Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do wiedzy o kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do wiedzy o kulturze
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w teście.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe. Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a„komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej isymbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.

Ma wiedzę okulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym.

Ma świadomość znaczenia kultury oraz rozwoju kulturowego i kulturalnego człowieka w i dla działalności pedagogicznej.

Umiejętności

Potrafi precyzyjnie definiować elementarne pojęcia dotyczące kultury oraz swobodnie porusza się w tematyce kulturowych podstaw edukacji.

Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego.

Kompetencje społeczne

Dostrzega potrzebę permanentnego analizowania rzeczywistości kulturowo-społecznej, a w związku z tym także samodzielnego poszukiwania wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów.

2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte.

3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych.

Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie pracy pisemnej o charakterze problemowym, na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w pisemnej pracy egzaminacyjnej.

INFORMACJA O ZDALNYCH ELEMENTACH ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

W związku z wymogiem realizacji zajęć dydaktycznych w trybie on-line, przygotowane prace pisemne można do mnie przesyłać pocztą elektroniczną na adres: syjar@aps.edu.pl.

EGZAMIN będzie miał charakter pisemnej pracy egzaminacyjnej złożonej z odpowiedzi na trzy otwarte pytania wybrane przez Studenta z listy obejmującej 15 zaproponowanych przeze mnie pytań o charakterze otwartym.

Szczegóły pracy egzaminacyjnej (lista pytań, format pliku i numer czcionki w jakich powinna zostać zapisana treść pracy egzaminacyjnej, miejsce umieszczenia informacji koniecznych do identyfikacji autora pracy) zostaną podane Studentom w pliku dołączonym do materiałów wykładu z dnia 4 czerwca 2020 r.

Ostateczny i nieprzekraczalny TERMIN NADSYŁANIA PRAC EGZAMINACYJNYCH na mój adres mailowy: syjar@aps.edu.pl upłynie z dniem 17 czerwca 2020 roku.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE, CZYLI ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ

1. Kultura - rodowód i wieloznaczność terminu

2. Kultura - historyczna perspektywa jej rozumienia

3. Kultura - ewolucja rozumienia pojęcia w dyskursie filozoficznym

4. Współczesne propozycje ujęć terminu kultura

5. Rozumienie wybranych zjawisk i procesów współczesnej kultury: masowość, komercjalizacja, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych

6. Współczesne przejawy elitaryzacji i symptomy komercjalizacji kultury.

7. Kultura a rozwój cywilizacji. Asymilacja nowych dzieł do systemu kultury.

8. Ewolucja kultury

9. Transgresja - interpretacja zjawiska, jego miejsca i roli w kulturze.

10. Transgresja jako zjawisko w kulturze - ujęcie ponadindywidualne - awangarda

11/12. Transgresja jako fenomen jednostkowy. Oblicza transgresji w biografiach wybranych postaci historycznych.

13. Kultury regionów i/lub wspólnot. Wierzenia i praktyki zdradzające podejścia do śmierci i przemijania

14. Kultury regionów i/lub wspólnot. Oblicza rytów przejścia

15. Różnorodność kulturowa w zróżnicowaniu norm obyczajowych

16. Przekraczanie granic jako rys współczesności i inspiracja do refleksji nad wychowaniem

17. Tematy uzupełniające:

Niuanse procesów asymilacji nowych dzieł do systemu kulturowego. Fenomen Eda Wooda

Transgresja jako zjawisko w kulturze. Przekraczanie granic na polu kreowania zjawisk kulturowych - awangarda surrealistyczna i ekspresjonistyczna

INFORMACJA O UAKTUALNIENIU TREŚCI PROGRAMOWYCH

W ZWIĄZKU Z WYMOGIEM REALIZACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W FORMIE ZDALNEJ WPROWADZAM ZMIANĘ DO TREŚCI PROGRAMOWYCH PRZEDMIOTU "WPROWADZENIE DO WIEDZY O KULTURZE".

TYTUŁEM ZMIANY PRZENOSZĘ DO KATEGORII "TEMATÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH" (PATRZ WYŻEJ) DWA TEMATY:

1. NIUANSE PROCESÓW ASYMILACJI NOWYCH DZIEŁ DO SYSTEMU KULTUROWEGO. FENOMEN EDA WOODA

2. TRANSGRESJA JAKO ZJAWISKO W KULTURZE. PRZEKRACZANIE GRANIC NA POLU KREOWANIA ZJAWISK KULTUROWYCH - AWANGARDA SURREALISTYCZNA I EKSPRESJONISTYCZNA

W MIEJSCE TEMATÓW PRZENIESIONYCH DO KATEGORII "UZUPEŁNIAJĄCYCH" PROPONUJĘ DWA NOWE TEMATY:

1. CZŁOWIEK W KONFRONTACJI Z PROBLEMEM ŚMIERCI I PRZEMIJANIA - KONSTATACJE PEDAGOGICZNE (źródła: • Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015; • Nieduziak E., Literackie dzienniki umierania jako forma oswajania ze śmiercią. Rola biblioterapii i pisania twórczego w pracy nad problemem umierania i śmierci, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015)

2. SYTUACJE GRANICZNE W SKALI MAKRO- I MIKRO- INDYWIDUALNYCH DOŚWIADCZEŃ. PEDAGOGICZNE IMPLIKACJE PROBLEMATYKI (źródła: • Olechowska A., Uczeń w sytuacji granicznej – perspektywa nauczyciela, w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, I. Wiśniewska (red.), ITE-PIB, Radom 2015; • Buk-Cegiełka M., Cierpienie dzieci w wieku wczesnoszkolnym inspiracją do pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczycieli, w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, I. Wiśniewska (red.), ITE-PIB, Radom 2015;

• S. Jaronowska, 20 lat po ludobójstwie. Rwanda w konfrontacji z doświadczeniem minionej wojny, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, w: S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015.

Literatura:

E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003

A.M. Suchecki, "Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji", "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012

A. Koropczuk , "Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury", "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013

J. Sala, H. Tańska, "Wybrane aspekty kultury w społeczeństwie informacyjnym", "Studia Informatica Pomerania" nr 2/2016 (40)

J. Kozielecki, "Transgresja i kultura", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI.

T. Paleczny, "Bunt nadnormalnych", Kraków 1998

A. Ciążela "Transgresja - pole konfrontacji antyhumanizmu z humanizmem", S. Jaronowska "Humanistyka i psychologia. O znaczeniu transgresji" oraz tekst: "Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji", (w:) " Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń", A.Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017

S. Jaronowska, ”Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji”; A. T. Pietraszek, "Poza granice wytrzymałości... Oblicza transgresji we wspomnieniach dokumentalistki"; M. Wróblewska, "Człowiek sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i transgresyjnym", (w:) "W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?" A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2019

Siwicki M., "Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga", (w:) "Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem", A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017

J. Szczepaniak, "Rytuały przejścia w edukacji", "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", Nr 3(63) 2013

W. Swędzioł, "O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie", (w:) "Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń", A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017

Jaronowska, "Turystyka ekstremalna jako forma autokreacji i wyraz uczestnictwa w kulturze”, (w:) "Edukacja Międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań", N. Dębowska, M. Walachowska, N. Starik (red.), Poznań 2014

Zamarian A., Dojrzała recepcja fenomenu śmierci jako wyzwanie pedagogiczne, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015

Nieduziak E., Literackie dzienniki umierania jako forma oswajania ze śmiercią. Rola biblioterapii i pisania twórczego w pracy nad problemem umierania i śmierci, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, w: S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015

Olechowska A., Uczeń w sytuacji granicznej – perspektywa nauczyciela, w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, I. Wiśniewska (red.), ITE-PIB, Radom 2015

Buk-Cegiełka M., Cierpienie dzieci w wieku wczesnoszkolnym inspiracją do pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczycieli, w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, I. Wiśniewska (red.), ITE-PIB, Radom 2015

S. Jaronowska, 20 lat po ludobójstwie. Rwanda w konfrontacji z doświadczeniem minionej wojny, w: Człowiek w sytuacji granicznej. Filozoficzne, kulturowe i historyczne wymiary refleksji i jej implikacje pedagogiczne, S. Jaronowska (red.), ITE-PIB, Radom 2015

OGŁOSZENIE

W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O CZASOWYM ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROPONUJĘ PAŃSTWU MAILOWĄ I/LUB TELEFONICZNĄ DROGĘ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE MNĄ W GODZINACH PRZEWIDZIANYCH NA NASZ WYKŁAD I CZAS MOICH DYŻURÓW.

W ŚRODY MOŻNA KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE, W GODZINACH: 14.30 -16.30, A W CZWARTKI W GODZINACH: 11.40 -14.15 POD NUMEREM 662-312-134.

KONTAKT MAILOWY za pośrednictwem poczty elektronicznej w domenie APS pod adresem: syjar@aps.edu.pl

Zapraszam Państwa także do kontaktu ze mną za pośrednictwem aplikacji MS Teams.

ANALOGICZNIE DO DNIA 12.03.2020, W KAŻDYM DNIU POPRZEDZAJĄCYM WYKŁAD OTRZYMAJĄ PAŃSTWO NA ADRES MAILOWY GRUPY: animacja.aps2020@gmail.com MATERIAŁY POTRZEBNE DO GŁĘBSZEJ INFILTRACJI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z TEMATEM.

Uwagi:

Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.

UWAGA: Po wprowadzeniu wymogu realizacji zajęć w formie on-line, powyższy warunek został anulowany.

OGŁOSZENIE

W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O CZASOWYM ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH, W KAŻDYM DNIU POPRZEDZAJĄCYM WYKŁAD OTRZYMAJĄ PAŃSTWO NA ADRES MAILOWY GRUPY: animacja.aps2020@gmail.com MATERIAŁY POTRZEBNE DO GŁĘBSZEJ INFILTRACJI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z TEMATEM ZAJĘĆ, obejmujące tekst mojego wprowadzenia z wyszczególnionymi zagadnieniami do rozważenia oraz inne materiały do pracy własnej obejmujące: teksty artykułów w plikach pdf, linki do artykułów opublikowanych na stronach on-line, materiałów dokumentalnych i filmów (wybór materiałów uwarunkowany jest specyfiką źródeł rozwijających określony temat). Korzystając z aplikacji MS Teams, 12 kwietnia 2020 roku utworzyłam zespól "Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Materiały, spotkania on-line, konsultacje indywidualne", którego członkami są wszyscy Studenci uczestniczący w prowadzonych przeze mnie zajęciach z tego przedmiotu. W "Zespole" umieszczone zostały wszystkie materiały źródłowe z naszych wykładów zrealizowanych w formie on-line. Z każdym tygodniem ich zasób wzbogacany jest o treści kolejnych zrealizowanych wykładów.

W DNIACH I GODZINACH MOICH DYŻURÓW PROPONUJĘ PAŃSTWU KONTAKT TELEFONICZNY POD NUMEREM 662-312-134, MAILOWY POD ADRESEM: syjar@aps.edu.pl i kontakt za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi udzielonych na pytania zawarte w teście.

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003

A.

Uwagi:

2 pkt ETCS Nakład pracy studenta:

Wyklad 30 godzin

Studiowanie materiałow audiowizualnycvh przesłanych przez prowadzącego 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10gosdz.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee06795b7916412e9ac0f9493f33b1e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=bec8db24-6804-4eb4-9ae1-0f539cb19d62&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody wyklad z elementami dyskusji. Badanie materiałow audiowidzualnycn.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

Rene Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie 1987

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Uwagi:

2 pkt ETCS Nakład pracy studenta:

Wyklad 30 godzin

Studiowanie materiałow audiowizualnycvh przesłanych przez prowadzącego 20 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10gosdz.

Metody wyklad z elementami dyskusji. Badanie materiałow audiowidzualnycn

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt. zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz„Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007)

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny oparty na realizacji programu autorskiego, bazujący na odniesieniach do materiałów źródłowych, ilustrowany prezentacjami materiałów dokumentalnych i filmów związanych z problematyką zawartą w treściach programowych. Student po ukończeniu kursu powinien dysponować wiedzą nt zakresu kultury materialnej, duchowej i symbolicznej, mechanizmów rządzących rozwojem kultury i jego źródeł, teoretycznych ujęć miejsca i roli jednostki w procesie tworzenia i w ewolucji kultury. Zdobyta wiedza powinna pogłębić w nim umiejętność obserwowania i krytycznego analizowania zjawisk zachodzących w kulturze. Po ukończeniu kursu student powinien umieć wykorzystać zdobytą na nim wiedzę w refleksji nad kulturowymi podstawami edukacji. Ocena zdobytej wiedzy i rozumienia treści przedmiotu dokonana zostanie na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi na wybrany temat związany z poruszaną problematyką, oraz odpowiedzi.

Pełny opis:

Pojęcie kultura. Kultura – wieloznaczność pojęcia. Kultura jako pojęcie krytyczne. Definiowanie kultury. Elitaryzm i egalitaryzm w kulturze. Dynamika rozwoju kultury. Zróżnicowanie kulturowe Akulturacja. Kultura i przemoc. Międzygeneracyjny przekaz kulturowy. Kultura popularna. Kultura a „komercja” i konsumpcjonizm. Kultura ludowa. Twórczość nieprofesjonalna. Kultura narodowa. Kultura globalna.

Literatura:

J. Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007.

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995.

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.).

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.).

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

H. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury, /w:/ Tenże, Próba rehabilitacji „animal rationale”. Odczyty i rozprawy 2, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001,

F. Nietzsche Narodziny tragedii z ducha muzyki (dowolne wydanie).

C. Levine, Od prowokacji do demokracji, Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, , Wyd. "Muza" Warszawa 2013.

R. Sennet, Kultura nowego kapitalizmu, , Wyd. "Muza" Warszawa 2010.

J. Eath; A. Potter , Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć" , Wyd. "Muza" Warszawa 2010.

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań 2010.

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008E.

R. Caillois, Człowiek i sacrum, wyd. Volumen 1995, 2009,)

A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.2006.

Filmografia:

Szlachetny dzikus –prezentujacy sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998).

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze wspólczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012).

, Persepolis ekranizacja popularnego komiksu Marjane Satrapi (Francja, Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, 2007).

Widmo wolności klasyczny najwybitniejszego surrealisty światowego kina Luisa Bunuela (Hiszpania, Luis Bunuel, 1974).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)