Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-MES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Stwarzanie warunków do zajęć badawczych, organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom samodzielną eksplorację. Projektowanie eksperymentów z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III i analizowanie ich przebiegu.

Dostrzeganie i komentowanie podstawowych praw fizyki zachodzących w otoczeniu dziecka lub ucznia. Sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci (uczniów).

Literatura:

Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody,

Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu,

Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej.

Zna i rozumie znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów, organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom i uczniom samodzielną eksplorację.

Zna i rozumie sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów klas I-III.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaprojektować eksperyment z zakresu wiedzy przyrodniczej na poziomie przedszkola lub klas I-III.

Potrafi dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu dziecka lub ucznia.

Potrafi wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować jego przebieg z dziećmi w przedszkolu lub uczniami klas I-III.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego u dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III.

Jest gotowy/gotowa do budzenia i podtrzymywania w dzieciach i uczniach ciekawości odkrywcy.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

aktywność studenta podczas zajęć

obecność na zajęciach,

wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie,

egzamin.

Metody kształcenia:

- podająca: wykład, film

- aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu.

Nakład pracy studenta:

3 pkt ECTS- 80-90h

45 godzin kontaktowych

30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu

15 godzin przygotowanie się do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Działania prowadzone w ramach zajęć, mają charakter działań zespołowych oraz działań indywidualnych - przygotowanie do egzaminu. Wykonanie ich stanowi warunek zaliczenia przedmiotu.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia

2. Cele zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych. projektowanie zajęć.

3. Metody edukacji przyrodniczej a aktywność dzieci (eksperymenty, symulacje, obserwacje, zajęcia w terenie)

4. Poznawanie otoczenia społeczno- przyrodniczego

5. Poznawanie i rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt w przyrodzie.

6. Ochrona przyrody, przykłady, problemy, rozwiązania. Zrównoważony rozwój, wybrane treści.

7. Mały odkrywca, z "przyjazną" fizyką lepiej rozumiem swoje otoczenie.

8. Klimat i pogoda. Obserwacje przyrody w terenie. symulacja wybranych zjawisk.

9. Jak rozwijać przedsiębiorczość u młodego/małego człowieka, przykładowe rozwiązania

10. Ewaluacja zajęć

11. Egzamin

Literatura:

- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków

- Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN

- Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

- Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

- Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków

- Żuchełkowska K., (2015), Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz,

Uwagi:

3 pkt ECTS- 80-90h

45 godzin kontaktowych

30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu

15 godzin przygotowanie się do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Falkowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

aktywność studenta podczas zajęć

obecność na zajęciach,

wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie,

egzamin.

Pełny opis:

Zagadnienie edukacji przyrodniczej jest ważne w aspekcie rozwoju społecznego. Każdy organizm żyjący w ekosystemie wpływa na stan środowiska.

Dlatego istotne jest poznanie metod dydaktycznych, które będą skutecznie motywowały dzieci w przedszkolu i w klasach I-III do podejmowania działań, niezbędnych do odkrywania przyrody i poznawania zjawisk w otaczającym ich świecie.

Społeczeństwo powinno czerpać wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej, aby nauczyć się życia w środowisku, dla środowiska i o środowisku, aby wypracować kulturę ekologiczną.

Zakres tematyczny:

1. Podstawowe zagadnienia dotyczące metodyki edukacji.

2. Kompetencje krytycznego myślenia i źródła pozyskiwania wiedzy.

3. Metody kształtowania rozumowania naukowego.

4. Wymiary życia w środowisku przyrodniczym w aspekcie celów Zrównoważonego Rozwoju

5. Eksperymenty, jako forma pozyskiwania wiedzy i rozumienia zjawisk przyrodniczych.

6. Rola edukacji globalnej w ujęciu edukacji społeczno-przyrodniczej

7. Projekt badawczy - edukacja dzieci i młodzieży wobec osób dorosłych.

8. Inspiracje dla Pedagogów.

9. Egzamin

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Kruszko K., Optymalne metody w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły” 1997, nr 8

Kruszko K., Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego w kl. I-III, „Życie Szkoły” 1997, nr 10

Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Wyd. UMCS, Lublin 2009

Kruszko K.: Kształtowanie pojęć w toku nauczania środowiska społ.-przyr. w kl. I-III. „Życie Szkoły” 1997, nr 10

Kruszko K.: Wpływ doświadczeń i eksperym. na rozumienie przez dzieci zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie. „Życie Szkoły” 1988, nr 4.

Kruszko K.: Wprowadzanie uczniów w zagadnienie pracy człowieka. „Życie Szkoły” 1999, nr 3.

Oczkowska R., Bukowski U. Rozwój zasobów ludzkich. Wydawnictwo Delfin, Warszawa 2014.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Trocki M. Nowoczesne zarządzanie projektami. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2013.

Makuch M. Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku. Uniwersytet Wrocławski, 2014. 2018 No 2(9) pp. 177- 187 SŁAWOMIR ZEMBSKI 186

Malinowski M. Potencjał ludzki a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstw – wykorzystanie metod taksonomicznych w ujęciu regionalnym. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2016.

Abdullah H. Implementing Training in Manufacturing Firms: Training Methods, Venue and provider, University Putra Malaysia, 2014.

Oczkowska R., Bukowski U. Rozwój zasobów ludzkich. Wydawnictwo Delfin, Warszawa 2014.

Rae L. Planowanie i projektowanie szkoleń. Wolter Kluwer Business 2015.

Warwas I. Rogozińska-Pawełczyk A. Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

Kothelawala J. Constructivist Teaching/ Learning Theory and Participatory teaching Methods, Journal of Curriculum and Teaching, Vol. 6, No. 1; 2017.

Wawer M. Edukacyjne Gry Symulacyjne w rozwoju kompetencji pracowników. Wyższa szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie 2013.

Barrows H.S. A taxonomy of problem- based learning methods. Medical Education 20, p. 481–486, 2001.

Graff E., Kolmos A. Management of change implementation of problem based and project-based learning in engineering. University Science and Mathematics Education in Transition, p. 261-280, Netherlands 2007.

Kolmos A., Graff E. Research on PBL practise in engineering education, Sense Publishers Rotterdam p.: 9-21, 2008.

Kupisiewicz Cz. O efektywności nauczania problemowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1962.

Dolmans D.J.M., Grave W. Problem based learning: future challenges for educational practise and research. Medical Education 39, p.: 732-741, 2014.

Okoń W. U podstaw problemowego uczenia się. Warszawa 1964.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- podająca: wykład, film

- aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu.

Nakład pracy studenta:

3 pkt ECTS- 80-90h

45 godzin kontaktowych

30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu

15 godzin przygotowanie się do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywność w trakcie zajęć, działania projektowe w grupach.egzamin.

utrwala zdobytą już wiedzę przyrodniczą, projektuje zajęcia, integruje treści prowadzi doświadczenia, eksperymenty, obserwacje przyrodnicze, prowadzi ewaluację zajęć.wykorzystuje różne metody i techniki pracy.

Pełny opis:

Wprowadzenie do przedmiotu przydział zadań na poszczególne ćwiczenia

Cele zadania i treści edukacji środowiskowej. Planowanie zajęć zintegrowanych. Projektowanie zajęć w przedszkolu i szkole z edukacji przyrodniczej. Działania indywidualne i grupowe.

Metody edukacji przyrodniczej, a aktywność dzieci (eksperymenty, symulacje, obserwacje, zajęcia w terenie). Zastosowanie ich w praktyce.

Poznawanie otoczenia społeczno- przyrodniczego. Rozpoznawanie wybranych roślin i zwierząt w przyrodzie Ochrona przyrody, przykłady, problemy, rozwiązania. Zrównoważony rozwój, wybrane treści.

Mały odkrywca, z "przyjazną" fizyką i chemią lepiej rozumiem swoje otoczenie.

Klimat i pogoda. Obserwacje przyrody w terenie. symulacja wybranych zjawisk.

Jak rozwijać przedsiębiorczość u młodego/małego człowieka, przykładowe rozwiązania

Ewaluacja zajęć

Literatura:

- Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Budniak A., (2009)/2017/2021, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków

- Domka, L. (2001). Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN

- Louv, R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja

- Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

- Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

- Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

- Wood D., (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków

Uwagi:

3 pkt ECTS- 80-90h

45 godzin kontaktowych

30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu

15 godzin przygotowanie się do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Falkowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

aktywność studenta podczas zajęć

obecność na zajęciach,

wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie,

egzamin.

Poznanie otoczenia społecznego (form współpracy, partycypacji i motywacji) i otoczenia przyrodniczego (zjawisk przyrodniczych, elementów przyrody ożywionej i nieożywionej), jest fundamentem wykształcenia wśród obecnego i przyszłego pokolenia potrzeby troski i odpowiedzialności za środowisko.

Studenci zostaną zapoznani z metodami i technikami prowadzenia zajęć dla dzieci wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III, aby wyzwolić kreatywne formy zdobywani wiedzy, kompetencji i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu: Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi zjawiskami przyrodniczymi, na podstawie których będą praktykować zastosowanie wybranych metod i technik dydaktycznych, dopasowanych do odbiorcy: dzieci i młodzieży.

Ponadto Studenci zapoznani zostaną z celami zrównoważonego rozwoju,

nauczą się rozpoznawać rośliny, oraz symptomy i konsekwencje zmian klimatycznych.

Dzięki metodom aktywizującym zastosowanym przez Wykładowcę, Studenci lepiej zapamiętają treści, dzięki eksperymentom, symulacjom oraz dyskusji.

Literatura:

Bąk, A., Leśny, A., Palamer-Kabacińska, E. (2014). Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce. Warszawa: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody,

Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu,

Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.

Pietrasik-Kulińska, K., Szuba, D. (2017). Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa: ORE

Wilken H. ; [tł. z niem. Edyta Panek, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody : edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej : zabawy, pomysły i projekty, Kielce : "Jedność", 2004.

Uwagi:

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

aktywność studenta podczas zajęć

obecność na zajęciach,

wykonanie projektu edukacyjnego przez studentów w grupie,

egzamin.

Metody kształcenia:

- podająca: wykład, film

- aktywizujące: burza mózgów, praca w grupach, metoda projektu.

Nakład pracy studenta:

3 pkt ECTS- 80-90h

45 godzin kontaktowych

30 godzin praca nad zadaniami indywidualnymi i zespołowymi, zapoznanie się z literaturą przedmiotu

15 godzin przygotowanie się do egzaminu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)