Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-AKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania. Podstawowy słownik pojęć i terminów antropologicznych. Badanie kultury - metody badań antropologicznych, przykłady klasycznych współczesnych badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Rodzina - małżeństwo – pokrewieństwo - wychowanie. Erotyka, seksualność i prokreacja, wychowanie w wybranych kulturach i religiach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form "bycia razem". Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Globalizm i popkultura w perspektywie antropologicznej. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. Popkulturowe ramy tożsamości. Kicz. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury, a dylematy współczesnej edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wiedza: kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej; opracowanie zespołowej prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji. |
|
Literatura: |
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54. Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252. Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30. Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182. Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84. Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40. Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264. Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53. Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z jednego pytania otwartego. Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń, a także jakość przygotowanej prezentacji. Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wiedza: kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. |
|
Literatura: |
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54. Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252. Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30. Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182. Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84. Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40. Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264. Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53. Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 8; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z jednego pytania otwartego. Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń. Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wiedza: kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej; opracowanie zespołowej prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji. |
|
Literatura: |
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54. Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252. Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30. Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182. Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84. Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40. Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264. Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53. Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z dwóch pytań otwartych. Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń, a także jakość przygotowanej prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
wiedza: kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”. Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości. |
|
Literatura: |
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11). Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54. Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252. Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30. Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182. Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84. Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40. Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264. Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53. Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 8; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z dwóch pytań otwartych. Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium - pisemna odpowiedź na trzy pytania otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1.Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. 2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny. 3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji. 4.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury. 5. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesień do śmierci i przemijania. |
|
Literatura: |
Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552. Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021 Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI. E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V) Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf) Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium, które składa się z trzech pytań otwartych sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach. Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń, a także ocena jakości przygotowanej prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium - pisemna odpowiedź na trzy pytania otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1.Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. 2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny. 3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji. 4.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury. 5. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesień do śmierci i przemijania. |
|
Literatura: |
Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015). Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552. Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021 Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI. E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V) Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf) Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 10; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych (ocena będąca średnią wyprowadzoną z dwóch ocen uzyskanych z kolokwium pisemnego zawierającego dwa pytania: jedno rekonstrukcyjne, które zostanie poddane ocenie, drugie problemowe, które również zostanie ocenione). Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania rekonstrukcyjnego jest odtworzenie 50% wiedzy z obszaru problematyki, której dotyczy pytanie. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania problemowego jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością analizy problemu ujętego w formie pytania. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, konstruować ustne i pisemne wypowiedzi (ocena uzyskana z autorskiej prezentacji multimedialnej związanej z problematyką zajęć). Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z prezentacji jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością strukturalizacji i opisu zagadnień związanych z samodzielnie wybranym tematem prezentacji. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/gotowa doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (uzyskanie pięciu plusów za aktywność na zajęciach wyrażającą się w braniu udziału w dyskusjach). SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium - pisemna odpowiedź na dwa pytania - pytanie rekonstrukcyjne i pytanie problemowe - sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki przedmiotu; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. 2. Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. 3.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji antropologicznej nad rodziną. 4.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Tożsamość lokalna a wpływy globalizacji. 5.Piękno a kicz. Edukacyjne i wychowawcze znaczenie refleksji nad pięknem i kiczem w kulturze. 6. Dylematy ludzkiej egzystencji zaszyfrowane w dawnych i współczesnych sposobach realizowania potrzeb temporalnych. Dostrzeganie w nich źródeł inspiracji do refleksji nad wychowaniem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552. Jaronowska S. Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, (w:) W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021. Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI. Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V). Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 25/2008. (pdf). Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa, ”Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5, 2021. (pdf). Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII. (pdf). Pucek Z. Tożsamość w przestrzeni wielokulturowej, „Państwo i Społeczeństwo”, IV:2004 nr 3. (pdf). Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w:) Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, red. S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015. Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1 (pdf). Literatura uzupełniająca: Eliade M., Sacrum-mit-historia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970 Paleczny T, Talewicz-Kwiatkowska (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. Szajda M. Od transgresji do transcendencji, Wydawnictwo Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium składające się z dwóch pytań sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach (jedno pytanie rekonstrukcyjne i jedno pytanie problemowe) - ocena jakości przygotowanej prezentacji związanej z problematyką zajęć. - ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń (jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie 5 plusów za aktywność na zajęciach) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Wiedza Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury (ocena łączna będąca średnią ocen uzyskanych z kolokwium pisemnego zawierającego dwa pytania, pytanie rekonstrukcyjne, podlegające ocenie i pytanie problemowe, również podlegające ocenie). Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania rekonstrukcyjnego jest odtworzenie 50% wiedzy z obszaru problematyki, której dotyczy pytanie. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania problemowego jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością analizy problemu ujętego w formie pytania. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować ustne i pisemne wypowiedzi (ocena prezentacji multimedialnej na dowolny temat związany z problematyką zajęć; warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z prezentacji jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością strukturalizacji, opisu i prezentacji zagadnień związanych z samodzielnie wybranym tematem. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/gotowa doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (uzyskanie trzech plusów za aktywność związaną z udziałem w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć) . SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: kolokwium - pisemna odpowiedź na dwa pytania - pytanie rekonstrukcyjne i pytanie problemowe - sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki przedmiotu; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1.Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. Przykłady podejść paradygmatycznych do badań w obszarze antropologii (ewolucjonizm, psychokulturalizm) 2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji antropologicznej nad rodziną. 3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Tożsamość lokalna a wpływy globalizacji. 4.Piękno a kicz. Edukacyjne i wychowawcze znaczenie refleksji nad pięknem i kiczem w kulturze. 5. Dylematy ludzkiej egzystencji zaszyfrowane w dawnych i współczesnych sposobach realizowania potrzeb temporalnych. Dostrzeganie w nich źródeł inspiracji do refleksji nad wychowaniem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jaronowska S. Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, (w:) W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019. Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021. Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013. Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI. Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. II („Ewolucjoniści i ewolucyjne schematy rozwojowe”), rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”). Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 25/2008. (pdf). M. Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552. Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa, ”Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5, 2021. (pdf). Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010. Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII. (pdf) Pucek Z. Tożsamość w przestrzeni wielokulturowej, „Państwo i Społeczeństwo”, IV:2004 nr 3. (pdf). Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003. Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w:) Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, red. S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015. Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1 (pdf). Literatura uzupełniająca: Eliade M., Sacrum-mit-historia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970 Paleczny T, Talewicz-Kwiatkowska (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. Szajda M. Od transgresji do transcendencji, Wydawnictwo Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne. NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS): liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 10; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30. SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - pisemne kolokwium składające się z dwóch pytań sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach (jedno pytanie rekonstrukcyjne i jedno pytanie problemowe) - ocena jakości przygotowanej prezentacji związanej z problematyką zajęć. - ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń (jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie 3 plusów za aktywność na zajęciach) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.