Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-MPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Stadia rozwoju umysłowego a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów. Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji). Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Kodowanie. Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych). Rozdawanie i rozdzielanie po kilka. Rozwijanie intuicji geometrycznych. Gry i zabawy z wątkiem matematycznym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie stadia rozwoju umysłowego dziecka w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej; poziom rozumowań przed operacyjnych i operacyjnych.

Zna i rozumie zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu: podstawa programowa i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia–kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, kodowanie, dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych, gry i zabawy z wątkiem matematycznym.

Zna formy aktywności dzieci: manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań np. Z wykorzystaniem łamigłówek.

Zna środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci: pakiety edukacyjne, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów itp.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować u dzieci pojęcie liczby.

Potrafi rozwijać u dzieci wyobraźnię i orientację przestrzenną.

Potrafi wdrażać dzieci w zasady logicznego myślenia.

Potrafi budować sytuacje edukacyjne, skłaniające dzieci do budowania hipotez i ich weryfikacji.

Potrafi analizować błędy popełniane przez dzieci i wyciągać z nich wnioski.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do rozbudzania zainteresowania dzieci myśleniem matematycznym.

Jest gotowy/gotowa do wskazywania dzieciom w przedszkolu korzyści z uczenia się matematyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin forma pisemna v ustna (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (realizacja przedmiotu w formie: synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych z następujących aktywności:​

praca indywidualna v grupowa w notesie zajęć, projekty grupowe, praca z tekstem, opracowywanie zagadnień i rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams - (zakładka Prace)​ ^ egzamin w formie zdalnej lub stacjonarnej - forma pisemna v ustna. ​

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści:

Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa, program edukacji matematycznej.

Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych.

Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

Rytmy i regularności.

Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby).Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie.

Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego.

Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.

Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji): wprowadzenie dziecka w sens pomiaru długości, mierzenie płynów, zapoznanie dzieci z wagą i sensem mierzenia.

Rozwijanie intuicji geometrycznych.

Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Konstruowanie gier. Proste gry strategiczne.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa;

Gruszczyk - Kolczyńska E., (2012), O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa;

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w prezentacji PowerPoint v w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Prace" i "Notes zajęć".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Link do przedmiotu na Teamsach:

grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abc8e7d34c8fe4322b4c990d641e6a604%40thread.tacv2/conversations?groupId=2af04340-3966-4a9e-8048-48f9cb92d174&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a14f11ea1333f4543b92ed00cac5f10e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5dcffcc-66d0-41cb-a75c-0be56e618436&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab8b25f0d60a546b38b94c2b64b693a37%40thread.tacv2/conversations?groupId=48075cfc-d251-4870-905b-ecbf05ed59bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 4

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4bdbff4a2a5d4d0486247b5efbebb504%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e06fb3b-f3a9-4e3b-a98d-2b0cb810dd90&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe :ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin forma pisemna lub ustna (w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od decyzji władz uczelni);

- opracowanie zagadnień, rozwiązanie zadań (synchronicznie w aplikacji Teams poprzez wideokonferencję według ustalonego harmonogramu oraz praca własna studenta).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej połowy punktów możliwych do uzyskania, z następujących aktywności:​

- praca indywidualna lub grupowa,

- projekty grupowe, praca z tekstem,

- opracowywanie zagadnień

- rozwiązywanie zadań w aplikacji Teams - (zakładka zadania)

oraz pozytywny wynik egzaminu w formie zdalnej lub stacjonarnej - forma pisemna lub ustna. ​

W ocenie końcowej przedmiotu uwzględniana jest łączna zdobyta liczba punktów za każdą punktowaną aktywność na ćwiczeniach i ocena z egzaminu, przy czym ocena z egzaminu ma wagę 2.

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta i egzaminu jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Treści:

Edukacja matematyczna w przedszkolu: podstawa programowa, program edukacji matematycznej.

Stadia rozwoju umysłowego, a zakres i metody edukacji matematycznej. Edukacja matematyczna na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych.

Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

Rytmy i regularności.

Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby).Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie.

Dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych). Rozdawanie po równo i rozdzielanie po kilka.

Rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego.

Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.

Wprowadzenie dziecka w sens pomiaru długości, masy i objętości cieczy, budowa wagi.

Rozwijanie intuicji geometrycznych.

Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Konstruowanie gier. Proste gry strategiczne.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków;

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin.

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa;

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa;

Gruszczyk - Kolczyńska E., (2012), O dzieciach uzdolnionych matematycznie. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa;

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Metody:

- zdalnie: prezentacja w PowerPoint , rozwiązywanie zadań i opracowanie zagadnień za pomocą aplikacji Teams.

Szczegółowe instrukcje wykonania zagadnień- zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce "Pliki", "Zadania" lub "Notes zajęć".

W trakcie pracy na odległość kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i konsultacji indywidualnych w w wyznaczonych terminach dyżuru - aplikacja MS TEAMS.

Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji

Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektura, zadania domowe, projekt - 50 h

Przygotowanie się do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Makiewicz, Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Małgorzata Makiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• Praca projektowa i prezentacja (poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych, terminowe przesłanie prezentacji)

• Grupowa praca projektowa ( demonstracja podczas zajęć, przekazanie oznakowanego środka dydaktycznego wraz z metryczką)

• Aktywność podczas zajęć (ciekawe pytania, sugestie, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Aktywność dodatkowa:

Wolontariat, kursy, półkolonie, animacje matematyczne. Udział w szkoleniach, konferencjach, konkursach związanych z matematyką. Zaśwaidczenia przynosimy na ostatnie zajęcia.

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA W SEMESTRZE.

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Tematy projektów studenckich(w parach):

1. Rytmy i regularności.

2. Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie.

3. Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

4. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.

5. Orientacja przestrzenna Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

6. Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D

7. Pomiary płynów, liczenie mianowane Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji).

8. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem mierzenia. Pomiary ciężaru. Pomiary czasu. Obliczenia pieniężne.

9. Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki prowadzące do inscenizacji poznawczych).

10. Kultura matematyczna dziecka Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki

11. Zagadki, gry , konkursy matematyczne. Gry i zabawy z wątkiem matematycznym. Konstruowanie gier. Proste gry strategiczne.

Temat pracy grupowej (3-4 osoby):

12. Pracownia dydaktyczna matematyki przedszkolnej – projekt dydaktyczny.

Zadania domowe:

1. Edukacja matematyczna w przedszkolu w podstawie programowej. Analiza pojęć i prawidłowości matematycznych. (wydrukować, podkreślić wszystkie pojęcia matematyczne)

2. Stadia rozwoju umysłowego. Aktywności i zadania matematyczne na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Przykłady zadań matematycznych i ich rozwiązań (po 2 do każdego z 3 poziomów) – praca pisemna w wordzie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

E. Gruszczyk - Kolczyńska, E. Zielińska , (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

E. Gruszczyk - Kolczyńska, E., Zielińska, (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, J. Kozieł (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin.

E. Gruszczyk Kolczyńska. (red.): 2014, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP, Kraków.

M. Makiewicz: 2013, O fotografii w edukacji matematycznej : jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

M. Makiewicz:2010, Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk Kolczyńska, G. Treliński, B., Bugajska- Jaszczołt, M. Czajkowska M: 2015, Matematyczna edukacja

wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Netografia:

M. Czajkowska, B. Bugajska-Jaszczołt, 2016: Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61

M. Czajkowska, M. Zambrowska, 2016: Analysis of students' solutions to geometry questions forming a bundle. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Didactica Mathematicae vol.38, s. 57–86. 2353-0960. EUDML | Analysis of students’ solutions to geometry questions forming a bundle https://eudml.org/doc/292917

E.Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2014, Photography in elementary education. Constructing the meaning of the concept of symmetry in the process of interiorization and exteriorization, Problemy Wczesnej Edukacji - Tom 10, Numer 1(24) (2014) - Biblioteka Nauki - Yadda (icm.edu.pl), http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-4a29e70a-40dd-4c39-8849-3fa23ebe51d8

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

M. Makiewicz: 2019, Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf

A. Nowakowska i in.: 2014: Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. Instytut Badań Edukacyjnych - Bąbel Bydgoski (ibe.edu.pl), https://www.ibe.edu.pl/pl/babel

Literatura uzupełniająca:

1. M. Dąbrowski M, 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa.

2. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, 2004: Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

3. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, 2019: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia. Gdańsk.

4. R. Korolczuk, M. Zambrowska, 2015: Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne (wykład, wyjaśnianie, narracja, opis); heurystyczne (symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, dyskusja).

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• Praca grupowa projektowa nr 1 (prezentacja- poprawność merytoryczna, obowiązkowe powołanie się na literaturę fachową, terminowe przesłanie prezentacji, działalność praktyczna: eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych;

• Praca grupowa projektowa nr 2 ( demonstracja podczas zajęć, przekazanie oznakowanego środka dydaktycznego wraz z metryczką);

• Praca indywidualna ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów, aktywność podczas zajęć, rozwiązywanie zadań w aplikacji Microsoft Teams);

• Aktywność podczas zajęć (rozwiązywanie zadań, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek);

• Aktywność dodatkowa:

Wolontariat, kursy, półkolonie, animacje matematyczne. Udział w szkoleniach, konferencjach, konkursach związanych z matematyką. Zaśwaidczenia przynosimy na ostatnie zajęcia.

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA W SEMESTRZE.

Łączna zdobyta liczba punktów z każdej aktywności studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

I. Tematy projektów studenckich (2-3 osoby):

1. Rytmy i regularności.

2. Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie.

3. Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka.

4. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.

5. Orientacja przestrzenna Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

6. Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D. Matematyczne eksperymenty.

7. Pomiary płynów, liczenie mianowane. Stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania (odwracalność operacji).

8. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem mierzenia. Pomiary ciężaru.

9. Rytmiczna organizacja czasu. Pomiary czasu. Wprowadzenie dzieci w obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

10. Mała, domowa ekonomia. Wprowadzenie dzieci w obliczenia pieniężne.

11. Kultura matematyczna dziecka. Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

12. Wierszyki i rymowanki, zagadki, opowiadania matematyczne. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

II. Temat pracy grupowej (4-6 osób):

1. Pracownia dydaktyczna matematyki przedszkolnej – projekt dydaktyczny

(wykonanie środka dydaktycznego wraz z metryczką).

III. Tematy prac indywidualnych "zadania domowe":

1. Edukacja matematyczna w przedszkolu w podstawie programowej. Analiza pojęć i prawidłowości matematycznych. (wydrukować, podkreślić wszystkie pojęcia matematyczne)

2. Zagadnienia do indywidualnego opracowania (wydrukować, podkreślić lub wypisać najważniejsze treści):

Po co uczymy się matematyki? Cele edukacji matematycznej

Co z matematyki w przedszkolu? Wybór treści z matematyki;

Jak uczyć matematyki? Metody rozwijania pojęć matematycznych;

Zasady organizowania edukacji matematycznej;

Język matematyki;

Dokładność w matematyce;

Dobre i złe tradycje (nawyki pedagogiczne).

3.. Konstruowanie zabaw, gier arytmetycznych i nie tylko dla przedszkolaków z wykorzystaniem maty wirtualnej - praca w aplikacji Microsoft Teams.

4. Stadia rozwoju umysłowego. Aktywności i zadania matematyczne na poziomie rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych. Przykłady zadań matematycznych i ich rozwiązań (po 2 zadania do każdego z 3 poziomów) – praca w aplikacji Microsoft Teams.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J.,(2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel.pl Sp.z o.o., Lublin.

Makiewicz M., (2013), O fotografii w edukacji matematycznej: jak kształtować kulturę matematyczną uczniów, NKNMDM, Szczecin.

NETOGRAFIA:

E.Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin, 10-Małgorzata Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s. 187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

Sura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwaniania się nimi, ORE, Warszawa.

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1017/MAT_6_2.pdf

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/Przedszkole

https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl

Nowakowska A. i in., (2014), Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. https://www.ibe.edu.pl/pl/babel

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

Korolczuk R., Zambrowska M. , (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne (wykład, wyjaśnianie, narracja, opis); heurystyczne (symulacja, eksperyment, dyskusja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu).

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 25 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Grupa 1 - link do zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0nOWBtnuimvrGWdl4UkZv7B7ELxLMFHo9m0Pp_SqxOQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7863321-4b3f-43de-97f0-546d65d0d3bb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2- link do zespołu Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDBhFlQvyBoi8pA78Qa99LPRqfao0L9rXrskbgvK7sAU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a52cc754-453b-40d8-9ad2-1382c6f53255&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Małgorzata Makiewicz, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA W SEMESTRZE z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

 Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie;

 Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

 Mała, domowa ekonomia;

 Myślenie przyczynowo- skutkowe;

 Klasyfikacja;

 Rytmy i regularności;

 Orientacja w przestrzeni. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

 Miary. Mierzenie długości. Mierzenie płynów. Waga i ważenie. Mierzenie czasu.

 Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D. Matematyczne eksperymenty.

3. Metody i formy zajęć matematycznych w przedszkolu – przegląd.

 Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

 Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki prowadzące do inscenizacji poznawczych). Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

 Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe,

- kodowanie.

 Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

4. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej– przegląd.

5. Metodyka rozwiązywania zadań z treścią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin.

Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.

NETOGRAFIA:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin.

Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych

w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III),

Wydawnictwo: NOWA ERA.

Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Pisarski M., Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

 informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis;

 heurystyczne: problemowe, dyskusji, dialogu;

 praktyczne: projektów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA W SEMESTRZE z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

 Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie;

 Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

 Mała, domowa ekonomia;

 Myślenie przyczynowo- skutkowe;

 Klasyfikacja;

 Rytmy i regularności;

 Orientacja w przestrzeni. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

 Miary. Mierzenie długości. Mierzenie płynów. Waga i ważenie. Mierzenie czasu.

 Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D. Matematyczne eksperymenty.

3. Metody i formy zajęć matematycznych w przedszkolu – przegląd.

 Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

 Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki prowadzące do inscenizacji poznawczych). Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

 Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe,

- kodowanie.

 Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

4. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej– przegląd.

5. Metodyka rozwiązywania zadań z treścią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin.

Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.

NETOGRAFIA:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin.

Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych

w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III),

Wydawnictwo: NOWA ERA.

Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Pisarski M., Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

 informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis;

 heurystyczne: problemowe, dyskusji, dialogu;

 praktyczne: projektów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Ocena (zaliczenie):

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

 Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie;

 Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

 Mała, domowa ekonomia;

 Myślenie przyczynowo- skutkowe;

 Klasyfikacja;

 Rytmy i regularności;

 Orientacja w przestrzeni. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

 Miary. Mierzenie długości. Mierzenie płynów. Waga i ważenie. Mierzenie czasu.

 Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D. Matematyczne eksperymenty.

3. Metody i formy zajęć matematycznych w przedszkolu – przegląd.

 Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

 Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki prowadzące do inscenizacji poznawczych). Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

 Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe,

- kodowanie.

 Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

4. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej– przegląd.

5. Metodyka rozwiązywania zadań z treścią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin.

Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.

NETOGRAFIA:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin.

Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych

w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III),

Wydawnictwo: NOWA ERA.

Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

 informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis;

 heurystyczne: problemowe, dyskusji, dialogu;

 praktyczne: projektów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 25 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• projekt indywidualny / grupowy (max 4 osoby) - kryteria oceny projektu ( 20 pkt): wartość merytoryczna - omówienie zagadnienia oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność wyboru środków dydaktycznych do omawianego zagadnienia, realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych -5pkt; podstawa programowa, dostosowanie do wieku dzieci: uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka - 5 pkt; sposób prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

• praca indywidualna / grupowa ( czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej) aktywizacja grupy studenckiej, pomysłowość, różnorodność stosowanych metod, form i środków dydaktycznych);

• aktywność podczas zajęć (opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie zadań - wnioski i refleksje, ciekawe pytania, sugestie, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za aktywności wskazane przez prowadzącego przyznawane są punkty. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studentkę lub studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Ocena (egzamin):

Egzamin ustny/pisemny. Jest możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu (ocena bdb). Wystarczy podczas ćwiczeń uzyskać min. 95% PUNKTÓW MOŻLIWYCH DO UZYSKANIA z w/w aktywności. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS.

Prowadzący może również podwyższyć ocenę z przedmiotu na podstawie udokumentowanej, dodatkowej działalności studenta/studentki lub grupy studentów na rzecz edukacji matematycznej*.

* Zaświadczenia student/studentka przedstawia na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

 Liczenie. Rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia (kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby). Porównywanie liczebności zbiorów, równoliczność, wzajemne odwzorowanie;

 Rachowanie. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych. Rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

 Mała, domowa ekonomia;

 Myślenie przyczynowo- skutkowe;

 Klasyfikacja;

 Rytmy i regularności;

 Orientacja w przestrzeni. Rozwijanie orientacji przestrzennej (w tym orientacja na kartce papieru).

 Miary. Mierzenie długości. Mierzenie płynów. Waga i ważenie. Mierzenie czasu.

 Intuicje pojęć geometrycznych 3D i 2D. Matematyczne eksperymenty.

3. Metody i formy zajęć matematycznych w przedszkolu – przegląd.

 Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

 Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki prowadzące do inscenizacji poznawczych). Matematyka w kuchni, ogrodzie, parku – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

 Gry, zabawy i łamigłówki matematyczne, np.:

- zabawy arytmetyczne,

- matematyczne zabawy z kostkami,

- zabawy z klockami,

- gry z wykorzystaniem kart,

- gry planszowe,

- kodowanie.

 Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

4. Środki dydaktyczne w edukacji matematycznej– przegląd.

5. Metodyka rozwiązywania zadań z treścią.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Kozieł J., (2017), Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce, Wyd. Froebel, Lublin.

Skura M., Lisicki M., (2015), Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi, ORE, Warszawa.

NETOGRAFIA:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, 2019: Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze, https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf

M. Makiewicz: 2014, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii, EDUKACJA HUMANISTYCZNA nr 2 (31), Szczecin; M. Makiewicz, O kulturze matematycznej ucznia. Eksterioryzacja wiedzy matematycznej za pomocą fotografii.pdf , https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9077

M. Makiewicz: 2020, Fotografia dla kształtowania kultury matematycznej ucznia. W: W. Limont, D. Łowkajtis (red.), Z teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej ucznia zdolnego (s.187-207). Płock: Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publiczne w Płocku. DOI: 10.19251/9788366277069/2020.9, Plik pdf do pobrania po uzyskaniu kodu dostępu od sekretarz konferencji Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura pod adresem: www.mnnk.usz.edu.pl

M. Makiewicz: 2016, Widzialne i niewidzialne piękno matematyki, e-mentor 4(66)/2016, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/66/id/1264

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

http://www.bc.ore.edu.pl/Content/1003/MAT_2_1.pdf

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Bilewicz-Kuźnia B., (2019), Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. UMCS, Lublin.

Dąbrowski M., (2017), Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej, Wyd. Nowik, Opole.

Dąbrowski M., (2020) Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3, Wyd. Nowik, Opole.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M., ( 2005), Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych

w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III),

Wydawnictwo: NOWA ERA.

Gruszczyk-Kolczyńska E.,(2012), Dodawanie i odejmowanie w możliwie szerokim zakresie: od poziomu konkretów, przez zbiory zastępcze, aż do rachowania w pamięci. Stosowanie tych umiejętności w układaniu i rozwiązywaniu prostych zadań z treścią, [w]: Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla nauczycieli i rodziców, Nowa Era, Warszawa.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa.

Makiewicz M., (2010), Matematyka w obiektywie: kultura matematyczna dla nauczycieli Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Nawolska B., Żądło- Treder J., (2020): Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola, objętości, masy, czasu i temperatury w edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Skura M., Lisicki M., (2018), 101 zabaw z klockami. Nauka matematyki przez zabawę, Wyd. Helion, Gliwice.

Zalewska J., (2019), Niepowodzenia w nauce matematyki. Jak przedszkole może pomóc dziecku w rozwijaniu myślenia i nabywania kompetencji matematycznych, [w:] Szurowska B., (red.) Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Wyd. Difin, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

 informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis;

 heurystyczne: problemowe, dyskusji, dialogu;

 praktyczne: projektów.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

Przygotowanie prac projektowych - 25 h

Przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny/ustny - 50 pkt

II. Projekt grupowy (max 6 osób) - kryteria oceny efektów pracy nad projektem ( 20 pkt): wartość merytoryczna ( pogłębienie wiedzy matematycznej, zdobycie nowych wiadomości i umiejętności, kształtowanie właściwych postaw) oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność doboru metod, form, pomocy dydaktycznych do omawianego zagadnienia -5pkt; realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanie do wieku i możliwości dzieci (realizacja podstawy programowej z uwzględnieniem trudności w uczeniu się matematyki) - 5 pkt; aktywny sposób realizacji i prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

III. Aktywność podczas zajęć, praca indywidualna / grupowa - 30 pkt (opracowywanie zagadnień, czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej), aktywizacja grupy, wnioski i refleksje, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Przedmiot i cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP. Metody i formy pracy w przedszkolu, środki dydaktyczne i scenariusze zajęć z edukacji matematycznej - przegląd.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

- dostrzeganie regularności: rytmy, seriacje, rytmiczna organizacja czasu, narzędzia pomiaru czasu;

- porządkowanie: klasyfikowanie, zbieranie i analizowanie danych;

- rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia–kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów,

- stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, kodowanie,

- rachowanie: dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych), rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

- rozwiązywanie zadań z treścią;

- stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji- wprowadzenie w świat miary: cechy wielkościowe, długość, ciężar, pojemność;

- rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru,

- rozwijanie intuicji pojęć geometrycznych 3D i 2D;

- gry i zabawy z wątkiem matematycznym.

3. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

4. Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki, opowiadania matematyczne). Matematyka w kuchni, sklepie, ogrodzie, parku, muzeum, na placu zabaw itd. – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bilewicz-Kuźnia, B. (2019). Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. UMCS.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

red. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, s. 344-390. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna, s. 65-76,94-96,111-112,232-241. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

NETOGRAFIA:

Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku.

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf

Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE.

http://bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski, M. (2017). Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole: Wyd. Nowik.

Dąbrowski, M.(2020). Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3.Opole: Wyd. Nowik.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Skura, M. ( 2005). Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III). Warszawa: Wydawnictwo NOWA ERA.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, problemowa;

- praktyczne: metoda projektu.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30 h

NAKŁAD PRACY WŁASNEJ STUDENTA

Godziny niekontaktowe:

przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

przygotowanie prac projektowych - 25 h

przygotowanie się do egzaminu- 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny/ustny (30 pkt)

II. Projekt grupowy (max 6 osób) - kryteria oceny efektów pracy nad projektem ( 10 pkt): wartość merytoryczna ( pogłębienie wiedzy matematycznej, zdobycie nowych wiadomości i umiejętności, kształtowanie właściwych postaw) oraz obowiązkowe powołanie się na źródło np. zawartych w prezentacji informacji, materiałów, filmików, zdjęć itp. - 5 pkt; trafność doboru metod, form, pomocy dydaktycznych do omawianego zagadnienia; realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanie do wieku i możliwości dzieci (realizacja podstawy programowej z uwzględnieniem trudności w uczeniu się matematyki); aktywny sposób realizacji i prezentacji przygotowanego materiału- 5pkt;

III. Aktywność podczas zajęć, praca indywidualna / grupowa - 20 pkt (opracowywanie zagadnień, czytanie fachowej literatury, przygotowanie materiałów na zajęcia, działalność praktyczna: rozwiązywanie zadań, eksperymentowanie, symulacja sytuacji dydaktycznej (zadaniowej), aktywizacja grupy, wnioski i refleksje, samoocena, ocena wystąpień kolegów i koleżanek).

Za w/w aktywności przyznawane są punkty. Łączna liczba otrzymanych punktów z w/w aktywności jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Przedmiot i cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Warunki i sposób realizacji PP. Metody i formy pracy w przedszkolu, środki dydaktyczne i scenariusze zajęć z edukacji matematycznej - przegląd.

2. Treści elementarnej edukacji matematycznej:

- dostrzeganie regularności: rytmy, seriacje, rytmiczna organizacja czasu, narzędzia pomiaru czasu;

- porządkowanie: klasyfikowanie, zbieranie i analizowanie danych;

- rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia–kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów,

- stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, kodowanie,

- rachowanie: dodawanie i odejmowanie (na palcach i innych zbiorach zastępczych), rozdawanie i rozdzielanie po kilka;

- rozwiązywanie zadań z treścią;

- stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania – odwracalność operacji- wprowadzenie w świat miary: cechy wielkościowe, długość, ciężar, pojemność;

- rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru,

- rozwijanie intuicji pojęć geometrycznych 3D i 2D;

- gry i zabawy z wątkiem matematycznym.

3. Dziecko, jako mały badacz (dostrzeganie prawidłowości i formułowanie problemów, eksperymentowanie).

4. Kultura matematyczna dziecka - literatura dziecięca (wierszyki, opowiadania matematyczne). Matematyka w kuchni, sklepie, ogrodzie, parku, muzeum, na placu zabaw itd. – o realistycznym nauczaniu podstaw matematyki.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bilewicz-Kuźnia, B. (2019). Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. UMCS.

Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

red. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, s. 344-390. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków.

Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna, s. 65-76,94-96,111-112,232-241. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

NETOGRAFIA:

Jaworska, M., Jędrzejewska, M., Nawrocka – Skolimowska, K., (2019). Dziecinnie prosta matematyka. Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata…, Fundacja mBanku.

https://www.mbank.pl/pdf/fundacja/dziecinnie-prosta-matematyka.pdf

Makiewicz, M. (2022). Środek do celu. Jak wspomagać edukację matematyczną, mFundacja. https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/srodek_do_celu.pdf

Skura, M., Lisicki, M. (2015). Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa: ORE.

http://bc.ore.edu.pl/Content/760/Matematyka+od+przedszkola_MSkura_MLisicki.pdf

Zalewska, J. (2020). Strategie preferowane przez małych nauczycieli w trakcie uczenia małych uczniów rozwiązywania zadań z treścią. Sprawozdanie z badań, "Kultura i Wychowanie" 2 (18) 2020, https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_book.pdf

https://podstawaprogramowa.pl/

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Dąbrowski, M. (2017). Nie tylko żywe liczby! Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole: Wyd. Nowik.

Dąbrowski, M.(2020). Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3.Opole: Wyd. Nowik.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Skura, M. ( 2005). Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I–III). Warszawa: Wydawnictwo NOWA ERA.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- podające (informacyjne): prelekcja, pokaz, wyjaśnianie;

- aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja (odgrywanie ról), metoda aktywnego opisu, problemowa;

- praktyczne: metoda projektu.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 20 h

NAKŁAD PRACY WŁASNEJ STUDENTA

Godziny niekontaktowe :

przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 h

przygotowanie prac projektowych - 25 h

przygotowanie się do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)