Metody zabawowe w wychowaniu przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody zabawowe w wychowaniu przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka. Umiejętności Student /studentka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji. Student /studentka potrafi rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań poprzez zabawę. Student /studentka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się (także w zabawie). Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne organizowane poprzez zabawę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV 3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88 4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce 5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII Uzupełniająca 1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa 3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków 4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa 5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków 6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa 7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk Na czas edukacji zdalnej dodatkowe źródła (zasoby cyfrowe dostępne w bibliotekach i wydawnictwach specjalistycznych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem (lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV 3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88 4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce 5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII Uzupełniająca 1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa 3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków 4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa 5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków 6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa 7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk Na czas edukacji zdalnej dodatkowe źródła (zasoby cyfrowe dostępne w bibliotekach i wydawnictwach specjalistycznych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - praca projektowa indywidulana "Gry i zabawy naszych rodziców i dziadków " - grupowa praca projektowa (prezentacja poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych gier i zabaw); |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: 1. Gry i zabawy a rozwój dziecka 2. Gry i zabawy jako strategia edukacyjna. 3. Metodyka zabawy 4.Gry i dynamika grupy. 5. Gry i zabawy aktywizujące, ruchowe, animacyjne w klasie i na placu zabaw : walory edukacyjne. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005. Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009. Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019. Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kilce 2014. Kasperek A., Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne, Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021. Lektura uzupełniająca: Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016. Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018. Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu Teams: Grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8LJ2yiYI44SuFuQNIb1pDtk1RNUK2z3Fsfbnx4WZE801%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7beba71-d294-4edf-99da-9e76ac5a3db5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amYc0Glx0CMyd4ZVQCgZHmDZ9GacvGrIZFILlXLx9WyI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d943a6f-78d4-4b98-a817-4f0a2fa8062f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 3 link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZFO2dv1DPXqrwlOAcFnFY0JMCYVkZvipvwEzDzAZypw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e40699bc-db35-4635-8902-a3a851072944&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 4 link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTNaZKP8coZ8G7x_4ReEZHFrbrsHuaK_PLWUdAr4IHnQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b72f0169-ae75-4e83-85d1-f37fa3db872e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Praca projektowa nr 1 Prezentacja (indywidualna lub grupowa) połączona z pokazem, aktywnym opisem wybranych zabaw wymienionych w treściach programowych. Kryteria oceny pracy (max 9 pkt.) wartość merytoryczna ( obowiązkowe powołanie się na literaturę), trafność wyboru gier i zabaw, sposób prezentacji przygotowanego materiału, stosowanie metod aktywnych. Praca projektowa nr 2 - grupowa lub indywidualna praca projektowa pt. „Gry i zabawy naszych rodziców v dziadków" - (wykonanie "teczki" (portfolio), czyli notatek wraz z materiałami ilustracyjnymi np. fotografie, rysunki oraz demonstracja podczas zajęć jednej wybranej zabawy v gry dydaktycznej wraz z metryczką (np.fiszka). Kryteria oceny pracy (max 9 pkt.): umiejętność prezentacji zebranego materiału, oryginalność, pomysłowość, różnorodność i estetyka pracy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - uzyskanie co najmniej połowy punktów z prac projektowych; - aktywność podczas zajęć. Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: I. Gry i zabawy a rozwój dziecka. 1. Gry i zabawy, jako strategia edukacyjna: a/zabawa-dziedzictwo kulturowe i narzędzie edukacyjne; b/pojęcie zabawy; c/rola zabawy w rozwoju dziecka; d/wymyślanie zabaw; e/zabawa a cele edukacyjne; f/fiszka zabawy; g/zadania nauczyciela – obserwowanie zabawy. 2. Metodyka zabawy: a/ jak wytłumaczyć zasady zabawy; b/dzieci, które odpadły z gry; c/dzieci, które nie chcą się bawić; d/agresja w zabawie; e/rywalizacja w zabawie; f/zabawa a niepełnosprawność; g/gry wideo i komputerowe. II. Zabawy na dobry początek 1. Piosenki, wyliczanki i rymowanki. III. Gry i zabawy na specjalne okazje: 1. Uroczystości i święta. 2. Wycieczki. 3. Zabawy i gry na tzw. wieczorki. IV. Gry i dynamika grupy. 1. Zabawy integrujące grupę, usuwające bariery. V. Gry i zabawy aktywizujące, matematyczne, ruchowe, animacyjne w sali i na placu zabaw: walory edukacyjne. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005. Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009. Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019. Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce 2014. Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli. Zagadnienia teoretyczne, zabawy, pomysły, scenariusze. Od narodzin do wieku szkolnego, Opracowanie zbiorowe, Wyd. Jedność, Kielce 2013. Kasperek A. , Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne , Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021. Lektura uzupełniająca: Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016. Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018. Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012. Netografia: Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10/2011, 5-13. http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy.pdf |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć: czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Grupa 1 - link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_iSLDCKsd-vKXmryotowxmJWfajilfkIWI_AM9asHC01%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9c72e5-aeaf-4438-837c-030e09dc19f1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2 - link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqSTRkndcYOjsmLCYGl_GXiBthtbHfUMTy-9XwFnSb9g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=357ec60f-5f38-4373-8023-34d882df402a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca projektowa grupowa: prowadzenie zabaw z grupą, (prezentacja poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych gier i zabaw). |
|
Pełny opis: |
Zabawa a rozwój dziecka Rola gier i zabaw w przedszkolu. Metodyka zabawy Zabawy ruchowe, konstrukcyjne, dramowe, manipulacyjne, tematyczne. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Bogdanowicz Z., Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2005. Dymara B., Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym; Wyd. „Impuls”, Kraków 2009. Fronczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycja do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wyd. „Impuls”, Kraków 2019. Gispert C., Clariana a., Nieto M., Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce 2014. Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli. Zagadnienia teoretyczne, zabawy, pomysły, scenariusze. Od narodzin do wieku szkolnego, Opracowanie zbiorowe, Wyd. Jedność, Kielce 2013. Kasperek A. , Gry i zabawy w terapii zajęciowej. Aktywizujące, ruchowe, animacyjne , Tom I i II; publikacja w księgarni internetowej Ridero, 2021. Lektura uzupełniająca: Łazarczyk-Kaczmarek I., Gdy rodzice byli dziećmi. Gry i zabawy, Wyd. MAC, Warszawa 2016. Skura M., Lisicki M., 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę; Wyd. HELION, Gliwice 2018. Szostak M., Dadacz A., Worek z zabawami. Propozycja do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2012. Netografia: Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N., O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10/2011, 5-13. http://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy.pdf |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć: czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia dydaktyczne mają służyć badaniu roli i funkcji zabawy w procesie wielostronnego rozwoju poznawczego dzieci wieku przedszkolnym. Wśród proponowanych metod pracy ze studentami i studentkami znajdują się m.in: projekty grupowe, prezentacje indywidualnych studiów przypadku (problemów). Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie z oceną Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania: 10 punktów za krytyczną analizę- relację z wydarzenia edukacyjnego (warsztat, konferencja, spotkania grup samokształceniowych itp. (online lub stacjonarne) poświęconego problematyce zabawy w procesie wychowania przedszkolnego. (nie mniej niż 6) 10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6) 10 punktów (nie mniej niż 6) za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy aktywności zabawowej w wychowaniu przedszkolnym, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym. 10 punktów za aktywność |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest analiza następujących zagadnień (wybór skrócony): prakseologia pedagogiki zabawy w ujęciu współczesnym;zabawa jako narzędzie służące przygotowaniu do procesu wielostronnej edukacji; indywidualizacja i zespołowość w zabawie jako komponent wspierający rozwój dziecka w toku edukacji przedszkolnej. Zabawa jako czynnik kreujący więzi społeczne |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu Literatura obwiązkowa: W. Okoń: Zabawa a rzeczywistość. WSiP, 1987 “Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia” Dorota Klus-Stańska (red). Wydawnictwo Akademickie Żak 2011 “Dziecko w świecie zabaw... “- Bronisława Dymara.Wydawnictwo Impuls, 2009; “Zanim wkroczy specjalista” cz.II- Agnieszka Wentrych. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020 S. Szuman, Zabawy tematyczne dzieci. Wychowanie w Przedszkolu. 1958 Literatura uzupełniająca: “Gdy rodzice pytają o”… Katarzyna Klimek-Michno. Wydawnictwo Bliżej Przedszkola 2020 Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Agnieszka Kozdroń. Wydawnictwo Difin 2014 Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta : O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci. Wychowanie w Przedszkolu . - 2003, [nr] 5, s. 269-277 Kielar-Turska, Maria : Tradycja i dziecko. Jak bawiły się dzieci polskiej wsi? Wychowanie w Przedszkolu. - 1992, nr 4, |
|
Uwagi: |
Wśród proponowanych metod pracy ze studentami i studentkami znajdują się m.in: projekty grupowe, prezentacje indywidualnych studiów przypadku (problemów). Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.