Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, rozumienia mowy, słuchania, czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I–III szkoły podstawowej. Zna i rozumie spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania u uczniów klas I-III. Zna i rozumie sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z uczniami w wieku wczesnoszkolnym. Umiejętności Student/-ka potrafi skutecznie poprowadzić naukę czytania z uczniami w wieku wczesnoszkolnym. Potrafi dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb dziecka uczącego się w klasach I-III. Potrafi rozbudzić w uczniach klas I-III pasję czytelniczą. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego u uczniów klas I-III. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk, Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk, Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobami wykorzystywania wiedzy teoretycznej, dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej. Studenci uczą się stosowania personalizowanych strategii edukacyjnych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności mówienia, rozumienia mowy, słuchania, czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja w języku ojczystym wobec wielojęzyczności i zróżnicowania kulturowego uczniów w młodszym wieku szkolnym. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Zajęcia hybrydowe -zdalne i stacjonarne. Dyskusja problemowa, praca grupowa, projektowanie zajęć Obserwowanie zajęć edukacji polonistycznej w klasach młodszych (po uzyskaniu zgody na hospitowanie) i symulacja zajęć w grupie studenckiej. Analiza i ocena obserwowanych zajęć. Egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej. Max. 50 pkt 50 - 47 pkt. bardzo dobry (bdb) 46 - 42 pkt. dobry plus (db +) 41 - 37 pkt. dobry (db) 36 - 31 pkt. dostateczny plus (dst +) 30- 25 pkt. dostateczny (dst) poniżej 25 pkt. niedostateczny (ndst) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 2 Zajęcia będą odbywać się na platformie Teams. Link do zespołu zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie sposobów wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej. Studenci uczą się stosowania personalizowanych strategii edukacyjnych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności mówienia, rozumienia mowy, słuchania, czytania i pisania dzieci w młodszym wieku szkolnym. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. 8. Język polski jako obcy - elementy metodyki. 9. Sposoby oceniania osiągnięć dziecka. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny wypowiedzi i wypracowań uczniowskich. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 10h Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 10h Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10h. Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposobem pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: egzamin pisemny, przygotowanie i poprowadzenie zajęć z edukacji polonistycznej. |
|
Pełny opis: |
Cele polonistyczne edukacji wczesnoszkolnej. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym. Proces nauki czytania i pisania. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. Nauczanie ortografii i interpunkcji. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Pardej K., Wspomaganie komunikacji językowej i interakcji społecznych ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 4, 2017, s. 8-16 Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 10h Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 10h Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10h. Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposobami pomiaru efektów kształcenia realizowanych w trakcie zajęć , w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych są: egzamin pisemny, przygotowanie i poprowadzenie zajęć z edukacji polonistycznej, obserwacja zaangażowania studentek i studentów ,ocena poziomu zaangażowania uczestników podczas strategii modelowania (student/ka w roli ucznia/uczennicy i nauczyciela/ki) |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego na pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia uczniów po każdej klasie i na koniec edukacji wczesnoszkolnej 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie tekstu, dźwięku i obrazu. Elementy edukacji filmowej, muzycznej i plastycznej w kształceniu polonistycznym. 6. Komponent interkulturowy w edukacji polonistycznej. Elementy dydaktyki języka polskiego jako obcego. 7. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. 8. Sposoby i narzędzia oceniania osiągnięć dziecka w mówieniu, czytaniu, pisaniu, słuchaniu. Sprawdziany kompetencji, kryteria oceny umiejętności tekstotwórczych uczniów i uczennic. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa (wybrane rozdziały) Polonistyczna dydaktyka ogólna Red. J. Fiszbak, Łódź 2019 (wybrane rozdziały) Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Choosing and Using Fiction and Non-Fiction 3-11: A Comprehensive Guide for Teachers and Student Teachers, 2019 (książka dostępna na platformie VitalSource Book) Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006. Rabiej A., Strategie nauczania / uczenia się w klasie wielokulturowej (s. 191-211). W: Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej, Kraków 2021 Swędrowska M., 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 10h Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 10h Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10h. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studentek i studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposobem pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: egzamin pisemny, przygotowanie i poprowadzenie zajęć z edukacji polonistycznej. |
|
Pełny opis: |
Cele polonistyczne edukacji wczesnoszkolnej. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym. Proces nauki czytania i pisania. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. Nauczanie ortografii i interpunkcji. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57. Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Pardej K., Wspomaganie komunikacji językowej i interakcji społecznych ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 4, 2017, s. 8-16 Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 20 h ćwiczeń, Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 10h Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 10h Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10h. Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.