Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Streetworking

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-STR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Streetworking
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja.

2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania.

3. Metody pracy streetworkera.

4. Narzędzia pracy streetworkera.

5. Tworzenie projektów pracy metodą streetoworkingu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na temat idei streetworkingu. Zna standard pracy w tym obszarze.

Zna rodzaje systemów wparcia , w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w zakresie wsparcia osób marginalizowanych.

Posiada wiedzę na temat osób marginalizowanych w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie.

Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między streetworkerem a osobą „żyjącą na ulicy”.

Umiejętności

Student/-ka potrafi dokonać analizy sytuacji osoby zmarginalizowanej.

Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację osób zmarginalizowanych.

Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy osobom zmarginalizowanym. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności.

Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia osób marginalizowanych.

Umie planować i realizować własne uczenie.

Kompetencje społeczne

Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy.

Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz osób marginalizowanych.

Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi marginalizowanych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie ich wspierania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Aktywny udział w zajęciach.

Analiza literatury.

Pozytywny wynik kolokwium cząstkowego.

Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości.

Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej.

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym:

Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Praca pisemna końcowa – zaliczeniowa; wysyłana i oceniana z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja

2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania

3. Metody pracy streetworkera

4. Narzędzia pracy streetworkera

5. Tworzenia projektów pracy metodą streetowrkingu

Literatura:

1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011

2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html)

3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998.

4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf

6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf

7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005

8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf

Uwagi:

[Nakład pracy studenta:

Godziny zajęciowe - 15 h

Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h

Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h

Razem liczba godzin: 30].

Szanowni Państwo,

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną, w nawiązaniu do zasad przyjętych przez Uczelnię, modyfikujemy w pewnym stopniu formy współpracy dydaktycznej.

Do form pracy zmierzających do zrealizowania przez Państwa efektów kształcenia z przedmiotu dodajemy kontakt poprzez łącza elektroniczne, w tym przede wszystkim w ramach USOS (w tym miejscu będę umieszczał uszczegółowienia zagadnień wraz z konkretnymi odwołaniami do pozycji z literatury).

Ewentualne dodatkowe materiały dydaktyczne będę przesyłać na adres elektroniczny podany przez Państwa w trakcie naszego pierwszego kontaktu zdalnego.

W przypadku pytań/wątpliwości/sugestii rozszerzenia materiału/zmiany – proszę o sukcesywny kontakt poprzez pocztę elektroniczną (koniecznie z podaniem w tytule nazwy zajęć/roku/grupy) lub/i telefoniczny.

Życzmy sobie wzajemnie powodzenia. M.Sedzicki

Kryteria oceny prac zaliczeniowych:

1.Ocena treści 0 - 1 - 2 pkt.

(wartość twórcza/edukacyjna/dydakt, odwołania do źródeł spoza sylabusa, własne refleksje, praca na tle innych opracowań w grupie).

2. Objętość - 0 (poniżej minimalnej liczby stron), 1 - min. liczba, 2 - praca znacznie dłuższa.

3. Cytowania, bibliografia, styl 0 - 1 - 2.

Razem : 0 - 6 pkt.

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone są w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsofr Teams oraz [sprawdzonego już przed okresem pandemii] kontaktu poprzez pocztę elektroniczną.

Metody kształcenia (na odległość)

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa

- zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

Zadania do wykonania (z terminarzem)

Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną

Link do zespołu w ramach Microsoft Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6245fac43d944c9b9d2db1c678704b29%40thread.tacv2/conversations?groupId=9f03f5f1-9c77-4b64-91fd-39d467c2bcf7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza:

1. Rozmowa

2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń

3. Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości.

Wiedza:

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Ocena wykonania prac cząstkowych

3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie i prezentacja na forum autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego

3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne)

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem

Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym:

Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Praca pisemna końcowa – zaliczeniowa; wysyłana i oceniana z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Literatura:

1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011

2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html)

3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998.

4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf

6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf

7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005

8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone są w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsofr Teams

Metody kształcenia (na odległość)

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa

- zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

Zadania do wykonania (z terminarzem)

Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną

Nakład pracy studenta:

(z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

Godziny zajęciowe - 15 h

Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h

Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h

Razem liczba godzin: 30.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza:

1. Rozmowa

2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń

3. Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości.

Wiedza:

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Ocena wykonania prac cząstkowych

3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie i prezentacja na forum autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego

3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne)

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja

2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania

3. Metody pracy streetworkera

4. Narzędzia pracy streetworkera

5. Tworzenia projektów pracy metodą streetowrkingu

Literatura:

1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011

2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html)

3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998.

4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf

6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf

7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005

8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf

Uwagi:

Kryteria oceny prac zaliczeniowych:

1.Ocena treści 0 - 1 - 2 pkt.

(wartość twórcza/edukacyjna/dydakt, odwołania do źródeł spoza sylabusa, własne refleksje, praca na tle innych opracowań w grupie).

2. Objętość - 0 (poniżej minimalnej liczby stron), 1 - min. liczba, 2 - praca znacznie dłuższa.

3. Cytowania, bibliografia, styl 0 - 1 - 2.

Razem : 0 - 6 pkt.

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Metody kształcenia

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa

- indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams

Zadania do wykonania (z terminarzem)

Wg postępu realizacji programu

Nakład pracy studenta:

(z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

Godziny zajęciowe - 15 h

Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h

Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h

Razem liczba godzin: 30.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)