Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PDK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Zasady tworzenia autorskich programów edukacji wczesnoszkolnej. Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. Proces nauczania-uczenia się. Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III; style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym łączące różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie wiedzy filozoficznej, psychologicznej, społecznej i pedagogicznej do projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. Wykorzystywanie paradygmatów obiektywistycznych i interpretatywnokonstruktywistycznych do planowania uczenia się dzieci. Style i techniki pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym łączące różne obszary wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się dzieci; rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci. Projektowanie innowacji pedagogicznych w edukacji wczesnoszkolnej. Krytyczna ocena tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/studentka zna i rozumie zasady tworzenia autorskich programów nauczania w klasach I-III; zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym. Student /studentka zna i rozumie proces nauczania-uczenia się; zasady projektowania działań edukacyjnych; style i techniki pracy z uczniem łączącej różne obszary wiedzy; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela klas I-III; modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne. Umiejętności Student /studentka potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych szkole; wykorzystać paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci w klasach I-III. Student /studentka potrafi stosować style i techniki pracy z uczniem klas I-III łączące różne obszary wiedzy, stymulować partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci; rozwijać kompetencje kluczowe uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Student /studentka potrafi krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy; dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne w edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się; krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną, do jej badania i doskonalenia. Student /studentka jest gotowy/gotowa do tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze edukacji wczesnoszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują materiału w formie elektronicznej (PDF) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF). Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: Przygotowanie konspektu zajęć z zakresu nauczania zintegrowanego - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniaj one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań jakie czekają nauczyciela w procesie edukacji. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych: • Co oznacza termin dydaktyka. Czym się zajmuje dydaktyka. Dydaktyka jako subdyscyplina. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Co oznacza termin nauczanie zintegrowane? Dydaktyka nauczania zintegrowanego. • Przykłady nauczania zintegrowanego. • Czym jest Proces nauczania-uczenia się? • Składniki procesu nauczania: - cel kształcenia - metody kształcenia - środki dydaktyczne - formy organizacyjne • Nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. • Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju. Nauczyciel i wyzwania jakie go czekają w procesie edukacji • Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne - style kierowania klasą (nauczania), procesy społeczne w klasie, integracja klasy szkolnej. • Ład i dyscyplina w klasie szkolnej – złoty środek. • Nauczyciel i jego umiejętności dydaktyczne. Dydaktyka a poziom rozwoju dziecka. Zasady dydaktyczne. • Rola i zadania nauczyciela w koncepcji nauczania zintegrowanego. Projektowanie działań edukacyjnych. • Zasady projektowania działań edukacyjnych – projektowanie lekcji. • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. • Alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. • Krytyczna ocena projektów edukacyjnych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. • Twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych - projektowanie narzędzi edukacyjnych oraz wykorzystywanie w pracy metody projektów. Edukacja wczesnoszkolna jej cele i treści. • Cele i treści kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. • Jaka jest rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej? • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i włączanie w ich w edukację. Indywidualizacja kształcenia. Metody i środki kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej. • Charakterystyka wybranych metod kształcenia oraz środków dydaktycznych w procesie kształcenia uczniów klas I – III. • Technologia informacyjna w procesie kształcenia. • Metody kształcenia (nauczania) – zaprezentowanie wybranych. • Środki kształcenia (dydaktyczne) – omówienie wybranych. • Wybrane metody i środki wykorzystywane na nauczaniu zintegrowanym. Ćwiczenia Stanowią praktyczne uzupełnienie wykładów. Służą omówieniu oraz zaprezentowaniu przez uczestników poszczególnych aspektów realizacji zajęć dydaktycznych adresowanych dla uczniów klas I – III. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
|
Uwagi: |
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniaj one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań jakie czekają nauczyciela w procesie edukacji. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniaj one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań jakie czekają nauczyciela w procesie edukacji. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
|
Uwagi: |
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook. Podczas zajęć wykorzystywany jest mail, Teams bądź zoom. Częstotliwość zajęć jest zależna od możliwości czasowych poszczególnych studentów oraz przyjętej formy pracy w zaplanowanych godzinach zajęć, w zależności od potrzeb grupy, incydentalnie przy przekazywaniu materiałów. Studenci są informowani o realizacji zajęć na grupie w Teams bądź Zoom lub za pośrednictwem maila wysyłanego przez USOS lub z adresu służbowego. Materiały oraz instrukcje są wysyłane głównie drogą mailową oraz/bądź w programie Teams i Zoom. Zaliczenie przedmiotu, którym jest napisanie indywidualnego projektu rozplanowania pracy dydaktycznej, przewidziane przed terminem zakończenia zajęć. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, to samo dotyczy godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams bądź Zoom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniaj one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań związanych z pracą dydaktyczną nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniaj one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań związanych z pracą dydaktyczną nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniają one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań jakie czekają nauczyciela w procesie edukacji. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej podstawowe pojęcia. 3. Zna założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey) 4. Zna podstawowe założenia projektowania procesu dydaktycznego w kontekście założeń nauczania zintegrowanego. 5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem klas I-III. 6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. Umiejętności 1. Potrafi analizować działania dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych. 2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (uwzględniając cele dydaktyczne oraz warunki ich osiągnięcia) adresowane dla uczniów klas I-III. 3. Potrafi zweryfikować efektywność realizowanych celów dydaktycznych 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych: • Co oznacza termin dydaktyka. Czym się zajmuje dydaktyka. Dydaktyka jako subdyscyplina. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Co oznacza termin nauczanie zintegrowane? Dydaktyka nauczania zintegrowanego. • Przykłady nauczania zintegrowanego. • Czym jest Proces nauczania-uczenia się? • Składniki procesu nauczania: - cel kształcenia - metody kształcenia - środki dydaktyczne - formy organizacyjne • Nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. • Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju. Nauczyciel i wyzwania jakie go czekają w procesie edukacji • Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne - style kierowania klasą (nauczania), procesy społeczne w klasie, integracja klasy szkolnej. • Ład i dyscyplina w klasie szkolnej – złoty środek. • Nauczyciel i jego umiejętności dydaktyczne. Dydaktyka a poziom rozwoju dziecka. Zasady dydaktyczne. • Rola i zadania nauczyciela w koncepcji nauczania zintegrowanego. Projektowanie działań edukacyjnych. • Zasady projektowania działań edukacyjnych – projektowanie lekcji. • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. • Alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. • Krytyczna ocena projektów edukacyjnych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. • Twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych - projektowanie narzędzi edukacyjnych oraz wykorzystywanie w pracy metody projektów. Edukacja wczesnoszkolna jej cele i treści. • Cele i treści kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. • Jaka jest rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej? • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i włączanie w ich w edukację. Indywidualizacja kształcenia. Metody i środki kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej. • Charakterystyka wybranych metod kształcenia oraz środków dydaktycznych w procesie kształcenia uczniów klas I – III. • Technologia informacyjna w procesie kształcenia. • Metody kształcenia (nauczania) – zaprezentowanie wybranych. • Środki kształcenia (dydaktyczne) – omówienie wybranych. • Wybrane metody i środki wykorzystywane na nauczaniu zintegrowanym. Ćwiczenia Stanowią praktyczne uzupełnienie wykładów. Służą omówieniu oraz zaprezentowaniu przez uczestników poszczególnych aspektów realizacji zajęć dydaktycznych adresowanych dla uczniów klas I – III. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują materiału w formie elektronicznej (PDF) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF). Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: Przygotowanie konspektu zajęć z zakresu nauczania zintegrowanego - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Korczak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji zajęć z przedmiotu „Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w klasach I-III”, jest zapoznanie słuchaczy w podstawowymi zagadnieniami projektowania zajęć adresowanych dla uczniów klas I – III. Uwzględniają one w szczególności takie aspekty jak: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych. Omówienie wyzwań jakie czekają nauczyciela w procesie edukacji. Specyfiki projektowania działań edukacyjnych, z uwzględnieniem jej celów, treści, metod i środków kształcenia. Sposób zaliczenia zajęć • Aktywny udział na zajęciach; • Prezentacja zagadnień w grupie; • Przygotowanie scenariusza zajęć dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wiedza 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej podstawowe pojęcia. 3. Zna założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey) 4. Zna podstawowe założenia projektowania procesu dydaktycznego w kontekście założeń nauczania zintegrowanego. 5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem klas I-III. 6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. Umiejętności 1. Potrafi analizować działania dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych. 2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (uwzględniając cele dydaktyczne oraz warunki ich osiągnięcia) adresowane dla uczniów klas I-III. 3. Potrafi zweryfikować efektywność realizowanych celów dydaktycznych 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wyjaśnienie podstawowych terminów dydaktycznych: • Co oznacza termin dydaktyka. Czym się zajmuje dydaktyka. Dydaktyka jako subdyscyplina. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Co oznacza termin nauczanie zintegrowane? Dydaktyka nauczania zintegrowanego. • Przykłady nauczania zintegrowanego. • Czym jest Proces nauczania-uczenia się? • Składniki procesu nauczania: - cel kształcenia - metody kształcenia - środki dydaktyczne - formy organizacyjne Projektowanie działań edukacyjnych. • Zasady projektowania działań edukacyjnych – projektowanie lekcji. • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Zasady projektowania działań edukacyjnych w klasach I-III. • Alternatywne systemy edukacyjne na etapie edukacji wczesnoszkolnej. • Krytyczna ocena projektów edukacyjnych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. • Twórcza interpretacja i projektowanie nowych rozwiązań edukacyjnych - projektowanie narzędzi edukacyjnych oraz wykorzystywanie w pracy metody projektów. Edukacja wczesnoszkolna jej cele i treści. • Cele i treści kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. • Jaka jest rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej? • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i włączanie w ich w edukację. Indywidualizacja kształcenia. Metody i środki kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej. • Charakterystyka wybranych metod kształcenia oraz środków dydaktycznych w procesie kształcenia uczniów klas I – III. • Technologia informacyjna w procesie kształcenia. • Metody kształcenia (nauczania) – zaprezentowanie wybranych. • Środki kształcenia (dydaktyczne) – omówienie wybranych. • Wybrane metody i środki wykorzystywane na nauczaniu zintegrowanym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Halvorsen K., (red.) Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, 2015. • Kruszewski K., (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2009 • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Warszawa, 2012. • Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005. Literatura uzupełniająca: • Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. • Niemierko Cz., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa, 2007. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2003. • Sterna D. (red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2015. • Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk, 2010. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów”. Nakład pracy Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy : kształcenie na odległość Realizacja treści wykładowych na odległość: Studenci otrzymują materiału w formie elektronicznej (PDF) oraz wykład w formie prezentacji treści (PowerPoint lub PDF). Prezentacje wykładów wysyłane są regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć, który został ustalony na początku semestru. Studenci zapoznają się z wykładami w formie prezentacji (oraz fakultatywnie z wskazanymi publikacjami w PDF) w ramach przyswajania sobie merytorycznych treści kursu oraz pracy samokształceniowej. Egzamin końcowy: Przygotowanie konspektu zajęć z zakresu nauczania zintegrowanego - forma stacjonarna lub zdalna (Microsoft Forms), w zależności od odgórnych decyzji, związanych z funkcjonowaniem uczelni. Realizacja treści ćwiczeniowych na odległość: Studenci otrzymują na grupę przedmiotu w teams lektury z programu zajęć w formie skanu oraz charakterystykę działań w ramach pracy własnej. Korespondencja odbywa się regularnie, z uwzględnieniem terminarza zajęć. Zaliczenie: Studenci przygotowują konspekt zajęć. Studenci przesyłają drogą mailową konspekt zajęć najpóźniej do dnia ostatnich zajęć, przewidzianych w terminarzu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.