Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi prowadzenie diagnostyki edukacyjnej dzieci wieku przedszkolnym. Studenci zapoznają się z podstawami prawnymi, celami, funkcjami oraz sposobami prowadzenia diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. Szczególny nacisk zostanie położony na umiejętność rozpoznawania zachowań stanowiących o zaburzeniu dziecięcego rozwoju. Studenci zostaną zapoznani z testami pedagogicznymi stosowanymi współcześnie w diagnostyce małych dzieci oraz nabędą umiejętność samodzielnego tworzenia narzędzi wspierających formalną diagnozę. Dodatkowo nabędą umiejętność przekazywania wiedzy pochodzącej z diagnozy rodzicom i specjalistom. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. Dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania ich zainteresowań. Rozpoznawanie wymiernych i niewymiernych rezultatów pracy nauczyciela. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Student /studentka zna i rozumie podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej. Student /studentka zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci Student /studentka zna i rozumie zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy. Student /studentka zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy w przedszkolu. Umiejętności Student /studentka potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację wczesnoszkolną. Student /studentka potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej w przedszkolu. Student /studentka potrafi rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne. Student /studentka potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela. Student /studentka potrafi projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu diagnozowania, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka. Student/studentka jest gotowy/gotowa do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Sposób pomiaru efektów kształcenia: ĆWICZENIA: -realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów |
|
Pełny opis: |
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005. Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin kontaktowych Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Sposób pomiaru efektów kształcenia: ĆWICZENIA: -realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów |
|
Pełny opis: |
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005. Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin kontaktowych Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Sposób pomiaru efektów kształcenia: ĆWICZENIA: -realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów |
|
Pełny opis: |
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005. Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin kontaktowych Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Sposób pomiaru efektów kształcenia: ĆWICZENIA: -realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów |
|
Pełny opis: |
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005. Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin kontaktowych Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Studenci nabywają wiedzę i umiejętności umożliwiające prowadzenie diagnostyki edukacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym. Pomiar efektów kształcenia: Studenci przygotowują pracę problemowo – badawczą w zespołach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA 1. Podstawy prawne diagnostyki edukacyjnej. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. 2. Diagnostyka edukacyjna – cele, funkcje i sposoby prowadzenia diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. 3. Wybrane metody diagnostyczne i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce). 4. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym. 6. Rozpoznawanie zachowań stanowiących o zaburzeniach dziecięcego rozwoju. 7. Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych. 8. Rozpoznawanie zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym. 9. Gotowość szkolna dziecka - ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej. 10. Przygotowywanie opinii pedagogicznych na podstawie diagnozy edukacyjnej. 11. Przekazywanie wyników diagnozy edukacyjnej dziecka rodzicom. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61. 2. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa 2021. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 4. Kurowska B., Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011. 5. Szeplewicz G. (red.), Problemy wychowawcze w przedszkolu, Dr Josef Raabe Sp. Wydawnicza, Warszawa 2012. 6. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8. 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 9. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45. 10. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8). Literatura uzupełniająca: 1. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017. 2. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 5. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016. 6. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011. 7. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011. 8. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków, materiały audiowizualne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie pracy na zaliczenie – 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym. Sposób pomiaru efektów kształcenia: ĆWICZENIA: -realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów |
|
Pełny opis: |
W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć: 1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym 2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole 5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym 6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656) Literatura DODATKOWA: H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005. Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. |
|
Uwagi: |
METODY DYDAKTYCZNE: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin kontaktowych Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.