Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-WUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności rozwiązywania problemów (praca z przypadkiem, kontrakt socjalny) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pogadanka, przygotowanie do zajęć oraz dokumentacji/opracowania pracy z przypadkiem, aktywność Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work (budowanie relacji, opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do etapów metodycznego działania w pracy socjalnej); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań jednostkowych oraz w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work ( opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do metodyki pracy socjalnej); |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Praca socjalna. "JA" w roli pracownika socjalnego". Doświadczenie "bycia" w roli zawodowej. 2. Znaczenie pojęcia "problem". Rozumienie istoty problemów. Proces rozwiązywania problemów. Techniki rozwiązywania problemów. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów. 3. Istota pracy socjalnej. Metody pracy socjalnej: metoda pracy socjalnej z jednostką; metoda pracy socjalnej z grupą; metoda środowiskowej pracy socjalnej; nowe techniki w pracy socjalnej. 4. Etapy metodycznego działania: (1) budowanie relacji (jak budować relacje z klientem. Pierwsza rozmowa). Przełamywanie oporu i niechęci klienta. (2) diagnoza problemów. Trudności klienta. (3) diagnoza potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. (4) określenie celów pracy socjalnej. SMART. GROW. Ćwiczenia coachingowe. (5) budowanie planu działania. Analiza SWOT. (6) działania i usługi w obszarze rozwiązywania problemów/trudności. (7) monitoring i ewaluacja działań. (8) zakończenie współpracy. 5. Kontrakt socjalny. 6. Praca z przypadkiem/rodziną z problemem - wyniki pracy własnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cybulska R.,Żołnierczyk E. (2011), Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Głąbicka K., Gościniewicz M. (2014), Praca socjalna z młodzieżą opuszczajacą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną, CRZL, Warszawa 2014. Kaźmierczak T., Bąbska B, Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. Krasiejko I., Praca socjalna w prackyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe "Śląsk", Katowice 2013. Nocuń W.A., Szmagalski J., (2004), Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk. Palacz-Chrisidis A. (2014), Praca soecjalna z osobami uzależnionymi, CRZL, Warszawa. Ruszkowska M., Winiarski M. (2014), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa. Stanek K.M. (2014), Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). Wilczyńska M. Nowak M., Kućka J. Sawicka J. Sztajerwald K., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste. Gliwice 2013. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat specyficznych problemów klientów pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat zasobów osobistych i instytucjonalnych oraz źródeł i metod pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązania problemów społecznych. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy i diagnozy sytuacji klienta w celu opracowania planu/strategii rozwiązania problemu klienta. Umie posługiwać podstawowymi narzędziami w pracy pracownika socjalnego: wywiadem środowiskowym oraz kontraktem socjalnym. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy z zakresu problemów jednostkowych oraz problemów społecznych i zdobywania umiejętności rozwiązywania problemów klientów pomocy społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność oraz przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (scenkach), pozytywna ocena dokumentacji pracy z przypadkiem (case work), uwzględniająca: diagnozę przypadku (karta pracy, wywiad środowiskowy), kontrakt socjalny, projekt zastosowania 2 wybranych technik pracy zgodnie z przyjętą metodyką pracy socjalnej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pogadanka, przygotowanie do zajęć oraz dokumentacji/opracowania pracy z przypadkiem, aktywność Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work ( opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do metodyki pracy socjalnej); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work ( opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do metodyki pracy socjalnej); |
|
Pełny opis: |
1. Problemy społeczne w dobie współczesności 2. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów 3. Diagnoza indywidualnego przypadku – rozróżnienie i wyjaśnienie pojęć: studium przypadku (case study), praca z przypadkiem (case work). 3.1. Etapy postępowania: diagnoza przypadku. 3.2. Zasoby jednostki 3.3. Opracowanie planu postępowania i prowadzenie przypadku. 3.4. Zasady w stosowaniu metody indywidualnych przypadków. 3.5. Ćwiczenia sytuacyjne. 4. Metody pracy socjalnej. 3.1. Metoda pracy socjalnej z jednostką. 3.2. Metoda pracy socjalnej z grupą. 3.3. Metoda środowiskowej pracy socjalnej. 3.4. Nowe metody wykorzystywane w pracy socjalnej (coaching w pracy socjalnej; dialog motywujący; mediacja; podejście skoncentrowane na rozwiązaniach; grupa wsparcia; samopomoc; redukcja szkód) 5-6. Narzędzia pracy socjalnej (symulacja) 5.1. Wywiad środowiskowy 5.2. Kontrakt socjalny 7. Usługi społeczne na rzecz klientów pomocy społecznej w aspekcie poszczególnych klientów pomocy społecznej. 6.1. Usługi społeczne 6.2. Zasoby instytucjonalne gminy i powiatu w budowaniu działań na rzecz klienta pomocy społecznej. 8. Metody diagnozowania potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. Analiza SWOT. 9. Praca z przypadkiem. Co możemy zaoferować? – świadczenia pieniężne i niepieniężne. Rozwiązania problemów (historie ludzkie/przypadki problemów – zaj. 2) 10. Praca z przypadkiem – umiejętności pracownika socjalnego. 11. Praca z trudnym klientem (rodzaje klientów trudnych/opornych). Ćwiczenia sytuacyjne. 12. Organizowanie społeczności. Pracownik socjalny jako aktywizator społeczności lokalnej. Ćwiczenia – przypadki – jakie zasoby instytucjonalne można wykorzystać? 13-14. Przypadki przygotowane przez studentów – zaliczenie. 15. Stres i wypalenie zawodowe pracownika socjalnego. Trudności pracy pracownika socjalnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cybulska R.,Żołnierczyk E. (2011), Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. Czarnecki P. (2013), Praca socjalna, Wyd. Difin, Warszawa 2013. Głąbicka K., Gościniewicz M. (2014), Praca socjalna z młodzieżą opuszczajacą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną, CRZL, Warszawa 2014. Kaźmierczak T., Bąbska B, Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. Kotlarska – Bobińska A., Pracownik socjalny jako badacz i strateg - nowe wyzwania w kształceniu, w: E. Kantowicz, A. Olubiński (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2003. Mikołajczyk M. (2014), Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa. Nocuń W.A., Szmagalski J., (2004), Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk. Palacz-Chrisidis A. (2014), Praca soecjalna z osobami uzależnionymi, CRZL, Warszawa. Ruszkowska M., Winiarski M. (2014), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa. Stanek K.M. (2014), Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa. 6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). 7. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). 10. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini-wykład, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie diagnozy – 10 godzin przygotowanie kontraktu socjalnego - 10 godzin opracowanie strategii pracy z klientem (case work) - 25 godzin łączna liczba godzin aktywności - 85 godzin liczba punktów ECTS - 2 Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność oraz przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach, pozytywna ocena dokumentacji pracy z przypadkiem (case work), uwzględniająca: diagnozę przypadku (karta pracy, wywiad środowiskowy), kontrakt socjalny, projekt zastosowania 2 wybranych technik pracy zgodnie z przyjętą metodyką pracy socjalnej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pogadanka, przygotowanie do zajęć oraz dokumentacji/opracowania pracy z przypadkiem, aktywność Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work (budowanie relacji, opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do etapów metodycznego działania w pracy socjalnej); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach: wykonywanie zadań jednostkowych oraz w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; przygotowanie, realizacja, prezentacja case work ( opracowanie diagnozy przypadku oraz działań wobec klienta oraz jego rodziny w odniesieniu do metodyki pracy socjalnej); |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Praca socjalna. "JA" w roli pracownika socjalnego". Doświadczenie "bycia" w roli zawodowej. 2. Znaczenie pojęcia "problem". Rozumienie istoty problemów. Proces rozwiązywania problemów. Techniki rozwiązywania problemów. Kategorie klientów pomocy społecznej w aspekcie doświadczanych problemów. 3. Istota pracy socjalnej. Metody pracy socjalnej: metoda pracy socjalnej z jednostką; metoda pracy socjalnej z grupą; metoda środowiskowej pracy socjalnej; nowe techniki w pracy socjalnej. 4. Etapy metodycznego działania: (1) budowanie relacji (jak budować relacje z klientem. Pierwsza rozmowa). Przełamywanie oporu i niechęci klienta. (2) diagnoza problemów. Trudności klienta. (3) diagnoza potrzeb. Narzędzia diagnozy. Mapa potrzeb i zasobów. (4) określenie celów pracy socjalnej. SMART. GROW. Ćwiczenia coachingowe. (5) budowanie planu działania. Analiza SWOT. (6) działania i usługi w obszarze rozwiązywania problemów/trudności. (7) monitoring i ewaluacja działań. (8) zakończenie współpracy. 5. Kontrakt socjalny. 6. Praca z przypadkiem/rodziną z problemem - wyniki pracy własnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cybulska R.,Żołnierczyk E. (2011), Kontrakt socjalny pracownik socjalny, Presshouse, 2010. Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019. Głąbicka K., Gościniewicz M. (2014), Praca socjalna z młodzieżą opuszczajacą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną, CRZL, Warszawa 2014. Kaźmierczak T., Bąbska B, Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013. Krasiejko I., Praca socjalna w prackyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe "Śląsk", Katowice 2013. Nocuń W.A., Szmagalski J., (2004), Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie: porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Gdańsk. Palacz-Chrisidis A. (2014), Praca soecjalna z osobami uzależnionymi, CRZL, Warszawa. Ruszkowska M., Winiarski M. (2014), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, CRZL, Warszawa. Stanek K.M. (2014), Praca socjalna z dzieckiem lub rodziną z problemem przemocy, CRZL, Warszawa. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 poz. 930). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.). Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). Wilczyńska M. Nowak M., Kućka J. Sawicka J. Sztajerwald K., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste. Gliwice 2013. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.