Superwizja w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-SUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Superwizja w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 5 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (15 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy socjalnej? Przegląd znaczeń pojęcia superwizji. Definiowanie superwizji pracy socjalnej. Funkcje superwizji. Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej. Europejski kontekst rozwoju superwizji. Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce. Korzyści płynące z superwizji. Superwizja jako ochrona pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji. Problemy i sytuacje problemowe. Procedura rozwiązywania problemów. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych. Kwestie etyczne w superwizji. Warunki organizacji superwizji w placówce pomocy społecznej – sesja superwizyjna. Prawne regulacje prowadzenia superwizji pracy socjalnej w Polsce. |
Literatura: |
Literatura: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Mańkowska B. (2020). Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Kluwer. Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej i pracy z beneficjentami pomocy społecznej podlegające superwizji; ma wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej w obszarze wsparcia i pomocy będące obszarem superwizji; zna prawne uwarunkowania superwizji w pomocy społecznej/działalności pracownika socjalnego; Umiejętności potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny własnej pracy i kompetencji w obszarze wsparcia i pomocy; potrafi wykorzystać superwizję w rozwiązywaniu konfliktów; umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się na wszystkich etapach swojego życia, wykorzystując superwizję; Kompetencje społeczne rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji; dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy; przestrzega zasad etyki i oczekuje ich przestrzegania w procesie superwizji; |
Metody i kryteria oceniania: |
pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (15 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% punktów (min. 11 pkt.) wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych lub indywidualnie w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (15 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% punktów (min. 11 pkt.) wykonywanie zadań w małych grupach, 2-3 osobowych lub indywidualnie w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film instruktażowy, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin liczba punktów ECTS - 2 |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Superwizja w pracy socjalnej (początki rozwoju superwizji pracy socjalnej, stan superwizji pracy socjalnej w Polsce 1.4. Cechy superwizji 1.5. Modele i typy superwizji 1.6. Cele i przedmiot superwizji w zawodach pomocowych II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego III. Superwizja w pracy socjalnej: praktyka, trening i wsparcie 3.1. System instytucjonalny 3.2. System pracy socjalnej 3.3. Superwizja: natura, praktyka i trening 3.4. Charakterystyka i profil superwizorów IV. Teoretyczne podstawy superwizji – koncepcje, modele, rodzaje i formy 4.1. Wokół koncepcji superwizji 4.2. Superwizja w życiu zawodowym: różne poziomu procesu 4.3. Modele i orientacje: 4.3.1. Funkcjonalne typy superwizji 4.3.2. Różne modele superwizji 4.3.3. Modele scenariuszowe 4.3.4. Superwizja kliniczna 4.4. Systemowe spojrzenie na superwizję V. Problem w obszarze superwizji 5.1. Co to jest problem? 5.2. Heurystyki i procedura rozwiązywania problemów 5.3. Rozwiazywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Formy organizacji superwizji 6.1. Sesja superwizyjna 6.2. Elementy procesu superwizyjnego 6.3. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce 6.4. W stronę standardów superwizji ĆWICZENIA I. Wprowadzenie do pracy superwizora. 1.1. Umiejętności pracownika socjalnego w kontekście pracy socjalnej 1.2. Samoświadomość jako podstawa analizy pracy pracownika socjalnego w obszarze superwizji. II. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 2.1. Definicja pojęcia 2.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się 2.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się III. Style relacji 3.1. Fundamenty relacji 3.2. Dawanie i uzyskiwanie informacji zwrotnej 3.3. Praca z procesami nieświadomymi IV. Konflikt i jego rozwiązanie w relacjach superwizyjnych 4.1. Pojęcie znaczeniowe „konfliktu” 4.2. Typy konfliktów 4.3. Mocne i słabe strony konfliktu 4.4. Superwizja w sytuacjach konfliktowych V. Rozwiazywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 6.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 6.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Formy organizacji superwizji 7.1. Sesja superwizyjna 7.2. Elementy procesu superwizyjnego VIII. Prowadzenie sesji superwizyjnej |
|
Literatura: |
Literatura: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Mańkowska B. (2020). Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa: Wydawnictwo Kluwer. Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.