Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PEW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Terminologia używana w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów. Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych. Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w szkole oraz tworzyć właściwy klimat w grupie klasowej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Olga Strąk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin końcowy; zaliczenie ćwiczeń – eseje i projekty wykonane w czasie ćwiczeń na wybrany temat. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. PRACA ZDALNA: WYKŁAD: kontakt z przedstawicielami grup, przedstawianie stanu wykonania pracy w grupie i wsparcie Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS : baljola@aps.edu.pl Po 23.04. 2020r. wykłady odbywają się zgodnie z planem na Teamse z wykorzystaniem prezentacji udostępnianej studentom. ĆWICZENIA: grupa 1, 3: kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS:ostrak@aps.edu.pl grupa 2 ,4: akoterwas@aps.edu.pl |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Literatura dodatkowa: Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) Linki do stron internetowych: 1.http://www.aps.edu.pl/media/2129331/zrozumiec_uczenie_sie_internet.pdf 2.https://ceo.org.pl/ 3.https://bycnauczycielem.blogspot.com/ 4. http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=nzintegr&page=subjectpage&item=-1 5.http://nauczyciel.pl/index.php/search/results/Kszta%C5%82cenie_zintegrowane,1,0,1574;2330,0,30,1,tn,1.html INFORMACJE DLA STUDENTÓW DOTYCZĄCE REALIZACJI ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM: WYKŁAD: materiały przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS 12.03. 2020 r. Wysłane emeilowo : T.D. Walker, "Fińskie dzieci uczą się najlepiej"; 19.03. 2020 r. K. V. Halvorsen, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – implementacja wartości do praktyki edukacyjnej, w: Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Wyd. APS, Warszawa 2015. Lektura dostępna w Internecie. 26.03. 2020r. Przygotowanie prezentacji rozbudowanej treściowo wraz ze wskazaniem fragmentów publikacji (dostępnej online na str. APS) do indywidualnego studiowania: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E.Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki specjalnej, s. 35-44 2.04.2020r. i 9.04. 2020r. Tekst wykładu pt. "Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Poznawcze i społeczne wymiary środowiska uczenia się dzieci" umieszczony na USOSie 16.04.2020r. Tekst wykładu pt. "Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter" przesłany przez USOS 23.04. Wykład pt. "Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej, ich struktura i znaczenie dla praktyki wczesnoszkolnej" za pomocą Microsoft Teams. ĆWICZENIA: grupa 1,3:materiały przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS grupa 2,4:materiały przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS Praca zdalna: Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, dokument dostępny on-line: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN Podstawa Programowa, dokument dostępny on-line: https://podstawaprogramowa.pl/ |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 +30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie się do egzaminu: 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 ZALECENIA METODYCZNO-ORGANIZACYJNE PODCZAS CZASU PRACY ZDALNEJ: kontakt mailowy w systemie USOS, załączanie plików: prezentacji, pdf oraz linków do źródeł, internetowych książek, czasopism i filmów. UWAGA! WYKŁADY: Praca zaliczeniowa nr 1 1. Opracowanie tez publikacji w parach (szkoła amerykańska a szkoła fińska) i przedstawienie propozycji zadań egzaminacyjnych. Analiza problematyki i sprawdzenie pracy na kolejnych zajęciach kwietniowych. Praca zaliczeniowa nr 2 1.Opracowanie tez publikacji w parach i przedstawienie propozycji wykorzystania w zaprojektowaniu działań dla klasy III w środowisku lokalnym. Praca zaliczeniowa nr 3 1.Indywidualna praca studentów na podstawie przesłanej literatury Praca zaliczeniowa nr 4 1.Pytania do samodzielnego opracowania: Jak rozumiane jest uczenie się w świetle wybranych teorii? Jakie rodzaje wiedzy zdobywa dziecko (i każdy z nas)? Jaką rolę odgrywa doświadczenie w uczeniu się dziecka? Scharakteryzuj uczenie się dzieci w czasie zajęć poza klasą szkolną. Porównaj uczenie się w klasie i na zajęciach poza klasą. Wykłady po 23.04. 2020r. odbywają się zgodnie z planem na Teamse, z wykorzystaniem prezentacji udostępnianej studentom. ĆWICZENIA: grupa 1,3: 1.Oferty szkolne dot. PP - szkoły alternatywne; środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 2. Kompetencje kluczowe grupa 2,4: 1. Wykorzystanie środowiska lokalnego w praktyce dydaktycznej 2. Kompetencje kluczowe, cele kształcenia i umiejętności - opracowanie mapy pojęciowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin końcowy; zaliczenie ćwiczeń – na podstawie eseju i konspektu przesłanego w korespondencji mailowej we wskazanym terminie. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczycie. PRACA ZDALNA: WYKŁAD: kontakt z przedstawicielami grup, przedstawianie stanu wykonania pracy w grupie i wsparcie Kontakt ze studentami za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Po 18.04. 2020 wykłady odbywają się zgodnie z planem na Teamse z wykorzystaniem prezentacji udostępnianej studentom. OUSOS : baljola@aps.edu.pl ĆWICZENIA: materiały przesyłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl USOS: ecwikla@aps.edu.pl opcjonalnie Od 18.04. 2020 r. ćwiczenia odbywają się zgodnie z planem w aplikacji Teamse. Weryfikacja zakładanych efektów uczenia się za pomocą informacji i zadań zwrotnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Literatura dodatkowa: Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) Linki do stron internetowych: 1.http://www.aps.edu.pl/media/2129331/zrozumiec_uczenie_sie_internet.pdf 2.https://ceo.org.pl/ 3.https://bycnauczycielem.blogspot.com/ 4. http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=nzintegr&page=subjectpage&item=-1 5.http://nauczyciel.pl/index.php/search/results/Kszta%C5%82cenie_zintegrowane,1,0,1574;2330,0,30,1,tn,1.html |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Metody: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 +15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Samodzielna praca studenta: 30 Przygotowanie się do egzaminu: 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 ZDALNE ELEMENTY METOD KSZTAŁCENIA/ UCZENIA SIĘ: kontakt mailowy w systemie USOS, załączanie plików: prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek, czasopism i filmów oraz korzystanie z aplikacji TEAMS - zajęcia zgodne z terminarzem zajęć z planem ustalonym na początku semestru WYKŁAD: 15.03. 2020 r. Wysłane emeilowo : wykład w postaci prezentacji z komentarzami + literatura: W. Timothy D. "Fińskie dzieci uczą się najlepiej" 18.04. 2020r. Wysłane emeilowo: wykład w postaci prezentacji z komentarzami +literatura: -Kirsti V. Halvorsen pt. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju - implementacja wartości do praktyki edukacyjnej; -J. Bałachowicz, K.V. Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska pt. Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Wykłady po 18.04. 2020 r. odbywają się zgodnie z planem na Teamse, z wykorzystaniem prezentacji udostępnianej studentom. ĆWICZENIA 14.03. 2020 r. Wysłane emeilowo: prezentacja, ćwiczenia (pdf.) 28.03. 2020 r. Wysłane emeilowo:prezentacja + literatura: M. Kędra "Włączanie rodziców w edukację dzieci", E. Nadziakiewicz "Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły", ćwiczenia (pdf.) 18.04, 16.05, 6.06. 2020 r. Ćwiczenia odbywają się zgodnie z planem w aplikacji TEAMS. Materiały przekazywane studentom podczas spotkania online (dodatkowo wysłane przez USOS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez studentów na platformie MS Teams. 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Napisanie dwóch esejów. 3. Zaprojektowanie dnia zajęć zintegrowanych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). 2.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 3.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 4.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 5.Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). 6.Black P., Ch. Harrison., C. Lee, B. Marshal, D. William, Jak oceniać, aby uczyć. Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2006. 7.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 8.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020. 9. Sterna D., Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, 2015. 10.Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. 2.Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. 3.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 4.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez studentów na platformie MS Teams. 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Napisanie dwóch esejów. 3. Zaprojektowanie dnia zajęć zintegrowanych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). 2.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 3.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 4.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 5.Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). 6.Black P., Ch. Harrison., C. Lee, B. Marshal, D. William, Jak oceniać, aby uczyć. Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2006. 7.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 8.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 9. Sterna D., Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. 10.Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. 2.Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. 3.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 4.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10.Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 3.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa:APS 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 7..Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Biblioteka Szkoły Uczącej Się, Warszawa 2015. 2.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 3.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10.Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 3.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa:APS 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 7..Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Biblioteka Szkoły Uczącej Się, Warszawa 2015. 2.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 3.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Biblioteka Szkoły Uczącej Się. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Biblioteka Szkoły Uczącej Się. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie jednej indywidualnej pracy pisemnej i jednej pracy grupowej związanej z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia wykładu i całości przedmiotu. Przybliżenie wymagań egzaminacyjnych i kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w kształtowaniu szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). 5. Uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. Dziecko w przestrzeni międzyludzkiej -- rola mikrośrodowiska wychowawczego. Rodzina, przedszkole, szkoła - osobowe, emocjonalne, symboliczne i fizyczne właściwości środowiska - sprzyjające i hamujące zaangażowanie podmiotu. Przykłady relacji wychowawczo-edukacyjnych w rodzinie z punktu widzenia rodziców, dziecka, i nauczyciela. 6. Potrzeby dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Wielostronna aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Osiągnięcia rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie teorii społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 7. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 8. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim, rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Teoria indywidualna nauczyciela a konstruowana praktyka edukacji. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka 9. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter. 10. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych w modelu behawiorystycznym i w modelu konstruktywistyczno-rozwojowym. Dyskurs krytyczno-emancypacyjny a kompetencje uczniów. 11. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 12. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 13. Kiedy dziecko/uczeń chętnie się uczy? Miejsce edukacji szkolnej w codzienności dziecka a przeciążenie szkolne. Czas wolny dziecka a jego dobrostan i możliwości rozwojowe. Motywacja a rodzaje zadań. Rola informacji zwrotnej w procesie wspierania odpowiedzialności i samoregulacji dziecka. Aktywizujące metody pracy z dziećmi. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym a wsparcie dorosłych. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16.Powtórzenie problematyki. Ustalenie stanu przygotowania do egzaminu. Przypomnienie kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka. Warszawa: APS. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.J. McTighe, H. F. Silver (2021). Uczyć się głębiej. Jak to zrobić na lekcji. Warszawa: CEO. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie jednej indywidualnej pracy pisemnej i jednej pracy grupowej związanej z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia wykładu i całości przedmiotu. Przybliżenie wymagań egzaminacyjnych i kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w kształtowaniu szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). 5. Uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. Dziecko w przestrzeni międzyludzkiej -- rola mikrośrodowiska wychowawczego. Rodzina, przedszkole, szkoła - osobowe, emocjonalne, symboliczne i fizyczne właściwości środowiska - sprzyjające i hamujące zaangażowanie podmiotu. Przykłady relacji wychowawczo-edukacyjnych w rodzinie z punktu widzenia rodziców, dziecka, i nauczyciela. 6. Potrzeby dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Wielostronna aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Osiągnięcia rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie teorii społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 7. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 8. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim, rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Teoria indywidualna nauczyciela a konstruowana praktyka edukacji. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka 9. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter. 10. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych w modelu behawiorystycznym i w modelu konstruktywistyczno-rozwojowym. Dyskurs krytyczno-emancypacyjny a kompetencje uczniów. 11. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 12. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 13. Kiedy dziecko/uczeń chętnie się uczy? Miejsce edukacji szkolnej w codzienności dziecka a przeciążenie szkolne. Czas wolny dziecka a jego dobrostan i możliwości rozwojowe. Motywacja a rodzaje zadań. Rola informacji zwrotnej w procesie wspierania odpowiedzialności i samoregulacji dziecka. Aktywizujące metody pracy z dziećmi. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym a wsparcie dorosłych. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16.Powtórzenie problematyki. Ustalenie stanu przygotowania do egzaminu. Przypomnienie kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka. Warszawa: APS. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.J. McTighe, H. F. Silver (2021). Uczyć się głębiej. Jak to zrobić na lekcji. Warszawa: CEO. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do egzaminu: 10 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.