Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi prowadzenie diagnostyki edukacyjnej dzieci wieku przedszkolnym. Studenci zapoznają się z podstawami prawnymi, celami, funkcjami oraz sposobami prowadzenia diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. Szczególny nacisk zostanie położony na umiejętność rozpoznawania zachowań stanowiących o zaburzeniu dziecięcego rozwoju. Studenci zostaną zapoznani z testami pedagogicznymi stosowanymi współcześnie w diagnostyce małych dzieci oraz nabędą umiejętność samodzielnego tworzenia narzędzi wspierających formalną diagnozę. Dodatkowo nabędą umiejętność przekazywania wiedzy pochodzącej z diagnozy rodzicom i specjalistom.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji. Podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym. Dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania ich zainteresowań. Rozpoznawanie wymiernych i niewymiernych rezultatów pracy nauczyciela.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawy diagnozy rozwoju dziecka na etapie wczesnej edukacji.

Student /studentka zna i rozumie podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej.

Student /studentka zna i rozumie dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci

Student /studentka zna i rozumie zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy.

Student /studentka zna i rozumie zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy w przedszkolu.

Umiejętności

Student /studentka potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację wczesnoszkolną.

Student /studentka potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej w przedszkolu.

Student /studentka potrafi rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne.

Student /studentka potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela.

Student /studentka potrafi projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji.

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu diagnozowania, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka.

Student/studentka jest gotowy/gotowa do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

ĆWICZENIA:

-realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów

Pełny opis:

W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć:

1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym

2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym

4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole

5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

Literatura DODATKOWA:

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005.

Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Uwagi:

METODY DYDAKTYCZNE:

podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin kontaktowych

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

ĆWICZENIA:

-realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów

Pełny opis:

W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć:

1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym

2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym

4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole

5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

Literatura DODATKOWA:

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005.

Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Uwagi:

METODY DYDAKTYCZNE:

podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin kontaktowych

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

ĆWICZENIA:

-realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów

Pełny opis:

W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć:

1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym

2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym

4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole

5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

Literatura DODATKOWA:

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005.

Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Uwagi:

METODY DYDAKTYCZNE:

podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin kontaktowych

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

ĆWICZENIA:

-realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów

Pełny opis:

W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć:

1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym

2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym

4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole

5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

Literatura DODATKOWA:

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005.

Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Uwagi:

METODY DYDAKTYCZNE:

podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin kontaktowych

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu Studenci nabywają wiedzę i umiejętności umożliwiające prowadzenie diagnostyki edukacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym.

Pomiar efektów kształcenia:

Studenci przygotowują pracę problemowo – badawczą w zespołach.

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA

1. Podstawy prawne diagnostyki edukacyjnej. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych.

2. Diagnostyka edukacyjna – cele, funkcje i sposoby prowadzenia diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym.

3. Wybrane metody diagnostyczne i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce).

4. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny pedagogicznej umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Ogólna charakterystyka sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym.

6. Rozpoznawanie zachowań stanowiących o zaburzeniach dziecięcego rozwoju.

7. Rozpoznawanie zagrożenia ryzyka niepowodzeń szkolnych.

8. Rozpoznawanie zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym.

9. Gotowość szkolna dziecka - ważniejsze koncepcje i metody badania gotowości szkolnej.

10. Przygotowywanie opinii pedagogicznych na podstawie diagnozy edukacyjnej.

11. Przekazywanie wyników diagnozy edukacyjnej dziecka rodzicom. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konieczna A., Obszary trudności nauczycieli i studentów w zakresie stosowania diagnozy, w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.45-61.

2. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa 2021.

3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

4. Kurowska B., Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011.

5. Szeplewicz G. (red.), Problemy wychowawcze w przedszkolu, Dr Josef Raabe Sp. Wydawnicza, Warszawa 2012.

6. Waloszek D., Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Żak, Warszawa 2014, rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7,8.

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

9. Hajnicz W., Charakterystyka diagnozy edukacyjnej dotyczącej umiejętności szkolnych; Diagnozowanie w trakcie sytuacji edukacyjnej w: W. Hajnicz, A. Konieczna (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013, s.13-45.

10. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80, 175-275 (rozdziały: 2, 6,7, 8).

Literatura uzupełniająca:

1. Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2017.

2. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

3. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

4. Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

5. Kielin, J., Profil Osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, GWP, Sopot 2016.

6. Rodriguez N., Co nam mówią rysunki dzieci. Jedność, Kielce 2011.

7. Sienkiewicz – Wilowska J.A., Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży. GWP, Gdańsk 2011.

8. Skarbek K., Praktyczna pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dzieciom w wieku przedszkolnym, borykającym się z trudnościami rozwojowymi, edukacyjnymi i wychowawczymi oraz ich rodzinom, w: Anna Mikler - Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Wyd. Difin, Warszawa 2017, s.173-196.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków, materiały audiowizualne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie pracy na zaliczenie – 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć Student zdobywa podstawowe umiejętności diagnostyki zaburzeń rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

ĆWICZENIA:

-realizacja w grupach projektu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem nowych technologii/nowych mediów

Pełny opis:

W ramach ĆWICZEŃ z przedmiotu zrealizowane zostaną następujące tematy zajęć:

1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci mające swój początek w wieku przedszkolnym

2. Podstawy prawne, cele, funkcje oraz sposoby przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. Testy pedagogiczne stosowane w diagnostyce pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym

4. Diagnostyka gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole

5. Konstruowanie narzędzi do diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

6. Przekazywanie informacji pochodzących z diagnozy, współpraca ze specjalistami, opinie pedagogiczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Akty prawne:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (D.U.2017, poz. 356)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2017 poz.1656)

Literatura DODATKOWA:

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Emde, R. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa, Fundament, Warszawa 2005.

Hopgood, M. Jak Eskimosi ogrzewają swoje dzieci? Rodzicielskie przygody z całego świata. Mamania, Warszawa 2019.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Uwagi:

METODY DYDAKTYCZNE:

podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), eksponująca (film), praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin kontaktowych

Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych

Praca własna studenta: 45 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)