Streetworking
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-STR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Streetworking |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja. 2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania. 3. Metody pracy streetworkera. 4. Narzędzia pracy streetworkera. 5. Tworzenie projektów pracy metodą streetoworkingu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat idei streetworkingu. Zna standard pracy w tym obszarze. Zna rodzaje systemów wparcia , w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w zakresie wsparcia osób marginalizowanych. Posiada wiedzę na temat osób marginalizowanych w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie. Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między streetworkerem a osobą „żyjącą na ulicy”. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy sytuacji osoby zmarginalizowanej. Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację osób zmarginalizowanych. Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy osobom zmarginalizowanym. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności. Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia osób marginalizowanych. Umie planować i realizować własne uczenie. Kompetencje społeczne Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy. Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz osób marginalizowanych. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi marginalizowanych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie ich wspierania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Aktywny udział w zajęciach. Analiza literatury. Pozytywny wynik kolokwium cząstkowego. Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości. Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej. Sposób pomiaru efektów uczenia się: Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym: Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej Praca pisemna końcowa – zaliczeniowa; wysyłana i oceniana z wykorzystaniem poczty elektronicznej |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja 2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania 3. Metody pracy streetworkera 4. Narzędzia pracy streetworkera 5. Tworzenia projektów pracy metodą streetowrkingu |
|
Literatura: |
1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011 2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html) 3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998. 4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. 5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf 6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf 7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005 8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf |
|
Uwagi: |
[Nakład pracy studenta: Godziny zajęciowe - 15 h Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h Razem liczba godzin: 30]. Szanowni Państwo, W związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną, w nawiązaniu do zasad przyjętych przez Uczelnię, modyfikujemy w pewnym stopniu formy współpracy dydaktycznej. Do form pracy zmierzających do zrealizowania przez Państwa efektów kształcenia z przedmiotu dodajemy kontakt poprzez łącza elektroniczne, w tym przede wszystkim w ramach USOS (w tym miejscu będę umieszczał uszczegółowienia zagadnień wraz z konkretnymi odwołaniami do pozycji z literatury). Ewentualne dodatkowe materiały dydaktyczne będę przesyłać na adres elektroniczny podany przez Państwa w trakcie naszego pierwszego kontaktu zdalnego. W przypadku pytań/wątpliwości/sugestii rozszerzenia materiału/zmiany – proszę o sukcesywny kontakt poprzez pocztę elektroniczną (koniecznie z podaniem w tytule nazwy zajęć/roku/grupy) lub/i telefoniczny. Życzmy sobie wzajemnie powodzenia. M.Sedzicki Kryteria oceny prac zaliczeniowych: 1.Ocena treści 0 - 1 - 2 pkt. (wartość twórcza/edukacyjna/dydakt, odwołania do źródeł spoza sylabusa, własne refleksje, praca na tle innych opracowań w grupie). 2. Objętość - 0 (poniżej minimalnej liczby stron), 1 - min. liczba, 2 - praca znacznie dłuższa. 3. Cytowania, bibliografia, styl 0 - 1 - 2. Razem : 0 - 6 pkt. OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone są w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsofr Teams oraz [sprawdzonego już przed okresem pandemii] kontaktu poprzez pocztę elektroniczną. Metody kształcenia (na odległość) W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa - zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams Zadania do wykonania (z terminarzem) Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną Link do zespołu w ramach Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6245fac43d944c9b9d2db1c678704b29%40thread.tacv2/conversations?groupId=9f03f5f1-9c77-4b64-91fd-39d467c2bcf7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości. Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie i prezentacja na forum autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym: Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej Praca pisemna końcowa – zaliczeniowa; wysyłana i oceniana z wykorzystaniem poczty elektronicznej |
|
Literatura: |
1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011 2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html) 3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998. 4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. 5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf 6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf 7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005 8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone są w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsofr Teams Metody kształcenia (na odległość) W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa - zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams Zadania do wykonania (z terminarzem) Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną Nakład pracy studenta: (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny zajęciowe - 15 h Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h Razem liczba godzin: 30. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie pisemnego opracowania i publiczna prezentacja - nt autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego w miejscu zamieszkania/środowisku lokalnym/miejscowości. Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie i prezentacja na forum autorskiej koncepcji wsparcia streetworkingowego 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Streetwork – definicje, podstawowe informacje, standaryzacja 2. Grupy docelowe w streetworkingu – cele pracy, zadania 3. Metody pracy streetworkera 4. Narzędzia pracy streetworkera 5. Tworzenia projektów pracy metodą streetowrkingu |
|
Literatura: |
1.Consortium for Street Children The Oasis Centre, State of the World’s Street Children: ResearchSarah Thomas de Benítez, Great Britain in 2011 2.E-przewodnik streetoworkingu” (http://www.ab.org.pl/e-przewodnik/index.html) 3.Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 1998. 4.Kurzeja A., Dzieci ulicy, profilaktyka zagrożeń”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. 5.Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, (opracowanie zbiorowe), Réseau International des Travailleurs Sociaux de Rue: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf 6.Przewodnik po problemach streetworkera - pedagoga ulicy, A. Orłowski, T. Szczepański (red.), OSOS, Warszawa 2012: http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf 7.Walendzik A., Streetwork jako metoda pracy socjalnej, w: Streetworking – teoria i praktyka, (red.) Bielecka E., Wydawnictwo WEMA, Warszawa 2005 8.Zajkowski R., Niewiadomska I. (2013). Innowacyjne Programy Integralne Wczesnej Interwencji Socjalnej. Podręcznik narzędzi diagnostycznych. Lublin Drukarnia "ER-ART PLUS": http://www.fundacjapan.pl/assets/upload/Podrcznik_narzdzi_diagnostycznych.pdf |
|
Uwagi: |
Kryteria oceny prac zaliczeniowych: 1.Ocena treści 0 - 1 - 2 pkt. (wartość twórcza/edukacyjna/dydakt, odwołania do źródeł spoza sylabusa, własne refleksje, praca na tle innych opracowań w grupie). 2. Objętość - 0 (poniżej minimalnej liczby stron), 1 - min. liczba, 2 - praca znacznie dłuższa. 3. Cytowania, bibliografia, styl 0 - 1 - 2. Razem : 0 - 6 pkt. OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Metody kształcenia W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, praca studenta indywidualna i zespołowa - indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams Zadania do wykonania (z terminarzem) Wg postępu realizacji programu Nakład pracy studenta: (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny zajęciowe - 15 h Przygotowywanie się do zajęć - literatura - 5 h Opracowanie autorskiej koncepcji działań w środowisku - 10 h Razem liczba godzin: 30. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.