Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-PSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium . Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa. 2. Sytuacja demograficzna. 3. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r. 4. Rodzaje wsparcia społecznego – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku. 5. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o małej samodzielności i dezintegracji społecznej. 6. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o dużej samodzielności i integracji społecznej. 7. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania. 8. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów. 9. Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób starszych w środowisku. 10. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi. 11. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania. 12. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom. 13. Standardy Usług Pomocy i Integracji Społecznej dla osób starszych. 14. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie). Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998. Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006. Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie). Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272. Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7). Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1). Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Uzupełniająca: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku. Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie). Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014. Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (wersja dostępna w internecie). Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999. mpips.gov.pl Wybrane artykuły z czasopism: „Praca Socjalna”, „Edukacja Dorosłych”, „Gerontologia Polska” oraz materiały przesyłane drogą elektroniczną studentom w przypadku zdalnego nauczania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucjonalnych form wsparcia osób starszych. Zna rodzaje DPS i innych stacjonarnych placówek wsparcia osób zależnych w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w poszczególnych fazach starości. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy zasobów społeczności lokalnej i interpretować zjawiska w miejscu zamieszkania seniora. Wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł i potrafi opracować innowacyjne rozwiązania na rzecz seniorów. Potrafi przygotować prace pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące tematyki przedmiotu. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/-owa do rozwijania wiedzy i pogłębiania umiejętności pracy socjalnej z osobami starszymi. Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski, Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką starości. Analizie poddane zostaną formy pomocy i wsparcia osobom starszym w środowisku lokalnym ukierunkowane na osoby o małej i dużej samodzielności. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa. 2. Sytuacja demograficzna i potrzeby osób starszych. 3. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r. 4. Rodzaje wsparcia społecznego – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku. 5. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych 6. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania. 7. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów. 8. Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób starszych w środowisku. 9. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie). Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998. Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006. Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie). Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272. Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7). Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1). Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Uzupełniająca: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku. Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie). Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014. Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (wersja dostępna w internecie). Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody dydaktyczne: 1. Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej 2. Dyskusja panelowa 3. Metody aktywizujące Nakład pracy studenta: 15 godzin - godziny kontaktowe 10 godzin - przygotowanie do zajęć 10 godzin - lektura 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Zaliczenie: kolokwium pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium . Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA ZAJĘĆ: 1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa. 2. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r. 3. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o małej/dużej samodzielności i dezintegracji/integracji społecznej. 4. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów. 5. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania. Spotkania pokoleń. 6. Organizacje pozarządowe w służbie seniorom. 7. Finansowanie pracy socjalnej z osobami starszymi. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie). Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998. Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006. Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie). Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272. Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7). Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1). Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Uzupełniająca: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku. Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie). Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014. Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (tekst dostępny w internecie). Uchwała nr 161 Rady Ministrów z dnia 26 października 2018 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO - UCZESTNICTWO - SOLIDARNOŚĆ (tekst dostępny w internecie). Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999. mpips.gov.pl Wybrane artykuły z czasopism: „Praca Socjalna”, „Edukacja Dorosłych”, „Gerontologia Polska” |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja moderowana, metody aktywizujące realizowane w zespołach 2-3-osobowych, metody problemowe, burza mózgów. Nakład pracy studenta: 15 godzin - godziny ćwiczeń 15 godzin - przygotowanie do zajęć i zaliczenia Sumaryczna liczba godzin: 30, co stanowi 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów: Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium . Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki. Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Starzenie się demograficzne Polaków – wprowadzenie do przedmiotu. 2. Wsparcie społeczne w kręgach środowiskowych. Wykorzystanie metody OSL w pracy z seniorami. 3. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi. 4. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania. 5. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom. 6. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi. |
|
Literatura: |
Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie). Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998. Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku. Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie). Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005. Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272. Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7). Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999. Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1). Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. www.mpips.gov.pl |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Ćwiczenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie). Nakład pracy: Ćwiczenia 15 godz., samodzielna praca studenta 15 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć) Łączny nakład pracy: 30 godz, co odpowiada 1 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.