Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej we wczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PEE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej we wczesnej edukacji |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Związek funkcjonowania środowiska społecznego i przyrodniczego. Kluczowe pojęcia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej. Podstawowe pojęcia wiedzy o społeczeństwie. Umiejętność dokonywania analizy oraz interpretacji struktury i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społecznego. Wiedza na temat przedsiębiorczości i podstaw ekonomii. Umiejętność ilustrowania najczęściej spotykanych zjawisk przyrodniczych za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego. Rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka. Dbałość o otoczenie przyrodnicze. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia. Zna i rozumie podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o społeczeństwie. Zna i rozumie podstawy przedsiębiorczości i ekonomii. Umiejętności Student/-ka potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody. Potrafi dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego. Potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia. Potrafi ilustrować najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody. Jest gotowy/gotowa do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów, w obszarze przydzielonych przez prowadzącego zadań oraz działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo przez studentów. Student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień ze środowiska przyrodniczego i jego funkcjonowania poprzez praktyczne doświadczenia i prowadzone obserwacje własne. Buduje swoje zasoby wiedzy, poprzez współpracę zespołową w grupie zadaniowej, korzystając przy tym z różnych źródeł. |
|
Pełny opis: |
• Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska • Poznawanie otoczenia społecznego • Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci • Pogoda i klimat. Obserwacja pogody • Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych • Ochrona przyrody i krajobrazu • Edukacja ekologiczna dzieci przedszkolnych i młodszych uczniów, a zagrożenia dla środowiska naturalnego • Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w czasie zabaw, w przedszkolu i w szkole -przedsiębiorczość w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
|
Literatura: |
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN -Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP -Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS -Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE - Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie - Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków - Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
|
Uwagi: |
4 pkt ECTS - 120h 30 h - godziny kontaktowe 90h praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań praktycznych i teoretycznych. zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. Metody i techniki laboratoryjno - terenowe, korzystanie z narzędzi multimedialnych, metody podające, wyjaśniające. zaliczenie przedmiotu jest wypadkową działań indywidualnych i zespołowych studenta określonych przez prowadzącego na pierwszym spotkaniu. Z każdego przydzielonego zadania studenci otrzymują oceny cząstkowe, z których na koniec wyliczana jest średnia. Przekroczenie określonej limitem absencji, skutkuje pisaniem dodatkowo egzaminu całościowego z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów, w obszarze przydzielonych przez prowadzącego zadań oraz działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo przez studentów. Student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień ze środowiska przyrodniczego i jego funkcjonowania poprzez praktyczne doświadczenia i prowadzone obserwacje własne. Buduje swoje zasoby wiedzy, poprzez współpracę zespołową w grupie zadaniowej, korzystając przy tym z różnych źródeł. |
|
Pełny opis: |
• Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska • Poznawanie otoczenia społecznego • Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci • Pogoda i klimat. Obserwacja pogody • Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych • Ochrona przyrody i krajobrazu • Edukacja ekologiczna dzieci przedszkolnych i młodszych uczniów, a zagrożenia dla środowiska naturalnego • Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w czasie zabaw, w przedszkolu i w szkole -przedsiębiorczość w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
|
Literatura: |
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN -Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP -Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS -Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE - Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie - Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków - Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
|
Uwagi: |
4 pkt ECTS - 120h 30 h - godziny kontaktowe 90h praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań praktycznych i teoretycznych. zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. Metody i techniki laboratoryjno - terenowe, korzystanie z narzędzi multimedialnych, metody podające, wyjaśniające. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.