Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy integrowania treści, metod i organizacji kształcenia we wczesnej edukacji. Programy i podręczniki
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Rodzaje integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych; teoretyczno-metodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III; ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy i podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego.

Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia.

Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne, adekwatnie integrując treści i metody kształcenia we wczesnej edukacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Anna Grygoruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: egzamin, zaliczenie. Aktywność na zajęciach. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć

Zadanie zaliczeniowe – analiza wybranego programu nauczania pod kątem integracji treści.

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Uwagi (metody pracy i linki do poszczególnych grupa na TEAMSach)

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a18f88d86f25345ec8d08753d8b356d94%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ecfd0e4-03dd-497f-b14e-348819145fda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Page Break

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a00a5f952538a4730b24e28ca67418b9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9822e348-393e-4568-8e73-fb41deadd83d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a29e83ee3ba2144d6ac8ab6464b8e7204%40thread.tacv2/conversations?groupId=7312c0f0-3edf-4c61-b4af-e4bce44ba603&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca pisemna.

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie pracy: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca pisemna.

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godzin

Przygotowanie pracy: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: kolokwium, praca pisemna.

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej. Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie pracy: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godzin

Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

4. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

5. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

6. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej : perspektywa dorosłych, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

7. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa dzieci, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: kolokwium - analiza podręcznika

Pełny opis:

Podstawa programowa jako baza programu kształcenia i podręcznika

Program i podręcznik jako przykład obowiązującej koncepcji kształcenia

Analiza podręczników dostępnych na rynku. Kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych. Podręcznik w kontekście dyskursywno-analitycznym. Ukryty i wyzerowany program w podręcznikach szkolnych. Koncepcja nauczania zintegrowanego w teorii i praktyce edukacyjnej

Poziomy integracji treści metod i organizacji kształcenia. Sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III. Cele, formy i sposoby realizacji kształcenia zintegrowanego. Organizacja działań edukacyjnych w oparciu o konstruowanie wiedzy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

6. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

2. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

4. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

5. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

6. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej : perspektywa dorosłych, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

7. Aleksandra Szyller A. (2018) Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa dzieci, Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca z tekstem.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie scenariuszy zajęć - praca zespołowa: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)