Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WIR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zagadnienia opieki nad dzieckiem jako przedmiotu zainteresowań pedagogiki opiekuńczej

Zarys historyczny opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny

Omówienie: instytucji uzupełniających funkcję rodziny tzn. szkoły, internaty, bursy, świetlice szkolne oraz pieczy zastępczej

Metody pracy z dzieckiem i rodziną

Omówienie roli nauczyciela, wychowawcy, opiekuna w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, wychowanków w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny

Zasady współpracy w ramach instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej.

- Zna metody pracy z dzieckiem i rodziną.

- Zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania związane z organizacją opieki i pieczy zastępczej.

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w instytucjach uzupełniających funkcję rodziny tzn. klubiki, punkty przedszkolne, szkoły, internat, bursy, świetlice szkolne oraz placówki wychowania pozaszkolnego.

Umiejętności

- Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat podejmowanych form opieki, wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie.

- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową w instytucjach wsparcia dziennego tj. w świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i typu interwencyjnego oraz w placówkach wielofunkcyjnych.

- Potrafi współdziałać z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym, asystentem rodziny, koordynatorem pieczy zastępczej oraz z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.

- Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role.

- Potrafi prowadzić pracę z dziećmi i rodzinami pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego

Kompetencje społeczne

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz dziecka i rodziny.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.

- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających pomocy w tym dziecka i jego najbliższego środowiska, które może wymagać opieki, i szczególnej troski.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a38e3c7ae82cc45e9b2c408e7dbf4f52e%40thread.tacv2/conversations?groupId=e87dbc74-6690-4fd8-b9d3-0556e1ea94b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka

2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, pedagog szkolny, świetlice szkolne, internaty, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, rodzinne formy opieki zastępczej

3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa, dom dziennej opieki, domy dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży, domy pomocy społecznej

4. Wsparcie dziecka i rodziny: koordynator pieczy zastępczej, asystent rodziny

5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

6. Organizacje pozarządowe

Literatura:

1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne

2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL

4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji.

7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość

8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna.

9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls.

10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012.

11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.

12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls.

13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

17. www.ngo.pl

Uwagi:

Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams.

Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka

2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, pedagog szkolny, świetlice szkolne, internaty, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, rodzinne formy opieki zastępczej

3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa, dom dziennej opieki, domy dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży, domy pomocy społecznej

4. Wsparcie dziecka i rodziny: koordynator pieczy zastępczej, asystent rodziny

5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

6. Organizacje pozarządowe

Literatura:

1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne

2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL

4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji.

7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość

8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna.

9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls.

10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012.

11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.

12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls.

13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

17. www.ngo.pl

Uwagi:

stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej

prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi

godziny kontaktowe 21 h

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h

godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h

godziny przeznaczone na przygotowanie się do prezentacji 6 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego

Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny

Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun

Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna

Warsztat pracy wychowawcy

Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej

Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie

Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego

Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich

Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989

Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa

Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej

Piecza zastępcza rodzinna

Piecza zastępcza instytucjonalna

Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia

Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej

Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej

Literatura:

Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.

Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009.

Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007

Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997.

Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008.

Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011

Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011.

Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf

Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014

https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i

Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012

Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014.

Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762)

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów)

Uwagi:

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- ćwiczenia,

- dyskusja,

- indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin

Liczba punktów ECTS – 2.

W semestrze zimowym r. ak. 2021/22 potwierdzanie efektów kształcenia w trybie zdalnym w ramach zespołu MTeams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza

PE1_W08 Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zna metody pracy z dzieckiem i rodziną. Zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania związane z organizacją opieki i pieczy zastępczej.

PE_W081 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w instytucjach uzupełniających funkcję rodziny tzn. klubiki, punkty przedszkolne, szkoły, internat, bursy, świetlice szkolne oraz placówki wychowania pozaszkolnego.

Umiejętności

PE1_U08 Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat podejmowanych form opieki, wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie.

PE1_U09 Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową w instytucjach wsparcia dziennego tj. w świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i typu interwencyjnego oraz w placówkach wielofunkcyjnych.

PE1_U10 Potrafi współdziałać z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym, asystentem rodziny, koordynatorem pieczy zastępczej oraz z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role.

PE1_U042 Potrafi prowadzić pracę z dziećmi i rodzinami pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego

Kompetencje społeczne

PE1_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz dziecka i rodziny. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.

PE1_K04 Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających pomocy w tym dziecka i jego najbliższego środowiska, które może wymagać opieki, i szczególnej troski.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne

2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, pedagog szkolny, świetlice szkolne

3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa,

4. Wsparcie dziecka i rodziny: asystent rodziny

5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

6. Organizacje pozarządowe

Literatura:

1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne

2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi

3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL

4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji.

7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość

8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna.

9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls.

10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012.

11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.

12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls.

13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

17. www.ngo.pl

Uwagi:

stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej

prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi

godziny kontaktowe 21 h

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h

godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h

godziny przeznaczone na przygotowanie się do prezentacji 6 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego

Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny

Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun

Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna

Warsztat pracy wychowawcy

Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej

Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie

Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego

Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich

Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989

Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa

Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej

Piecza zastępcza rodzinna

Piecza zastępcza instytucjonalna

Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia

Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej

Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej

Literatura:

Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.

Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009.

Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007

Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997.

Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008.

Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011

Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011.

Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf

Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014

https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i

Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012

Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014.

Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762)

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów)

Uwagi:

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- ćwiczenia,

- dyskusja,

- indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin

Liczba punktów ECTS – 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego

Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny

Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun

Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna

Warsztat pracy wychowawcy

Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej

Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie

Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny

Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego

Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich

Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989

Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa

Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej

Piecza zastępcza rodzinna

Piecza zastępcza instytucjonalna

Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia

Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej

Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej

Literatura:

Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.

Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004.

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009.

Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007

Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997.

Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008.

Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011

Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011.

Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf

Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014

https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i

Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012

Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014.

Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762)

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów)

Uwagi:

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- ćwiczenia,

- dyskusja,

- indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- ćwiczenia/warsztaty: 21 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 19 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin

Liczba punktów ECTS – 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)