Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-MBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań społecznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych

2. Wiarygodność badań społecznych

3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe.

4. Techniki badań społecznych- obserwacja

5. Techniki badań społecznych- analiza treści

6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż

7. Techniki badań społecznych- eksperyment

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Definicja poznania: prawda i błędy poznawcze; źródła poznania: zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna; kulturowe aspekty poznania; specyfika poznania społecznego; badania jakościowe i ilościowe; techniki badawcze. Problem triangulacji; etyka badań naukowych; geneza podziału metod badawczych – paradygmat pozytywistyczny, paradygmat humanistyczny; metody ilościowe w badaniach społecznych; metody jakościowe w badaniach społecznych; obszary badawcze w pomocy społecznej. Etapy procesu badawczego; użyteczność badań w pomocy społecznej: źródła informacji/danych w badaniach o pomocy społecznej; zagadnienia etyczne w badaniach społecznych.

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985,

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna metodologię badań naukowych; zna procedurę realizacji projektów badawczych z obszaru pracy socjalnej;

Umiejętności

umie wykorzystywać nowoczesne technologie w celu pozyskiwania informacji z wiarygodnych źródeł; krytycznie ocenia i analizuje zebrane dane pochodzące z badań;

potrafi posługiwać się standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając zasady poufności i dostępności udzielanej pomocy i podejmowanych badań;

Kompetencje społeczne

dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznaje znaczenie wiedzy dotyczącej metod badań społecznych w rozwiązywaniu problemów związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego;

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Egzamin ustny. Zaliczenie ćwiczeń w zależności od liczebności grup- praca zaliczeniowa albo zaliczenie ustne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania- obecność, egzamin ustny, praca zaliczeniowa

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych

2. Wiarygodność badań społecznych

3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe.

4. Techniki badań społecznych- obserwacja

5. Techniki badań społecznych- analiza treści

6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż

7. Techniki badań społecznych- eksperyment

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985

Uwagi:

metoda dydaktyczna- praca zdalna

Nakład pracy studenta- 15 godz. kontaktowych, 5 godz. przygotowanie do zajęć, 5 godz. przygotowanie do zaliczenia- łącznie 25 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Ocena uzyskana na końcowym egzaminie ustnym;

2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas wykładów;

2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas warsztatów;

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Czym.jest poznanie?

2. Prawda i błędy poznawcze

3. Źródła poznania

4. Zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna.

5. Kulturowe aspekty poznania,

6. Specyfika poznania społecznego

7. Badania jakościowe i ilościowe.

8. Techniki badawcze

9. Problem triangulacji.

10. Etyka badań naukowych.

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985,

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza

mózgów".

Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

udział w zajęciach - 30 godzin

przygotowane do zajęć - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 15 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Jak badać zjawiska społeczne? Etyka badań społecznych

2. Wiarygodność badań społecznych

3. Źródła i wyniki poznania społecznego. Badania ilościowe i jakościowe.

4. Techniki badań społecznych- obserwacja

5. Techniki badań społecznych- analiza treści

6. Techniki badań społecznych- wywiad, sondaż

7. Techniki badań społecznych- eksperyment

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Czym.jest poznanie?

2. Prawda i błędy poznawcze

3. Źródła poznania

4. Zmysły, intelekt, intuicja, opinia publiczna.

5. Kulturowe aspekty poznania,

6. Specyfika poznania społecznego

7. Badania jakościowe i ilościowe.

8. Techniki badawcze

9. Problem triangulacji.

10. Etyka badań naukowych.

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Jak badać zjawiska społeczne?

2. Wiarygodność badań społecznych

3. Źródła i wyniki poznania społecznego.

4. Wybrane techniki badań społecznych- obserwacja uczestnicząca

5. Wybrane techniki badań społecznych- analiza treści wizualnych

6. Wybrane techniki badań społecznych- wywiad narracyjny

7. Wybrane techniki badań społecznych- eksperyment internetowy

Pełny opis:

1. Czym jest poznanie?

2. Prawda i błędy poznawcze

3. Błędy postrzegania społecznego- efekt halo, efekt atrybucji

4.Problem autorytetu epistemicznego

5. Kulturowe aspekty poznania,

6. Specyfika poznania społecznego

7. Poznanie a język

8. Kategoryzacja jako podstawa poznania

9. Wybrane techniki badawcze

10. Problem triangulacji.

Literatura:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa1985,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)