Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PIE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Rodzaje integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych; teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Umiejętności Student/-ka potrafi w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy i podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego. Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia. Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne, adekwatnie integrując treści i metody kształcenia we wczesnej edukacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Grygoruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin, zaliczenie. Aktywność na zajęciach. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć Zadanie zaliczeniowe – analiza wybranego programu nauczania pod kątem integracji treści. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Uwagi (metody pracy i linki do poszczególnych grupa na TEAMSach) Grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a18f88d86f25345ec8d08753d8b356d94%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ecfd0e4-03dd-497f-b14e-348819145fda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Page Break Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a00a5f952538a4730b24e28ca67418b9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9822e348-393e-4568-8e73-fb41deadd83d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a29e83ee3ba2144d6ac8ab6464b8e7204%40thread.tacv2/conversations?groupId=7312c0f0-3edf-4c61-b4af-e4bce44ba603&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: praca pisemna. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie pracy: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: praca pisemna. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godzin Przygotowanie pracy: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: kolokwium, praca pisemna. |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej. Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie pracy: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godzin Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II 3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 4. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 5. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II 6. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej : perspektywa dorosłych, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 7. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa dzieci, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II 3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 4. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 5. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II 6. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej : perspektywa dorosłych, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 7. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa dzieci, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.