Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-AKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania. Podstawowy słownik pojęć i terminów antropologicznych. Badanie kultury - metody badań antropologicznych, przykłady klasycznych współczesnych badań antropologicznych. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Rodzina - małżeństwo – pokrewieństwo - wychowanie. Erotyka, seksualność i prokreacja, wychowanie w wybranych kulturach i religiach. Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form "bycia razem". Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Globalizm i popkultura w perspektywie antropologicznej. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. Popkulturowe ramy tożsamości. Kicz. Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury, a dylematy współczesnej edukacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wiedza:

kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej;

opracowanie zespołowej prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych.

Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach.

Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”.

Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości.

Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji.

Literatura:

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11).

Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54.

Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252.

Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30.

Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182.

Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84.

Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40.

Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264.

Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53.

Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z jednego pytania otwartego.

Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń, a także jakość przygotowanej prezentacji.

Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wiedza:

kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych.

Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach.

Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”.

Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości.

Literatura:

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11).

Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54.

Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252.

Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30.

Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182.

Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84.

Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40.

Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264.

Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53.

Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 8;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z jednego pytania otwartego.

Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń.

Zajęcia są realizowane w sposób "synchroniczny" za pomocą platformy MS Teams (link do zespołu znajduje się w sylabusach zajęć dla poszczególnych grup, w zakładce: Uwagi; do spotkania dołączamy przez kalendarz).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wiedza:

kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej;

opracowanie zespołowej prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych.

Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach.

Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”.

Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości.

Antropologia wobec wyzwań współczesności. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji.

Literatura:

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11).

Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54.

Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252.

Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30.

Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182.

Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84.

Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40.

Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264.

Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53.

Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z dwóch pytań otwartych.

Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń, a także jakość przygotowanej prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

wiedza:

kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania zamknięte i otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; słownik pojęć i terminów antropologicznych; nurty i metody badań antropologicznych.

Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Pokrewieństwo, małżeństwo, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach.

Rodzina współczesna i wychowanie w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form „bycia razem”.

Sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. (Pop)kulturowe ramy tożsamości.

Literatura:

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Warszawa 2006 (rozdział 2., rozdział 3., rozdział 8., rozdział 11).

Ziółkowski J., Antropologia kulturowa i społeczna, w: Przegląd Antropologiczny 1986, tom 52, z. 1-2, s. 35-54.

Inkulturacja, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 246-252.

Flis M., Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa, w: Estetyka i Krytyka, 2011, nr 23, s. 19 – 30.

Rodzina jako agencja socjalizacyjna, w: Antropologiczne podstawy wychowania, wybór: Roman Schultz, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996, s. 175-182.

Śniegulska A., Oblicza macierzyństwa – między tradycją a współczesnością, w: Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty, pod red. J. Karbowniczek, A. Błasiak i E. Dybowskiej, Kraków 2015, s. 69-84.

Wróblewska-Skrzek J., Nowe ojcostwo czy kryzys ojcostwa? Przemiany roli mężczyzny w rodzinie, w: Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne 2017, nr 18(1), s. 33-40.

Mizielińska I., Czy macierzyństwo jest już od zawsze heteroseksualne? Próba refleksji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod red. R.E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa 2012, s. 235-264.

Jakubowski W., Kultura popularna, media i my, czyli refleksje o tożsamości mieszkańca „globalnej wioski”, w: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, pod red. A. Gromkowskiej-Melosik i Z. Melosika, Kraków 2010, s. 41-53.

Kusio U., Antropologia wychowania, czyli dorastanie w świecie rzeczy i w świecie relacji, w: Tożsamość w procesach społeczno-kulturowych, t. 11, pod red. M. Dziekanowskiej i M. Wójcickiej, Lublin 2017, s. 201-214.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

samodzielna lektura tekstów źródłowych, metoda problemowa, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 8;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium, które składa się z siedmiu pytań zamkniętych oraz z dwóch pytań otwartych.

Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto aktywność studenta podczas ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

kolokwium - pisemna odpowiedź na trzy pytania otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1.Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania.

2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny.

3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji.

4.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury.

5. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesień do śmierci i przemijania.

Literatura:

Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015).

Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552.

Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI.

E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V)

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf

Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf)

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium, które składa się z trzech pytań otwartych sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach.

Na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń, a także ocena jakości przygotowanej prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

kolokwium - pisemna odpowiedź na trzy pytania otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu kulturowych podstaw wychowania;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć;

rozwiązywanie zadań problemowych w ramach pracy zespołowej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1.Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania.

2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny.

3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji.

4.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury.

5. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesień do śmierci i przemijania.

Literatura:

Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015).

Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552.

Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI.

E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V)

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf

Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf)

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 10;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych (ocena będąca średnią wyprowadzoną z dwóch ocen uzyskanych z kolokwium pisemnego zawierającego dwa pytania: jedno rekonstrukcyjne, które zostanie poddane ocenie, drugie problemowe, które również zostanie ocenione).

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania rekonstrukcyjnego jest odtworzenie 50% wiedzy z obszaru problematyki, której dotyczy pytanie.

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania problemowego jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością analizy problemu ujętego w formie pytania.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, konstruować ustne i pisemne wypowiedzi (ocena uzyskana z autorskiej prezentacji multimedialnej związanej z problematyką zajęć).

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z prezentacji jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością strukturalizacji i opisu zagadnień związanych z samodzielnie wybranym tematem prezentacji.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów/gotowa doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (uzyskanie pięciu plusów za aktywność na zajęciach wyrażającą się w braniu udziału w dyskusjach).

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

kolokwium - pisemna odpowiedź na dwa pytania - pytanie rekonstrukcyjne i pytanie problemowe - sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki przedmiotu;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania.

2. Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych.

3.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji antropologicznej nad rodziną.

4.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Tożsamość lokalna a wpływy globalizacji.

5.Piękno a kicz. Edukacyjne i wychowawcze znaczenie refleksji nad pięknem i kiczem w kulturze.

6. Dylematy ludzkiej egzystencji zaszyfrowane w dawnych i współczesnych sposobach realizowania potrzeb temporalnych. Dostrzeganie w nich źródeł inspiracji do refleksji nad wychowaniem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552.

Jaronowska S. Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, (w:) W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021.

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI.

Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V).

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 25/2008. (pdf).

Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa, ”Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5, 2021. (pdf).

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII. (pdf).

Pucek Z. Tożsamość w przestrzeni wielokulturowej, „Państwo i Społeczeństwo”, IV:2004 nr 3. (pdf).

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w:) Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, red. S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1 (pdf).

Literatura uzupełniająca:

Eliade M., Sacrum-mit-historia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970

Paleczny T, Talewicz-Kwiatkowska (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Szajda M. Od transgresji do transcendencji, Wydawnictwo Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 7;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium składające się z dwóch pytań sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach (jedno pytanie rekonstrukcyjne i jedno pytanie problemowe)

- ocena jakości przygotowanej prezentacji związanej z problematyką zajęć.

- ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń (jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie 5 plusów za aktywność na zajęciach)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie antropologiczne i kulturowe podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych i antropologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej kultury (ocena łączna będąca średnią ocen uzyskanych z kolokwium pisemnego zawierającego dwa pytania, pytanie rekonstrukcyjne, podlegające ocenie i pytanie problemowe, również podlegające ocenie).

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania rekonstrukcyjnego jest odtworzenie 50% wiedzy z obszaru problematyki, której dotyczy pytanie.

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z pytania problemowego jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością analizy problemu ujętego w formie pytania.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować ustne i pisemne wypowiedzi (ocena prezentacji multimedialnej na dowolny temat związany z problematyką zajęć; warunkiem uzyskania oceny dostatecznej z prezentacji jest wykazanie się (w zadowalającym stopniu umownie określonym wielkością procentową odpowiadającą 50%) umiejętnością strukturalizacji, opisu i prezentacji zagadnień związanych z samodzielnie wybranym tematem.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów/gotowa doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (uzyskanie trzech plusów za aktywność związaną z udziałem w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć) .

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

kolokwium - pisemna odpowiedź na dwa pytania - pytanie rekonstrukcyjne i pytanie problemowe - sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas ćwiczeń;

umiejętności:

udział w dyskusji podczas zajęć;

opracowanie prezentacji multimedialnej poświęconej wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki przedmiotu;

kompetencje społeczne:

udział w dyskusji podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1.Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania. Przykłady podejść paradygmatycznych do badań w obszarze antropologii (ewolucjonizm, psychokulturalizm)

2.Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji antropologicznej nad rodziną.

3.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Tożsamość lokalna a wpływy globalizacji.

4.Piękno a kicz. Edukacyjne i wychowawcze znaczenie refleksji nad pięknem i kiczem w kulturze.

5. Dylematy ludzkiej egzystencji zaszyfrowane w dawnych i współczesnych sposobach realizowania potrzeb temporalnych. Dostrzeganie w nich źródeł inspiracji do refleksji nad wychowaniem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jaronowska S. Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji, (w:) W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?, A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021.

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI.

Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. II („Ewolucjoniści i ewolucyjne schematy rozwojowe”), rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”).

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 25/2008. (pdf).

M. Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552.

Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa, ”Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 5, 2021. (pdf).

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII. (pdf)

Pucek Z. Tożsamość w przestrzeni wielokulturowej, „Państwo i Społeczeństwo”, IV:2004 nr 3. (pdf).

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, (w:) Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, red. S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1 (pdf).

Literatura uzupełniająca:

Eliade M., Sacrum-mit-historia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970

Paleczny T, Talewicz-Kwiatkowska (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

Szajda M. Od transgresji do transcendencji, Wydawnictwo Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS):

liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 12;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 8;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 10;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30.

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- pisemne kolokwium składające się z dwóch pytań sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach (jedno pytanie rekonstrukcyjne i jedno pytanie problemowe)

- ocena jakości przygotowanej prezentacji związanej z problematyką zajęć.

- ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń (jednym z warunków uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie 3 plusów za aktywność na zajęciach)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)