Pedagogika medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-PME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika medialna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot, zadania pedagogiki i edukacji medialnej. Komunikowanie człowieka z mediami. Pojęcie i klasyfikacja mediów. Funkcje i zadania mediów we współczesnym świecie. Media a kultura masowa. Pedagogika medialna w świetle wybranych teorii uczenia się (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, kolektywizm). Pedagogiczny wymiar odbioru mediów. Pedagogia: prasy, radia. Pedagogia: telewizji i filmu. Postawy negatywne i pozytywne wobec mediów. Praktyki propagandy i manipulacji w mediach. Etyczne aspekty działalności nadawcy medialnego. Media jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak pisać, mówić i komunikować się – podstawowe kompetencje pedagoga medialnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o odzwierciedlaniu struktur społecznych i instytucji życia społecznego w mediach, a także o mediach jako środowisku wychowawczym. - Ma poszerzoną wiedzę o celach pedagogiki medialnej oraz mediów jako narzędzia inkluzji społecznej. - Ma uszczegółowioną wiedzę na temat wpływu mediów na rozwój ich użytkowników. Umiejętności - Prawidłowo interpretuje pojęcia i zjawiska społeczne oraz medialne. - Samodzielnie zdobywa wiedzę z mediów i multimediów. Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności medialnych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kształtowania innowacyjnej postawy związanej z wykorzystaniem mediów. - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z wykorzystaniem mediów i multimediów w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki z wykorzystaniem mediów cyfrowych i multimediów, rozumie ich społeczne znaczenie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Galanciak, Joanna Rabiega-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej Wykład: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - egzamin pisemny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008. Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008. Linki do wykładów oraz materiałów dodatkowych: Wykład Media i edukacja a społeczeństwo czasu przemian: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EgTJiRvaF6dMmMnAaP8dakYB3BIzQw7_9FR6S-1j_82-gw?e=TfdMqe Wykład Świat mediów - zagrożenia (wprowadzenie): https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EQ-wKtr-iWFAsoxGC2wYy4UBTknn-gA9ArvelvloFlCYRg?e=omVWXT Wykład Pedagogia mediów masowych: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EX9g1_2Mt4xEnrpyJAY4nyMBHhYUn-_MnZxi6Y9ocXU4tQ?e=MrZRXn Od dnia 20.04.2020 wykłady prowadzone w trybie synchronicznym na platformie MS Teams. Godzina wykładu: poniedziałki, godz. 16.00. Wszystkie materiały dodatkowe oraz prezentacje z wykładów dla osób, ktore nie mogły dołączyć do wykładu, są zamieszczane regularnie na platformie MS Teams Wykład Teorie pedagogiczne ważne dla pedagogiki medialnej: kognitywizm: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/Ea8Az46ng_lNgHWZ-yAClfYB0yjedOrUjZUZ_8GFzDKbtw?e=4Amone Wykład Teorie pedagogiczne ważne dla pedagogiki medialnej: konstruktywizm (i konektywizm): https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/ES7Fl3PnT0dFkKXVaSXbTkQBGdnNBu-DI7KsCUdwfQuZEA?e=5ukhnA Wykład Grywalizacja w szkole jako przykład realizacji idei konstruktywizmu w edukacji: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EXASM0QmbsVOi_eXmGLY3eUBgEkx150mg4p-qz0hEZdgvQ?e=75Qv1n Wykład Dydaktyka a nowe technologie: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EQ-77usrEHFAgyzVKjV2SloBVG46Vd-7U2KgoD-yRcb2Gg?e=5hI7g3 Wykład Nowe technologie jako wsparcie edukacyjne osób z niepełnosprawnościami: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EcOFu3nX-sJFjrN-2L4vzkcBf5TAmeueZ8bzP1CFQ9qZ5A?e=4Sjr5B Wykład Otwarte Zasoby Edukacyjne https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/Ef0gUNJSRSdCquRJWwmHbLMBlGGxUpP_MPZt7Adw4_6OPw?e=DfIJVw |
|
Uwagi: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin, w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej, zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni lub w formie zdalnej za pośrednictwem MS Teams. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Galanciak, Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej Wykład: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - egzamin pisemny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008. Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008. |
|
Uwagi: |
Kod do zespołu wykładowego w Teams: nzm5tja Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin, w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej, zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni lub w formie zdalnej za pośrednictwem MS Teams. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Galanciak, Klaudia Markowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena prac wykonywanych podczas zajęć, - ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej Wykład: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - egzamin pisemny |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005. Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008. Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003. Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005. Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008. |
|
Uwagi: |
Kod do zespołu wykładowego w Teams: nzm5tja Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.