Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-HPS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. Od dobroczynności do naukowej filantropii.

Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. Praca socjalna na tle ideologii komunizmu. Praca socjalna w Polsce na przełomie wieków. Kształtowanie się współczesnej myśli pracy socjalnej na arenie międzynarodowej i kształcenia pracowników socjalnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej w kontekście rozwoju koncepcji pracy socjalnej w aspekcie politycznym, kulturowym i społecznym w skali globalnej i krajowej; posiada podstawową wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej;

posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie i struktur społecznych w aspekcie kształtowania się myśli pracy socjalnej oraz wpływu na jej rozwój współczesnej cywilizacji;

Umiejętności

potrafi wykorzystać dostępne zasoby wiedzy zgodnie ze standardami zawodowymi istotnymi w pracy socjalnej;

potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień odnoszących się do historii pracy socjalnej;

posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej, uwzględniając wytyczne międzynarodowych organizacji pracy socjalnej;

Kompetencje społeczne

jest gotów jest do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu historii pracy socjalnej uwzględniającej rozwój myśli pracy socjalnej na świecie;

rozumie potrzebę̨ ciągłego pogłębiania wiedzy z zakresu pracy socjalnej niezbędnej w rozwoju osobistym i zawodowym;

przestrzega zasady etyki zawodowej i dba o dorobek i tradycje zawodu pracownika socjalnego;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (25 pytań, w tym 20 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych);

Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach;

Kompetencje: ;aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy;

Jednocześnie, w przypadku niskiej aktywności studentów podczas wykładu, jednostkowo, po wykładzie - pytania kontrolne odnoszące się do tematyki wykładu.

Pełny opis:

I. Wprowadzenie do przedmiotu, określenie tematyki zajęć, wymagań oraz formy zaliczenia. Prezentacja najważniejszych informacji.

II. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej.

2.1. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie.

2.2. Od dobroczynności do naukowej filantropii.

2.3. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji.

III. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie.

IV. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty.

4.1. Westernizacja.

4.2. Indygenizacja.

4.3. Uniwersalizacja.

V. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu.

VI. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej.

VII. Praca socjalna w Polsce.

7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami.

7.2. W okresie II Rzeczypospolitej.

7.3. W czasie II wojny światowej.

7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990.

7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości.

Literatura:

Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa: 2010.

Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019.

Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998.

Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład monograficzny, pokaz, dyskusja.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godzin

przygotowanie do dyskusji - 5 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin

łączna liczba godzin aktywności - 50 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych:

Podstawą oceny efektów kształcenia jest egzamin w formie pisemnej, stacjonarnej, zawierające 3 pytania opisowe - problemowe w formie stacjonarnej (50 % punktów zalicza), czyli 15 punktów z 30 punktów możliwych.

Skala punktacji jest następująca:

poniżej 15 punktów ocena niedostateczna (2);

od 15,0 do 18,99 punktów ocena dostateczna (3);

od 19,0 do 22,99 punktów ocena dostateczna plus (3,5);

od 23 do 25,99 punktów ocena dobra (4);

od 26,0 do 28, 99 punktów ocena dobra plus (4,5);

od 29, 0 do 30 punktów ocena bardzo dobra (5);

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kontekst historyczny pojawienia się pracy socjalnej na tle rozwoju życia społecznego. Początki pracy socjalnej od średniowiecza , rozwój na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie. Od idei dobroczynności do naukowej filantropii poprzez opiekę medyczną i działania opiekuńcze.

Od pracy wolontariackiej do kompleksowej profesjonalizacji usług społecznych. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie i w szczególności na ziemiach polskich. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty. Praca socjalna na tle ideologii komunizmu. Praca socjalna w Polsce na przełomie wieków. Kształtowanie się współczesnej myśli pracy socjalnej na arenie międzynarodowej i kształcenia pracowników socjalnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Frysztacki K., Miłosierdzie: Praktyka i społeczne dzieje pomocy człowiekowi. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009.

• Frysztacki K., Socjalna Ameryka. O obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej w Stanach Zjednoczonych. Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2005.

• Krajewska B., Elementarne zagadnienia pracy socjalnej. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe Novum Sp. z.o.o. Płock 2007.

• Radwan - Pragłowski, Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: Od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998.

• Red. Małek A., Slany K., Szczepaniak - Wiecha I., Z zagadnień historii pracy socjalnej w Polsce i w świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2006.

• Red. nauk. Kotlarska – Michalska A., Kobiety w pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu AM, Poznań 2013.

• Szmagalski J.: Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie: Jedna czy wiele?, Difin, Warszawa 2018.

• Czasopismo „Praca Socjalna” 2022, nr 2 (kwiecień – czerwiec).

Literatura dodatkowa:

Czasopismo "Praca Socjalna" (pozostałe numery).

Uwagi:

Metody kształcenia:

metoda podająca z dyskusją i możliwością zadawania pytań. Zajęcia są realizowane w aplikacji Teams z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Nakład pracy osoby studiującej wynosi 50 godzin, w tym 15 godzin wykładu zdalnego w aplikacji Teams, 35 pozostałych godzin łączy się z przygotowaniem do egzaminu z przedmiotu. Przedmiot ma 2 ECTS, przyjęto 25 godzin na 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)