Metodyka edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MEI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kształtowanie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych, oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Stwarzanie sytuacji problemowych w otoczeniu uczniów oraz z zakresu innych edukacji, które uczniowie modelują i rozwiązują, tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem, jak również realizują w wersji komputerowej. Rozwijanie u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania. Inspirowanie i angażowanie uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego. Integrowanie zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji, jak i z aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi. Promowanie i kształtowanie u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie znaczenie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów klas I-III typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Zna i rozumie znaczenie stwarzania sytuacji problemowych w otoczeniu uczniów oraz z zakresu innych edukacji, które uczniowie modelują i rozwiązują, tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem oraz realizują w wersji komputerowej. Zna i rozumie rolę rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania. Zna i rozumie rolę integrowania zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji oraz aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi w przedszkolu i klasach I-III. Zna i rozumie znaczenie promowania i kształtowania u dzieci i uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych. Umiejętności Student/-ka potrafi zapoznać uczniów klas I-III z typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Potrafi stworzyć sytuację problemową, w której uczniowie klas I-III modelują i rozwiązują zadanie, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej. Potrafi integrować zajęcia informatyczne z innymi zajęciami w szkole. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do promowania postawy odpowiedzialnego zachowania dzieci i uczniów w świecie mediów cyfrowych. Jest gotowy/gotowa do inspirowania dzieci i uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska, Anna Makaruk, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć z zakresu kodowania/programowania |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym 2. Analiza wybranych programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych 3. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową 4. Gry i zabawy wprowadzające w tematykę programowania 5. Aplikacje wspierające naukę programowania 6. Nauka programowania z pomocą robotów 7. Prezentacja innych aplikacji/programów/zasobów do wykorzystania na zajęciach komputerowych w klasach I-III 9. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem treści z zakresu kodowania informacji i języków programowania, np. Baltie, Scratch. 10. Prowadzenie zajęć z edukacji informatycznej na podstawie opracowanego lub wybranego scenariusza. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch Juniora. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 45 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska, Anna Makaruk, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć z zakresu kodowania/programowania |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym 2. Analiza wybranych programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych 3. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową 4. Gry i zabawy wprowadzające w tematykę programowania 5. Aplikacje wspierające naukę programowania 6. Nauka programowania z pomocą robotów 7. Prezentacja innych aplikacji/programów/zasobów do wykorzystania na zajęciach komputerowych w klasach I-III 9. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem treści z zakresu kodowania informacji i języków programowania, np. Baltie, Scratch. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch Juniora. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska, Anna Makaruk, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć komputerowych z zakresu kodowania/programowania - prowadzenie zajęć wg. scenariusza |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym. 2. Analiza wybranych programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych. 3. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową. 4. Gry i zabawy wprowadzające w tematykę programowania. 5. Aplikacje wspierające naukę programowania. 6. Nauka programowania z pomocą robotów. 7. Prezentacja innych aplikacji/programów/zasobów do wykorzystania na zajęciach komputerowych w klasach I-III. 9. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem treści z zakresu kodowania informacji i języków programowania, np. Scratch, Baltie. 10. Prowadzenie zajęć z edukacji informatycznej na podstawie opracowanego lub wybranego scenariusza. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch Juniora. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 45 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska, Anna Makaruk, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć komputerowych z zakresu kodowania/programowania |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym 2. Analiza wybranych programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych 3. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową 4. Gry i zabawy wprowadzające w tematykę programowania 5. Aplikacje wspierające naukę programowania 6. Nauka programowania z pomocą robotów 7. Prezentacja innych aplikacji/programów/zasobów do wykorzystania na zajęciach komputerowych w klasach I-III 9. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem treści z zakresu kodowania informacji i języków programowania, np. Scratch, Baltie. |
|
Literatura: |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch Juniora. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Bardzińska, Anna Makaruk, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć komputerowych z zakresu kodowania/programowania - prowadzenie zajęć wg. scenariusza |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym. 2. Analiza wybranych programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych. 3. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową. 4. Gry i zabawy wprowadzające w tematykę programowania. 5. Aplikacje wspierające naukę programowania. 6. Nauka programowania z pomocą robotów. 7. Prezentacja innych aplikacji/programów/zasobów do wykorzystania na zajęciach komputerowych w klasach I-III. 9. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć ze szczególnym uwzględnieniem treści z zakresu kodowania informacji i języków programowania, np. Scratch, Baltie. 10. Prowadzenie zajęć z edukacji informatycznej na podstawie opracowanego lub wybranego scenariusza. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Apanasewicz, J. Kodowanie bez prądu: https://cyfrowydialog.pl/wp-content/uploads/2020/11/Kodowanie-bez-pradu.pdf Kucisz, N. Programowanie dla najmłodszych: https://kodujzklasa.ceo.org.pl/materialy-i-scenariusze/dla-mlodszych/bez-komputera LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch Juniora. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe NAKŁAD PRACY STUDENTA - liczba godzin kontaktowych - 45 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk, Monika Rebizant | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i aktywność podczas zajęć - wykonywanie bieżących zadań - przygotowanie autorskiego scenariusza do zajęć komputerowych z zakresu kodowania/programowania |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w nauczaniu zintegrowanym. 2. Nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową z wykorzystaniem maty do kodowania. 3. Wybrane elementy programowania wizualno-blokowego. 4. Nauka programowania z pomocą wybranych robotów edukacyjnych. 5. Projekt zajęć informatycznych - planowanie i realizowanie zajęć z wykorzystaniem robotów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej Juniora. Świć A. (2020) Kodowanie na dywanie. Vademecum. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2021) Kodowanie na dywanie. Obrazki w rymowankach ukryte. Lublin: Wydawnictwo EduSense Świć A. (2022) Kodowanie na dywanie. W przedszkolu. Lublin: Wydawnictwo EduSense Liukas L. (2016) Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. Sierra Madre Świć A. (2019) Kodowanie na dywanie. Od kodowania na macie do Scratch. Lublin: Wydawnictwo EduSense LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Jąder, M. (2009). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 - inne formy - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 METODY KSZTAŁCENIA: podające, ćwiczeniowe, zadaniowe, problemowe |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.