Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej we wczesnej edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PEE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej we wczesnej edukacji
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Związek funkcjonowania środowiska społecznego i przyrodniczego. Kluczowe pojęcia z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej. Podstawowe pojęcia wiedzy o społeczeństwie. Umiejętność dokonywania analizy oraz interpretacji struktury i funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społecznego. Wiedza na temat przedsiębiorczości i podstaw ekonomii. Umiejętność ilustrowania najczęściej spotykanych zjawisk przyrodniczych za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego. Rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka. Dbałość o otoczenie przyrodnicze.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o społeczeństwie.

Zna i rozumie podstawy przedsiębiorczości i ekonomii.

Umiejętności

Student/-ka potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody.

Potrafi dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego.

Potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia.

Potrafi ilustrować najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody.

Jest gotowy/gotowa do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów, w obszarze przydzielonych przez prowadzącego zadań oraz działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo przez studentów. Student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień ze środowiska przyrodniczego i jego funkcjonowania poprzez praktyczne doświadczenia i prowadzone obserwacje własne. Buduje swoje zasoby wiedzy, poprzez współpracę zespołową w grupie zadaniowej, korzystając przy tym z różnych źródeł.

Pełny opis:

• Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska

• Poznawanie otoczenia społecznego

• Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci

• Pogoda i klimat. Obserwacja pogody

• Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych

• Ochrona przyrody i krajobrazu

• Edukacja ekologiczna dzieci przedszkolnych i młodszych uczniów, a zagrożenia dla środowiska naturalnego

• Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w czasie zabaw, w przedszkolu i w szkole

-przedsiębiorczość w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Literatura:

Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce

- Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków

- Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN

-Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP

-Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS

-Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

- Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

- Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE

- Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum

- Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie

- Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków

- Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków

- Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz,

Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów:

- Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico

- Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II

- Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico

- Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico

- Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico

- Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico

Uwagi:

4 pkt ECTS - 120h

30 h - godziny kontaktowe

90h praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań praktycznych i teoretycznych. zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.

Metody i techniki laboratoryjno - terenowe, korzystanie z narzędzi multimedialnych, metody podające, wyjaśniające.

zaliczenie przedmiotu jest wypadkową działań indywidualnych i zespołowych studenta określonych przez prowadzącego na pierwszym spotkaniu. Z każdego przydzielonego zadania studenci otrzymują oceny cząstkowe, z których na koniec wyliczana jest średnia. Przekroczenie określonej limitem absencji, skutkuje pisaniem dodatkowo egzaminu całościowego z przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu jest sukcesywnym wypracowywaniem rozwiązań, końcowych efektów, w obszarze przydzielonych przez prowadzącego zadań oraz działań prowadzonych indywidualnie i zespołowo przez studentów. Student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień ze środowiska przyrodniczego i jego funkcjonowania poprzez praktyczne doświadczenia i prowadzone obserwacje własne. Buduje swoje zasoby wiedzy, poprzez współpracę zespołową w grupie zadaniowej, korzystając przy tym z różnych źródeł.

Pełny opis:

• Człowiek i środowisko. Poznawanie przyrody – edukacja i wychowanie o środowisku, w środowisku i dla środowiska

• Poznawanie otoczenia społecznego

• Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci

• Pogoda i klimat. Obserwacja pogody

• Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych

• Ochrona przyrody i krajobrazu

• Edukacja ekologiczna dzieci przedszkolnych i młodszych uczniów, a zagrożenia dla środowiska naturalnego

• Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w czasie zabaw, w przedszkolu i w szkole

-przedsiębiorczość w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Literatura:

Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce

- Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków

- Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe PWN

-Kielar-Turska, M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP

-Michalak, R. (2004), Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS

-Muchacka, B.(2006), Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

- Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

- Poziomek, U., Marszał, D., Skrobek, A., Woźniak, M., Żurawska, I. (2016) [w:] Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. Warszawa: IBE

- Rożek, L. (2011), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum

- Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie

- Wollman-Mazurkiewicz L., (1998), Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków

- Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków

- Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz,

Przykładowe przewodniki książkowe do oznaczania organizmów:

- Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico

- Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora.Wyd. RM, wyd.II

- Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico

- Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico

- Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico

- Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico

Uwagi:

4 pkt ECTS - 120h

30 h - godziny kontaktowe

90h praca własna studenta, m.in. przygotowanie do zajęć w zespołach zadaniowych-wykonanie konkretnych działań praktycznych i teoretycznych. zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.

Metody i techniki laboratoryjno - terenowe, korzystanie z narzędzi multimedialnych, metody podające, wyjaśniające.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)