Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-WUS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Ocena wiedzy na podstawie uczestnictwa w dyskusji, symulacjach, grach, kolokwium.

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Pojęcie umiejętności społecznych.

2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy.

3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika.

4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności.

5. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej.

6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem.

7. Udzielanie informacji zwrotnej.

8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy.

9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu.

Literatura:

Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.

Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014

Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Glass L., Toksyczni ludzie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.

Grudziewska E. (red.), Kompetencje pracowników socjalnych. Warsztaty, Difin, Warszawa 2021.

Kantowicz E, (red.) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.

Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993.

Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996 (rozdz. 6).

Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.

Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000

Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998.

Ziółkowski P., Wybrane kompetencje społeczne, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów budowania relacji z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.

Umiejętności

Student/-ka wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł.

Potrafi rozwiązywać nieporozumienia oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej.

Potrafi przygotować wystąpienie publiczne oraz zabrać głos publicznie.

Potrafi pracować w grupie, uczestniczyć w symulacjach sytuacyjnych, prowadzić ich analizę.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności społecznych.

Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana na podstawie aktywności podczas zajęć, w tym uczestnictwo w scenkach i przygotowanie praktycznych ćwiczeń dot. poszczególnych umiejętności społecznych. Pod uwagę brane są: jasność komunikatu, sposób komunikacji i uwrażliwienie na aktywność grupy, odwołanie do literatury.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek, Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza:

Uczestnictwo w dyskusji (podczas zajęć kontaktowych), realizacja zadań zdalnych, zaliczenie końcowe (zrealizowane w kontakcie bezpośrednim lub w przypadku kontynuacji zawieszenia zajęć za pomocą aplikacji Microsoft Teams)

Umiejętności:

Uczestnictwo w dyskusji (podczas zajęć kontaktowych), realizacja kart pracy, zadań zdalnych

Kompetencje społeczne

Realizacja zadań zdalnych, symulacji

W przypadku prowadzenia zajęć zdalnie, warunkiem zaliczenia przedmiotu jest stały kontakt zwrotny studentów z prowadzącym zajęcia. Samodzielna analiza materiału przesyłanego drogą mailową do grupy studentów na adres: prackasocjalna2019@gmail.com (równolegle zamieszczana w Zespole o nazwie przedmiotu w Microsoft Teams w zakładce Pliki - link wysłany grupie pocztą) oraz pogłębianie literatury przedmiotu zaproponowanej przez prowadzącego, udostępnionej w formie pliku pdf, jak również materiałów multimedialnych, wypełnienie kart pracy przez studentów oraz przesłanie zadania zdalnego na adres mailowy prowadzącego (a po utworzeniu Zespołu na MT - do odpowiednich Folderów w zakładce Pliki).

Na zakończenie przedmiotu dnia 1.06 zaplanowano test (w kontakcie bezpośrednim lub on-line w przypadku kontynuacji zdalnego kształcenia - wg godziny zajęć zaplanowanych w harmonogramie; omówienie dnia 8.06)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Pojęcie umiejętności interpersonalnych.

2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy.

3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika.

4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności.

5. Wpływ społeczny. Techniki wywierania wpływu. Perswazja i manipulacja. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej.

6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem.

7. Udzielanie informacji zwrotnej.

8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy.

9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu.

Szczegółowy program uwzględniający harmonogram prac on-line dostępny jest w zakładkach dla poszczególnych grup Laboratoryjnych/warsztatowych.

Literatura:

1. Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.

1. Becelowska D, Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.

2. Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014

3. Haman W, Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001.

4. Hennessey R, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014.

5. Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

6. Kantowicz E, (red) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.

7. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993

8. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

9. McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2002

10. Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.

11. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000

12. Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

oraz

materiały multimedialne oraz artykuły naukowe przesyłane drogą mailową studentom w przypadku zdalnego nauczania

Uwagi:

Na czas edukacji on-line sposób prowadzenia zajęć asynchroniczny - udostępniane będą studentom autorskie materiały, prezentacje w Power Point z komentarzem, materiały elektroniczne oraz zagadnienia do samodzielnego opracowania - zadania zdalne, karty pracy (z możliwością zgłaszania pytań i uwag) - za pośrednictwem poczty e-mail grupy oraz Microsoft Teams w zakładce Piliki. Konsultacje indywidualne z nauczycielem dostępne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje w Microsoft Teams (dostępny czat).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Beata Leska, Marta Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu omówienie i ćwiczenie umiejętności społecznych niezbędnych w wykonywaniu zawodu pracownika socjalnego. Każdy z tematów będzie podzielony na część teoretyczną, stanowiącą wprowadzenie i dającą podstawy do realizacji drugiej części - praktycznej. Ze względu na warsztatowy charakter zajęć wymagana jest aktywność wszystkich studentów.

Sposób pomiaru zajęć: aktywność podczas zajęć, tj. przygotowanie i przedstawienie grupie wybranego zagadnienia oraz uczestnictwo we wszystkich aktywnościach; praca pisemna podczas ostatnich zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe obejmują następujące zagadnienia: empatia i budowanie relacji empatycznej, komunikowanie się – przekazywanie informacji (w tym informacji zwrotnej), słuchanie i słyszenie, asertywność, mowa ciała, radzenie sobie z emocjami (w tym ze stresem), praca z klientem agresywnym, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z porażką, profilaktyka wypalenia zawodowego (higiena psychiczna).

Kolejność ich omawiania i ćwiczenia jest ustalana z każdą grupą indywidualnie.

Literatura:

Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.

Becelowska D, Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.

Bocheńska A., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją; Impuls, Kraków 2009

Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014

Haman W, Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001.

Hennessey R, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014.

Kantowicz E, (red) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.

McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2020

Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.

Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000

Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

Literatura uzupełniająca:

Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993

Uwagi:

Efekty kształcenia:

godziny kontaktowe - 30 godz.

przygotowanie się do zajęć (przygotowanie prezentacji, scenariuszy zajęć, lektura wybranych artykułów/ książek) - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia - 15 godz.

60 godz - 2 ECTS

Metody kształcenia: scenki, odgrywanie ról (spontaniczne i ze scenariuszem), mini wykład w oparciu o prezentację, metody problemowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Katarzyna Ziomek-Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Ocena wiedzy na podstawie uczestnictwa w dyskusji, symulacjach, grach, kolokwium.

Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach.

Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Pojęcie umiejętności społecznych.

2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy.

3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika.

4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności.

5. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej.

6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem.

7. Udzielanie informacji zwrotnej.

8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy.

9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu.

Literatura:

Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014.

Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014

Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Glass L., Toksyczni ludzie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.

Grudziewska E. (red.), Kompetencje pracowników socjalnych. Warsztaty, Difin, Warszawa 2021.

Kantowicz E, (red.) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013.

Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993.

Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996.

Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996 (rozdz. 6).

Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014.

Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000

Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004.

Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998.

Ziółkowski P., Wybrane kompetencje społeczne, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014.

Uwagi:

Metody kształcenia - dyskusja, symulacje, gry, burza mózgów.

Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

udział w zajęciach - ćwiczenia 30 godz.,

samodzielna praca studenta (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć) 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia 10 godz.

Sumaryczna liczba godzin: 55, co stanowi 2 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)