Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Stwarzanie warunków do zajęć badawczych, organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom samodzielną eksplorację. Projektowanie eksperymentów z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III i analizowanie ich przebiegu. Dostrzeganie i komentowanie podstawowych praw fizyki zachodzących w otoczeniu dziecka lub ucznia. Sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci (uczniów). |
Literatura: |
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej. Zna i rozumie znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów, organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom i uczniom samodzielną eksplorację. Zna i rozumie sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów klas I-III. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować eksperyment z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III. Potrafi dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu dziecka lub ucznia. Potrafi wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować jego przebieg z dziećmi w przedszkolu lub uczniami klas I-III. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego u dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III. Jest gotowy/gotowa do budzenia i podtrzymywania w dzieciach i uczniach ciekawości odkrywcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Ćwiczenia: aktywność studenta podczas zajęć obecność na zajęciach, wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie, egzamin. Metody kształcenia: - podająca: wykład, film - aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu. Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Działania prowadzone w ramach zajęć, mają charakter działań zespołowych oraz działań indywidualnych - przygotowanie do egzaminu. Wykonanie ich stanowi warunek zaliczenia przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia 2. Cele zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych. projektowanie zajęć. 3. Metody edukacji przyrodniczej a aktywność dzieci (eksperymenty, symulacje, obserwacje, zajęcia w terenie) 4. Poznawanie otoczenia społeczno- przyrodniczego 5. Poznawanie i rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt w przyrodzie. 6. Ochrona przyrody, przykłady, problemy, rozwiązania. Zrównoważony rozwój, wybrane treści. 7. Mały odkrywca, z "przyjazną" fizyką lepiej rozumiem swoje otoczenie. 8. Klimat i pogoda. Obserwacje przyrody w terenie. symulacja wybranych zjawisk. 9. Jak rozwijać przedsiębiorczość u młodego/małego człowieka, przykładowe rozwiązania 10. Ewaluacja zajęć 11. Egzamin |
|
Literatura: |
- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN - Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków - Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, |
|
Uwagi: |
3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Sposób pomiarów efektów kształcenia: Ćwiczenia: aktywność studenta podczas zajęć obecność na zajęciach, wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie, egzamin. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienie edukacji przyrodniczej jest ważne w aspekcie rozwoju społecznego. Każdy organizm żyjący w ekosystemie wpływa na stan środowiska. Dlatego istotne jest poznanie metod dydaktycznych, które będą skutecznie motywowały dzieci w przedszkolu i w klasach I-III do podejmowania działań, niezbędnych do odkrywania przyrody i poznawania zjawisk w otaczającym ich świecie. Społeczeństwo powinno czerpać wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej, aby nauczyć się życia w środowisku, dla środowiska i o środowisku, aby wypracować kulturę ekologiczną. Zakres tematyczny: 1. Podstawowe zagadnienia dotyczące metodyki edukacji. 2. Kompetencje krytycznego myślenia i źródła pozyskiwania wiedzy. 3. Metody kształtowania rozumowania naukowego. 4. Wymiary życia w środowisku przyrodniczym w aspekcie celów Zrównoważonego Rozwoju 5. Eksperymenty, jako forma pozyskiwania wiedzy i rozumienia zjawisk przyrodniczych. 6. Rola edukacji globalnej w ujęciu edukacji społeczno-przyrodniczej 7. Projekt badawczy - edukacja dzieci i młodzieży wobec osób dorosłych. 8. Inspiracje dla Pedagogów. 9. Egzamin |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Kruszko K., Optymalne metody w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły” 1997, nr 8 Kruszko K., Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego w kl. I-III, „Życie Szkoły” 1997, nr 10 Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Wyd. UMCS, Lublin 2009 Kruszko K.: Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społ.-przyr. w kl. I-III. „Życie Szkoły” 1997, nr 10 Kruszko K.: Wpływ doświadczeń i eksperym. na rozumienie przez dzieci zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie. „Życie Szkoły” 1988, nr 4. Kruszko K.: Wprowadzanie uczniów w zagadnienie pracy człowieka. „Życie Szkoły” 1999, nr 3. Oczkowska R., Bukowski U. Rozwój zasobów ludzkich. Wydawnictwo Delfin, Warszawa 2014. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Trocki M. Nowoczesne zarządzanie projektami. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2013. Makuch M. Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku. Uniwersytet Wrocławski, 2014. 2018 No 2(9) pp. 177- 187 SŁAWOMIR ZEMBSKI 186 Malinowski M. Potencjał ludzki a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstw – wykorzystanie metod taksonomicznych w ujęciu regionalnym. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2016. Abdullah H. Implementing Training in Manufacturing Firms: Training Methods, Venue and provider, University Putra Malaysia, 2014. Oczkowska R., Bukowski U. Rozwój zasobów ludzkich. Wydawnictwo Delfin, Warszawa 2014. Rae L. Planowanie i projektowanie szkoleń. Wolter Kluwer Business 2015. Warwas I. Rogozińska-Pawełczyk A. Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. Kothelawala J. Constructivist Teaching/ Learning Theory and Participatory teaching Methods, Journal of Curriculum and Teaching, Vol. 6, No. 1; 2017. Wawer M. Edukacyjne Gry Symulacyjne w rozwoju kompetencji pracowników. Wyższa szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie 2013. Barrows H.S. A taxonomy of problem- based learning methods. Medical Education 20, p. 481–486, 2001. Graff E., Kolmos A. Management of change implementation of problem based and project-based learning in engineering. University Science and Mathematics Education in Transition, p. 261-280, Netherlands 2007. Kolmos A., Graff E. Research on PBL practise in engineering education, Sense Publishers Rotterdam p.: 9-21, 2008. Kupisiewicz Cz. O efektywności nauczania problemowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1962. Dolmans D.J.M., Grave W. Problem based learning: future challenges for educational practise and research. Medical Education 39, p.: 732-741, 2014. Okoń W. U podstaw problemowego uczenia się. Warszawa 1964. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - podająca: wykład, film - aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu. Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywność w trakcie zajęć, działania projektowe w grupach.egzamin. utrwala zdobytą już wiedzę przyrodniczą, projektuje zajęcia, integruje treści prowadzi doświadczenia, eksperymenty, obserwacje przyrodnicze, prowadzi ewaluację zajęć.wykorzystuje różne metody i techniki pracy. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia Cele zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych. Projektowanie zajęć w przedszkolu i szkole z edukacji przyrodniczej. Działania indywidualne i grupowe. Metody edukacji przyrodniczej, a aktywność dzieci (eksperymenty, symulacje, obserwacje, zajęcia w terenie). Zastosowanie ich w praktyce. Poznawanie otoczenia społeczno- przyrodniczego. Rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt w przyrodzie Ochrona przyrody, przykłady, problemy, rozwiązania. Zrównoważony rozwój, wybrane treści. Mały odkrywca, z "przyjazną" fizyką i chemią lepiej rozumiem swoje otoczenie. Klimat i pogoda. Obserwacje przyrody w terenie. symulacja wybranych zjawisk. Jak rozwijać przedsiębiorczość u młodego/małego człowieka, przykładowe rozwiązania Ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków - Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN - Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja - Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE - Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków |
|
Uwagi: |
3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Ćwiczenia: aktywność studenta podczas zajęć obecność na zajęciach, wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie, egzamin. Poznanie otoczenia społecznego (form współpracy, partycypacji i motywacji) i otoczenia przyrodniczego (zjawisk przyrodniczych, elementów przyrody ożywionej i nieożywionej), jest fundamentem wykształcenia wśród obecnego i przyszłego pokolenia potrzeby troski i odpowiedzialności za środowisko. Studenci zostaną zapoznani z metodami i technikami prowadzenia zajęć dla dzieci wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III, aby wyzwolić kreatywne formy zdobywani wiedzy, kompetencji i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu: Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zjawiskami przyrodniczymi, na podstawie których będą praktykować zastosowanie wybranych metod i technik dydaktycznych, dopasowanych do odbiorcy: dzieci i młodzieży. Ponadto Studenci zapoznani zostaną z celami zrównoważonego rozwoju, nauczą się rozpoznawać rośliny, oraz symptomy i konsekwencje zmian klimatycznych. Dzięki metodom aktywizującym zastosowanym przez Wykładowcę, Studenci lepiej zapamiętają treści, dzięki eksperymentom, symulacjom oraz dyskusji. |
|
Literatura: |
Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004. |
|
Uwagi: |
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Ćwiczenia: aktywność studenta podczas zajęć obecność na zajęciach, wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie, egzamin. Metody kształcenia: - podająca: wykład, film - aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu. Nakład pracy studenta: 3 pkt ECTS- 80-90h 45 godzin kontaktowych 30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 15 godzin przygotowanie się do egzaminu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.