Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PJO2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji - 2
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego. Sposoby uczenia się dzieci języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych. Kompetencje językowe dziecka. Nauczyciel jako model kompetencyjny w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci. Strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka przez dzieci. Warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu. Sposoby motywowania dzieci do uczenia się języka obcego. Teoria wieku krytycznego. Społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie predyspozycje rozwojowe dzieci i uczniów do uczenia się języka obcego.

Student /studentka zna i rozumie sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów.

Student /studentka zna i rozumie strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego.

Umiejętności

Student /studentka potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych w zakresie języka obcego i pedagogicznych.

Student /studentka potrafi tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji w zakresie języka obcego przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się.

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami pedagogicznymi i językowymi w obszarze języka obcego.

Student /studentka jest gotowy/gotowa do wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury i języka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Adamina Korwin-Szymanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ćwiczenia podejmują problematykę psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji. Zostały one podzielone na cztery komponenty: (1) ogólny, (2) językowy, (3) psychologiczny i (4) pedagogiczny. Całość obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty nauczania języka obcego.

Pełny opis:

Ćwiczenia podejmują problematykę psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji. Zostały one podzielone na cztery komponenty:

(1) ogólny:

- obejmuje wprowadzenie do przedmiotu oraz poznanie się

(2) językowy:

- słów kilka o języku, czyli zagadnienia definicyjne

- podstawy neurolingwistyki

(3) psychologiczny:

- podstawy psychologii rozwoju w perspektywie języka obcego

- uczenie się perspektywie psychologii różnic indywidualnych

(4) pedagogiczny:

- co nam mówi podstawa programowa o językach obcych?

- jak tworzyć bezpieczną przestrzeń uczenia się

- jakie są przykładowe metody uczenia się i nauczania

- specjalne potrzeby edukacyjne a język obcy

Literatura:

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2015). 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot.

Chłopek, Z. (2011). Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław.

Dakowska, M. (2001). Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.

Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków.

Gębal, P. (2021). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.

Jaroszewska, A. (2007). Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka, Wrocław.

Komorowska, H. (2004). Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

Lipińska, E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.

Pamuła-Behrens, M. (2012). Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka, Kraków.

Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego, Kielce.

Wilczyńska, W. (1999). Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa – Poznań.

Zawadzka, E. (2004). Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.

Uwagi:

Semestr realizowany na platformie TEAMS i stacjonarnie.

Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS.

2 ECTS

30h- godziny kontaktowe

30h - praca własna studenta

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Wenderlich
Prowadzący grup: Maja Wenderlich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

W ramach zaliczenia przedmiotu:

1) kolokwium;

2) aktywność i zaangażowanie na zajęciach

Studenci poznają psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci.

Pełny opis:

1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III.

2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego.

3. Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności.

3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III

4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III

5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji.

6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18.

Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press.

Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom

Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna.

Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN.

Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa.

Phillips, S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.13

Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.

Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42

Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Dodatkowo dostępne on-line:

1) Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę,

2) Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę.

3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line.

Literatura uzupełniająca:

Harmer J. (2015) The Practice of English Language Teaching Book with DVD Pack, Pearson Education.

Zurer-Pearson B. (2013) Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Media rodzina.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: eksponujące, podające, praktyczne, aktywizujące.

gr.ćwiczeniowa III ZM/PW 2

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 15h

Sumaryczna liczba punktow ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Marta Poruszek, Maja Wenderlich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Maria Jagiełło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Agnieszka Balcerzak, Sylwia Krajza, Svitlana Loboda, Adrijana Višnjić-Jevtić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.

Część teoretyczna to omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego na etapie wczesnej edukacji.

Część praktyczna zakłada projektowanie i prezentowanie przez studentów aktywności z wykorzystaniem różnych metod nauczania języków obcych.

Zaliczenie przedmiotu, jego forma, sposób, prezentowana przez prowadzącego grupę, na pierwszym spotkaniu w ramach realizowanego przedmiotu i w zapisie szczegółowym dedykowanym dla grupy.

Pełny opis:

Podejmowane tematy zależą od prowadzących grup.

Obejmują one:

Wprowadzenie do przedmiotu: wiadomości organizacyjne, polityka Unii Europejskiej wobec nauczania języków obcych w szkole, nauczanie języka obcego w modelu zintegrowanej edukacji.

Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III.

Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego.

Bilingwizm u dzieci. Popularne mity na temat dwujęzyczności.

Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu i klasach I-III

Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu i klasach I-III

Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji.

Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego.

Wprowadzenie do przedmiotu: wiadomości organizacyjne, polityka Unii Europejskiej wobec nauczania języków obcych w szkole, nauczanie języka obcego w modelu zintegrowanej edukacji.

Ogólne wiadomości o języku -aspekt lingwistyczny.

Podstawy neurolingwistyki i neuropsychologii, rola mnemotechnik w kontekście uczenia się języków obcych.

Literatura:

.

Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18.

Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press.

Halliwel S., (1992) Teaching English in the Primary Classroom. Essex, England : Longman

Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom

Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN.

Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna.

Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Niemiec-Knaź (2011) Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Karaków: Impuls (udostępnione przez wykładowczynię)

Pamuła M. (2004): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa.

Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa.

Phillips, S. 2000. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.13

Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.

Spitzer M, (2011) : Jak uczy się mózg? Warszawa: PWN (dostępne w internecine)

Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42

Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Udostępnione przez wykładowczynię artykuły naukowe.

Zurer-Pearson B. (2008) Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Pznań: Media rodzina.

Literatura uzupełniająca

Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę,

Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę.

Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line.

Harmer J. (2015) The Practice of English Language Teaching Book with DVD Pack, Pearson Education.

Zurer-Pearson B. (2013) Jak wychować dziecko dwujęzyczne, Media rodzina.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h

przygotowanie do zajęć i projektu 25h

przygotowanie do egzaminu 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

link do kanału na Teams zostanie przesłany studentom przez pocztę w domenie APS (w zależności od prowadzących)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Sylwia Krajza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)