Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych 2. Wiarygodność badań społecznych 3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe. 4. Techniki badań społecznych- obserwacja 5. Techniki badań społecznych- analiza treści 6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż 7. Techniki badań społecznych- eksperyment |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Definicja poznania: prawda i błędy poznawcze; źródła poznania: zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna; kulturowe aspekty poznania; specyfika poznania społecznego; badania jakościowe i ilościowe; techniki badawcze. Problem triangulacji; etyka badań naukowych; geneza podziału metod badawczych – paradygmat pozytywistyczny, paradygmat humanistyczny; metody ilościowe w badaniach społecznych; metody jakościowe w badaniach społecznych; obszary badawcze w pomocy społecznej. Etapy procesu badawczego; użyteczność badań w pomocy społecznej: źródła informacji/danych w badaniach o pomocy społecznej; zagadnienia etyczne w badaniach społecznych. |
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna metodologię badań naukowych; zna procedurę realizacji projektów badawczych z obszaru pracy socjalnej; Umiejętności umie wykorzystywać nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane pochodzące z badań; potrafi posługiwać się standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy i podejmowanych badań; Kompetencje społeczne dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy dotyczącej metod badań społecznych w rozwiązywaniu problemów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Egzamin ustny. Zaliczenie ćwiczeń w zależności od liczebności grup- praca zaliczeniowa albo zaliczenie ustne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania- obecność, egzamin ustny, praca zaliczeniowa |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych 2. Wiarygodność badań społecznych 3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe. 4. Techniki badań społecznych- obserwacja 5. Techniki badań społecznych- analiza treści 6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż 7. Techniki badań społecznych- eksperyment |
|
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985 |
|
Uwagi: |
metoda dydaktyczna- praca zdalna Nakład pracy studenta- 15 godz. kontaktowych, 5 godz. przygotowanie do zajęć, 5 godz. przygotowanie do zaliczenia- łącznie 25 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
WYK
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Ocena uzyskana na końcowym egzaminie ustnym; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas wykładów; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas warsztatów; Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Czym.jest poznanie? 2. Prawda i błędy poznawcze 3. Źródła poznania 4. Zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna. 5. Kulturowe aspekty poznania, 6. Specyfika poznania społecznego 7. Badania jakościowe i ilościowe. 8. Techniki badawcze 9. Problem triangulacji. 10. Etyka badań naukowych. |
|
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985, |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 30 godzin przygotowane do zajęć - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych 2. Wiarygodność badań społecznych 3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe. 4. Techniki badań społecznych- obserwacja 5. Techniki badań społecznych- analiza treści 6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż 7. Techniki badań społecznych- eksperyment |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Czym.jest poznanie? 2. Prawda i błędy poznawcze 3. Źródła poznania 4. Zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna. 5. Kulturowe aspekty poznania, 6. Specyfika poznania społecznego 7. Badania jakościowe i ilościowe. 8. Techniki badawcze 9. Problem triangulacji. 10. Etyka badań naukowych. |
|
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Jak badać zjawiska społeczne? 2. Wiarygodność badań społecznych 3. Źródła i wyniki poznania społecznego. 4. Wybrane techniki badań społecznych- obserwacja uczestnicząca 5. Wybrane techniki badań społecznych- analiza treści wizualnych 6. Wybrane techniki badań społecznych- wywiad narracyjny 7. Wybrane techniki badań społecznych- eksperyment internetowy |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest poznanie? 2. Prawda i błędy poznawcze 3. Błędy postrzegania społecznego- efekt halo, efekt atrybucji 4.Problem autorytetu epistemicznego 5. Kulturowe aspekty poznania, 6. Specyfika poznania społecznego 7. Poznanie a język 8. Kategoryzacja jako podstawa poznania 9. Wybrane techniki badawcze 10. Problem triangulacji. |
|
Literatura: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.