Gramatyka - powtórzenie wiadomości z zakresu gramatyki, gramatyka w edukacji przedszkolaków i małych uczniów.

3. Ortografia - powtórzenie wiadomości z zakresu poprawności ortograficznej, ortografia w edukacji małych uczniów.

4. Okresy literackie (z uwzględnieniem utworów dla dzieci)

5. Istota, cele i treści kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka.

6. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sposoby stymulowania kreatywności językowej oraz wzbogacania czynnego słownika dziecka.

7. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem.

8. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Uwagi:

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 15 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, zadań do opracowania, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 18 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)