Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody zabawowe w wychowaniu przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-MZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody zabawowe w wychowaniu przedszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka.

Umiejętności

Student /studentka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.

Student /studentka potrafi rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań poprzez zabawę.

Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się (także w zabawie).

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne organizowane poprzez zabawę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Hennel
Prowadzący grup: Grażyna Hennel, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Na czas edukacji zdalnej dodatkowe źródła (zasoby cyfrowe dostępne w bibliotekach i wydawnictwach specjalistycznych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Prowadzący grup: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Na czas edukacji zdalnej dodatkowe źródła (zasoby cyfrowe dostępne w bibliotekach i wydawnictwach specjalistycznych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- praca projektowa indywidulana "Gry i zabawy naszych rodziców i dziadków "

- grupowa praca projektowa (prezentacja poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych gier i zabaw);

Pełny opis:

Zakres tematyczny zajęć:

1. Gry i zabawy a rozwój dziecka

2. Gry i zabawy jako strategia edukacyjna.

3. Metodyka zabawy

4.Gry i dynamika grupy.

5. Gry i zabawy aktywizujące, ruchowe, animacyjne w klasie i na placu zabaw : walory edukacyjne.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005.

Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009.

Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019.

Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kilce 2014.

Kasperek A., Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne, Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021.

Lektura uzupełniająca:

Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016.

Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018.

Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Link do zespołu Teams:

Grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8LJ2yiYI44SuFuQNIb1pDtk1RNUK2z3Fsfbnx4WZE801%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7beba71-d294-4edf-99da-9e76ac5a3db5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amYc0Glx0CMyd4ZVQCgZHmDZ9GacvGrIZFILlXLx9WyI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d943a6f-78d4-4b98-a817-4f0a2fa8062f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 3 link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZFO2dv1DPXqrwlOAcFnFY0JMCYVkZvipvwEzDzAZypw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e40699bc-db35-4635-8902-a3a851072944&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr 4 link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTNaZKP8coZ8G7x_4ReEZHFrbrsHuaK_PLWUdAr4IHnQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b72f0169-ae75-4e83-85d1-f37fa3db872e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Praca projektowa nr 1

Prezentacja (indywidualna lub grupowa) połączona z pokazem, aktywnym opisem wybranych zabaw wymienionych w treściach programowych.

Kryteria oceny pracy (max 9 pkt.) wartość merytoryczna ( obowiązkowe powołanie się na literaturę), trafność wyboru gier i zabaw, sposób prezentacji przygotowanego materiału, stosowanie metod aktywnych.

Praca projektowa nr 2 - grupowa lub indywidualna praca projektowa pt.

„Gry i zabawy naszych rodziców v dziadków"

- (wykonanie "teczki" (portfolio), czyli notatek wraz z materiałami ilustracyjnymi np. fotografie, rysunki oraz demonstracja podczas zajęć jednej wybranej zabawy v gry dydaktycznej wraz z metryczką (np.fiszka).

Kryteria oceny pracy (max 9 pkt.): umiejętność prezentacji zebranego materiału, oryginalność, pomysłowość, różnorodność i estetyka pracy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- uzyskanie co najmniej połowy punktów z prac projektowych;

- aktywność podczas zajęć.

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści programowe:

I. Gry i zabawy a rozwój dziecka.

1. Gry i zabawy, jako strategia edukacyjna:

a/zabawa-dziedzictwo kulturowe i narzędzie edukacyjne;

b/pojęcie zabawy;

c/rola zabawy w rozwoju dziecka;

d/wymyślanie zabaw;

e/zabawa a cele edukacyjne;

f/fiszka zabawy;

g/zadania nauczyciela – obserwowanie zabawy.

2. Metodyka zabawy:

a/ jak wytłumaczyć zasady zabawy;

b/dzieci, które odpadły z gry;

c/dzieci, które nie chcą się bawić;

d/agresja w zabawie;

e/rywalizacja w zabawie;

f/zabawa a niepełnosprawność;

g/gry wideo i komputerowe.

II. Zabawy na dobry początek

1. Piosenki, wyliczanki i rymowanki.

III. Gry i zabawy na specjalne okazje:

1. Uroczystości i święta.

2. Wycieczki.

3. Zabawy i gry na tzw. wieczorki.

IV. Gry i dynamika grupy.

1. Zabawy integrujące grupę, usuwające bariery.

V. Gry i zabawy aktywizujące, matematyczne, ruchowe, animacyjne w sali i na placu zabaw: walory edukacyjne.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005.

Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009.

Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019.

Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce 2014.

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli. Zagadnienia teoretyczne, zabawy, pomysły, scenariusze. Od narodzin do wieku szkolnego, Opracowanie zbiorowe, Wyd. Jedność, Kielce 2013.

Kasperek A. , Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne , Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021.

Lektura uzupełniająca:

Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016.

Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018.

Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012.

Netografia:

Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10/2011, 5-13.

http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy.pdf

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Grupa 1 - link do zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_iSLDCKsd-vKXmryotowxmJWfajilfkIWI_AM9asHC01%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9c72e5-aeaf-4438-837c-030e09dc19f1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2 - link do zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqSTRkndcYOjsmLCYGl_GXiBthtbHfUMTy-9XwFnSb9g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=357ec60f-5f38-4373-8023-34d882df402a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Konrad Michalak, Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca projektowa grupowa: prowadzenie zabaw z grupą, (prezentacja poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych gier i zabaw).

Pełny opis:

Zabawa a rozwój dziecka

Rola gier i zabaw w przedszkolu.

Metodyka zabawy

Zabawy ruchowe, konstrukcyjne, dramowe, manipulacyjne, tematyczne.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005.

Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009.

Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019.

Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce 2014.

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli. Zagadnienia teoretyczne, zabawy, pomysły, scenariusze. Od narodzin do wieku szkolnego, Opracowanie zbiorowe, Wyd. Jedność, Kielce 2013.

Kasperek A. , Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne , Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021.

Lektura uzupełniająca:

Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016.

Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018.

Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012.

Netografia:

Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10/2011, 5-13.

http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy.pdf

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h

Przygotowanie się do zajęć:

czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h

Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia dydaktyczne mają służyć badaniu roli i funkcji zabawy w procesie wielostronnego rozwoju poznawczego dzieci wieku przedszkolnym. Wśród proponowanych metod pracy ze studentami i studentkami znajdują się m.in: projekty grupowe, prezentacje indywidualnych studiów przypadku (problemów).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania:

10 punktów za krytyczną analizę- relację z wydarzenia edukacyjnego (warsztat, konferencja, spotkania grup samokształceniowych itp. (online lub stacjonarne) poświęconego problematyce zabawy w procesie wychowania przedszkolnego. (nie mniej niż 6)

10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6)

10 punktów (nie mniej niż 6) za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy aktywności zabawowej w wychowaniu przedszkolnym, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym.

10 punktów za aktywność

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest analiza następujących zagadnień (wybór skrócony): prakseologia pedagogiki zabawy w ujęciu współczesnym;zabawa jako narzędzie służące przygotowaniu do procesu wielostronnej edukacji; indywidualizacja i zespołowość w zabawie jako komponent wspierający rozwój dziecka w toku edukacji przedszkolnej. Zabawa jako czynnik kreujący więzi społeczne

Literatura:

Literatura przedmiotu

Literatura obwiązkowa:

W. Okoń: Zabawa a rzeczywistość. WSiP, 1987

“Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia” Dorota Klus-Stańska (red). Wydawnictwo Akademickie Żak 2011

“Dziecko w świecie zabaw... “- Bronisława Dymara.Wydawnictwo Impuls, 2009;

“Zanim wkroczy specjalista” cz.II- Agnieszka Wentrych. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020

S. Szuman, Zabawy tematyczne dzieci. Wychowanie w Przedszkolu. 1958

Literatura uzupełniająca:

“Gdy rodzice pytają o”… Katarzyna Klimek-Michno. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020

Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Agnieszka Kozdroń. Wydawnictwo Difin 2014

Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta : O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci.

Wychowanie w Przedszkolu . - 2003, [nr] 5, s. 269-277

Kielar-Turska, Maria : Tradycja i dziecko. Jak bawiły się dzieci polskiej wsi? Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 4,

Uwagi:

Wśród proponowanych metod pracy ze studentami i studentkami znajdują się m.in: projekty grupowe, prezentacje indywidualnych studiów przypadku (problemów).

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)