Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3S-PSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku lokalnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium .

Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa.

2. Sytuacja demograficzna.

3. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r.

4. Rodzaje wsparcia społecznego – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku.

5. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o małej samodzielności i dezintegracji społecznej.

6. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o dużej samodzielności i integracji społecznej.

7. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania.

8. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów.

9. Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób starszych w środowisku.

10. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi.

11. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania.

12. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom.

13. Standardy Usług Pomocy i Integracji Społecznej dla osób starszych.

14. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie).

Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998.

Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006.

Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie).

Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272.

Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7).

Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1).

Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Uzupełniająca:

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku.

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie).

Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014.

Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.

Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (wersja dostępna w internecie).

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999.

mpips.gov.pl

Wybrane artykuły z czasopism: „Praca Socjalna”, „Edukacja Dorosłych”, „Gerontologia Polska”

oraz materiały przesyłane drogą elektroniczną studentom w przypadku zdalnego nauczania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucjonalnych form wsparcia osób starszych.

Zna rodzaje DPS i innych stacjonarnych placówek wsparcia osób zależnych w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej.

Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w poszczególnych fazach starości.

Umiejętności

Student/-ka potrafi dokonać analizy zasobów społeczności lokalnej i interpretować zjawiska w miejscu zamieszkania seniora.

Wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł i potrafi opracować innowacyjne rozwiązania na rzecz seniorów.

Potrafi przygotować prace pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące tematyki przedmiotu.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów/-owa do rozwijania wiedzy i pogłębiania umiejętności pracy socjalnej z osobami starszymi.

Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kos
Prowadzący grup: Paweł Boryszewski, Agnieszka Kos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką starości. Analizie poddane zostaną formy pomocy i wsparcia osobom starszym w środowisku lokalnym ukierunkowane na osoby o małej i dużej samodzielności.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa.

2. Sytuacja demograficzna i potrzeby osób starszych.

3. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r.

4. Rodzaje wsparcia społecznego – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku.

5. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych

6. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania.

7. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów.

8. Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób starszych w środowisku.

9. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie).

Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998.

Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006.

Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie).

Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272.

Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7).

Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1).

Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Uzupełniająca:

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku.

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie).

Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014.

Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.

Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (wersja dostępna w internecie).

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

2. Dyskusja panelowa

3. Metody aktywizujące

Nakład pracy studenta:

15 godzin - godziny kontaktowe

10 godzin - przygotowanie do zajęć

10 godzin - lektura

10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną

Zaliczenie: kolokwium pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego kolokwium .

Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ:

1. Wprowadzenie do pracy socjalnej z osobami starszymi w środowisku lokalnym w dobie starzejącego się społeczeństwa.

2. Polityka senioralna w latach 2014-2020 i założenia strategii polityki senioralnej do 2030 r.

3. Instytucjonalne formy wsparcia dla osób starszych o małej/dużej samodzielności i dezintegracji/integracji społecznej.

4. Dobre praktyki w pracy socjalnej z osobami starszymi w miejscu zamieszkania. Zasady organizowania społeczności lokalnej na rzecz seniorów.

5. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania. Spotkania pokoleń.

6. Organizacje pozarządowe w służbie seniorom.

7. Finansowanie pracy socjalnej z osobami starszymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie).

Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998.

Kędzior J., Wybrane aspekty starzenia się i starości w perspektywie gerontologii i geragogiki, (w:) Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych „ASESOR” we Wrocławiu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław 2006.

Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Pauli J., Włoch A., Standardy Usług. Podręcznik instruktażowy, WRZOS, Warszawa 2012 (rozdz. 7) (wersja dostępna w Internecie).

Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272.

Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7).

Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1).

Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Uzupełniająca:

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku.

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie).

Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, IRSS, Warszawa 2014.

Rosochacka-Gmitrzak M., Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012.

Uchwała N r 238 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020, Monitor Polski, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 4 lutego 2014, poz. 118 (tekst dostępny w internecie).

Uchwała nr 161 Rady Ministrów z dnia 26 października 2018 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO - UCZESTNICTWO - SOLIDARNOŚĆ (tekst dostępny w internecie).

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999.

mpips.gov.pl

Wybrane artykuły z czasopism: „Praca Socjalna”, „Edukacja Dorosłych”, „Gerontologia Polska”

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja moderowana, metody aktywizujące realizowane w zespołach 2-3-osobowych, metody problemowe, burza mózgów.

Nakład pracy studenta:

15 godzin - godziny ćwiczeń

15 godzin - przygotowanie do zajęć i zaliczenia

Sumaryczna liczba godzin: 30, co stanowi 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów:

Ocena wiedzy na podstawie aktywności podejmowanych podczas zajęć - dyskusji, realizacji zespołowych prac grupowych, napisanego

kolokwium .

Ocena umiejętności na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć - zespołowe burze mózgów, mapa zasobów

środowiska lokalnego, przygotowanie ulotki.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

1. Starzenie się demograficzne Polaków – wprowadzenie do przedmiotu.

2. Wsparcie społeczne w kręgach środowiskowych. Wykorzystanie metody OSL w pracy z seniorami.

3. Spotkania pokoleń metodą kreowania przestrzeni sprzyjającej międzypokoleniowemu dialogowi.

4. Miasto przyjazne seniorom. Mapa zasobów środowiska lokalnego seniorów – formy pomocy środowiskowej na rzecz osób w podeszłym wieku w kontekście ich stylu funkcjonowania.

5. Organizacje pozarządowe i wolontariat pracowniczy w służbie seniorom.

6. Możliwości pozyskiwania finansów na pracę socjalną z osobami starszymi.

Literatura:

Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Nowa Praca Socjalna, CRZL, Warszawa 2014 (rozdz. 1.2 i 2.1) (wersja dostępna w internecie).

Czerniawska O., Style życia ludzi starszych, (w:) Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1998.

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003, część V: Działania społeczne na rzecz ludzi starszych na progu XXI wieku.

Kijak R. J., Szarota Z., Starość między diagnozą a działaniem, CRZL, Warszawa 2013 (rozdz.1, 2, 3) (wersja dostępna w internecie).

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytet Trzeciego Wieku przykładem samorządnych inicjatyw środowiska ludzi starszych, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Leszczyńska-Rejchert A., Organizacje pozarządowe w służbie ludziom starszym, (w:) Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2005.

Pilch T., Metoda organizowania środowiska, (w:) Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995, s. 265-272.

Sęk H., Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia, (w:) Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Wydawnictwo Naukowe APK, Kraków 2004 (rozdz. 6 i rozdz. 7).

Zaorska Z., Dodać życia do lat, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 1999.

Ziomek-Michalak K., Zasoby osobiste a oczekiwania zdrowotne polskich seniorów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016 (rozdz. 1).

Ziomek-Michalak K., Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego w pracy z osobami starszymi, (w:) Mikołajczyk M. (red.), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

www.mpips.gov.pl

Uwagi:

Opis metod kształcenia

Ćwiczenia: aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach, warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie).

Nakład pracy:

Ćwiczenia 15 godz., samodzielna praca studenta 15 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się

do zajęć)

Łączny nakład pracy: 30 godz, co odpowiada 1 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)