Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-WIR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane instytucje wsparcia dziecka i rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zagadnienia opieki nad dzieckiem jako przedmiotu zainteresowań pedagogiki opiekuńczej Zarys historyczny opieki nad dzieckiem i wsparcia rodziny Omówienie: instytucji uzupełniających funkcję rodziny tzn. szkoły, internaty, bursy, świetlice szkolne oraz pieczy zastępczej Metody pracy z dzieckiem i rodziną Omówienie roli nauczyciela, wychowawcy, opiekuna w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów, wychowanków w instytucjach uzupełniających funkcje rodziny Zasady współpracy w ramach instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej. - Zna metody pracy z dzieckiem i rodziną. - Zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania związane z organizacją opieki i pieczy zastępczej. - Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w instytucjach uzupełniających funkcję rodziny tzn. klubiki, punkty przedszkolne, szkoły, internat, bursy, świetlice szkolne oraz placówki wychowania pozaszkolnego. Umiejętności - Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat podejmowanych form opieki, wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie. - Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową w instytucjach wsparcia dziennego tj. w świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i typu interwencyjnego oraz w placówkach wielofunkcyjnych. - Potrafi współdziałać z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym, asystentem rodziny, koordynatorem pieczy zastępczej oraz z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym. - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. - Potrafi prowadzić pracę z dziećmi i rodzinami pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz dziecka i rodziny. - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie. - Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających pomocy w tym dziecka i jego najbliższego środowiska, które może wymagać opieki, i szczególnej troski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a38e3c7ae82cc45e9b2c408e7dbf4f52e%40thread.tacv2/conversations?groupId=e87dbc74-6690-4fd8-b9d3-0556e1ea94b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka 2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, pedagog szkolny, świetlice szkolne, internaty, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, rodzinne formy opieki zastępczej 3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa, dom dziennej opieki, domy dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży, domy pomocy społecznej 4. Wsparcie dziecka i rodziny: koordynator pieczy zastępczej, asystent rodziny 5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 6. Organizacje pozarządowe |
|
Literatura: |
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne 2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL 4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. 7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość 8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna. 9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls. 10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. 11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. 12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls. 13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej 14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 17. www.ngo.pl |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams. Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne, dobro dziecka 2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, pedagog szkolny, świetlice szkolne, internaty, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, rodzinne formy opieki zastępczej 3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa, dom dziennej opieki, domy dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży, domy pomocy społecznej 4. Wsparcie dziecka i rodziny: koordynator pieczy zastępczej, asystent rodziny 5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 6. Organizacje pozarządowe |
|
Literatura: |
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne 2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL 4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. 7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość 8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna. 9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls. 10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. 11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. 12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls. 13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej 14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 17. www.ngo.pl |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 21 h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h godziny przeznaczone na przygotowanie się do prezentacji 6 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna Warsztat pracy wychowawcy Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej Piecza zastępcza rodzinna Piecza zastępcza instytucjonalna Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007 Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997. Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011. Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012 Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów) |
|
Uwagi: |
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - ćwiczenia, - dyskusja, - indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin. Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin Liczba punktów ECTS – 2. W semestrze zimowym r. ak. 2021/22 potwierdzanie efektów kształcenia w trybie zdalnym w ramach zespołu MTeams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza PE1_W08 Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zna metody pracy z dzieckiem i rodziną. Zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania związane z organizacją opieki i pieczy zastępczej. PE_W081 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w instytucjach uzupełniających funkcję rodziny tzn. klubiki, punkty przedszkolne, szkoły, internat, bursy, świetlice szkolne oraz placówki wychowania pozaszkolnego. Umiejętności PE1_U08 Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat podejmowanych form opieki, wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie. PE1_U09 Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową w instytucjach wsparcia dziennego tj. w świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego i typu interwencyjnego oraz w placówkach wielofunkcyjnych. PE1_U10 Potrafi współdziałać z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym, asystentem rodziny, koordynatorem pieczy zastępczej oraz z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. PE1_U042 Potrafi prowadzić pracę z dziećmi i rodzinami pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego Kompetencje społeczne PE1_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz dziecka i rodziny. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie. PE1_K04 Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających pomocy w tym dziecka i jego najbliższego środowiska, które może wymagać opieki, i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu: opieka i wsparcie społeczne 2. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze: żłobki, pedagog szkolny, świetlice szkolne 3. Instytucje pomocy społecznej: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, pogotowie opiekuńcze, świetlica środowiskowa, 4. Wsparcie dziecka i rodziny: asystent rodziny 5. Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 6. Organizacje pozarządowe |
|
Literatura: |
1. Kusztal J. (2018). Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne 2. Krajewska B. (2015). Okna życia w systemie opieki nad dziećmi 3. Ruszkowska M. (2013). Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, (red.), CRZL 4. Gruca-Miąsik, U. (red.) (2006). Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 5. Szczepanik, R. i Wawrzyniak, J. (red.) (2012). Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju. Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 6. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. 7. Stojecka-Zuber R., Róg A. (2009). System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość 8. Badora S. (2009) Przeciw sieroctwu. Zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna. 9. Krajewska B. (2009). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków, Impuls. 10. Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. 11. System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009. 12. Dobrołowicz J. (2017). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym: Impuls. 13. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej 14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 15. Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 17. www.ngo.pl |
|
Uwagi: |
stosowane metody kształcenia oraz nakład pracy osoby studiującej prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące, prowadzenie zajęć z dziećmi godziny kontaktowe 21 h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 18 h godziny przeznaczone na przygotowanie do kolokwium 6 h godziny przeznaczone na przygotowanie się do prezentacji 6 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna Warsztat pracy wychowawcy Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej Piecza zastępcza rodzinna Piecza zastępcza instytucjonalna Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007 Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997. Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011. Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012 Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów) |
|
Uwagi: |
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - ćwiczenia, - dyskusja, - indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin. Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego Rodzina i jej znaczenie. Funkcjonowanie współczesnej rodziny Zaburzenie podstawowej relacji dziecko - opiekun Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna Warsztat pracy wychowawcy Aspekty prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej Formy opieki, wychowania i wsparcia w lokalnym systemie Szkoła w lokalnym systemie wsparcia rodziny Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej Piecza zastępcza rodzinna Piecza zastępcza instytucjonalna Domy dla dzieci – nowa formuła wsparcia Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Biedroń M., Prokosz M., (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. Brągiel J., Badora S., (red.): Formy opieki. Wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2010. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Gaja. Zielona Góra 2009. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych. Gaja. Zielona Góra 2007 Gurycka A., O sztuce wychowania, CODN, Warszawa 1997. Innowacyjny model pracy wychowawczej ukierunkowanej na edukację i aktywizację zawodową wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, „Q pracy!”, http://gfis.pl/wp-content/uploads/2013/07/zalacznik+1+model.pdf Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Harmonia, Gdańsk 2008. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Kępski Cz., Głodne dzieci w Polsce., [w:] Głodne dzieci w Polsce, Kępski Cz., [red.] Lublin 2011. Moc Relacji - modelowy system wsparcia wychowanków pieczy zastępczej, A.Butarewicz, A. Dąbrowska, M. Jarmoc (red), FEiT, Białystok 2014. http://fundacjadialog.pl/wp-content/uploads/2017/03/MOC_RELACJI_PDF.pdf Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 https://www.mpips.gov.pl/.../10_Praca%20socjalna%20z%20dziecmi%20mlodzieza%20i Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012 Sędzicki M., (red.) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, Warszawa 2014. Zieja E. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, KK PWSZ, Jelenia Góra, 2003 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). (wybór artykułów) |
|
Uwagi: |
W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zróżnicowane metody kształcenia/uczenia się, w tym: - ćwiczenia, - dyskusja, - indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 21 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 19 godzin. Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin Liczba punktów ECTS – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.