Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika medialna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przedmiot, zadania pedagogiki i edukacji medialnej. Komunikowanie człowieka z mediami. Pojęcie i klasyfikacja mediów. Funkcje i zadania mediów we współczesnym świecie. Media a kultura masowa. Pedagogika medialna w świetle wybranych teorii uczenia się (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, kolektywizm). Pedagogiczny wymiar odbioru mediów. Pedagogia: prasy, radia. Pedagogia: telewizji i filmu. Postawy negatywne i pozytywne wobec mediów. Praktyki propagandy i manipulacji w mediach. Etyczne aspekty działalności nadawcy medialnego. Media jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak pisać, mówić i komunikować się – podstawowe kompetencje pedagoga medialnego.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Ma podstawową wiedzę o odzwierciedlaniu struktur społecznych i instytucji życia społecznego w mediach, a także o mediach jako środowisku wychowawczym.

- Ma poszerzoną wiedzę o celach pedagogiki medialnej oraz mediów jako narzędzia inkluzji społecznej.

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat wpływu mediów na rozwój ich użytkowników.

Umiejętności - Prawidłowo interpretuje pojęcia i zjawiska społeczne oraz medialne.

- Samodzielnie zdobywa wiedzę z mediów i multimediów.

Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności medialnych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie kształtowania innowacyjnej postawy związanej z wykorzystaniem mediów.

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z wykorzystaniem mediów i multimediów w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w zakresie pedagogiki z wykorzystaniem mediów cyfrowych i multimediów, rozumie ich społeczne znaczenie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Sylwia Galanciak, Joanna Rabiega-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej

Wykład:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- egzamin pisemny

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007.

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008.

Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005.

Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008.

Linki do wykładów oraz materiałów dodatkowych:

Wykład Media i edukacja a społeczeństwo czasu przemian:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EgTJiRvaF6dMmMnAaP8dakYB3BIzQw7_9FR6S-1j_82-gw?e=TfdMqe

Wykład Świat mediów - zagrożenia (wprowadzenie):

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EQ-wKtr-iWFAsoxGC2wYy4UBTknn-gA9ArvelvloFlCYRg?e=omVWXT

Wykład Pedagogia mediów masowych:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EX9g1_2Mt4xEnrpyJAY4nyMBHhYUn-_MnZxi6Y9ocXU4tQ?e=MrZRXn

Od dnia 20.04.2020 wykłady prowadzone w trybie synchronicznym na platformie MS Teams. Godzina wykładu: poniedziałki, godz. 16.00.

Wszystkie materiały dodatkowe oraz prezentacje z wykładów dla osób, ktore nie mogły dołączyć do wykładu, są zamieszczane regularnie na platformie MS Teams

Wykład Teorie pedagogiczne ważne dla pedagogiki medialnej: kognitywizm:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/Ea8Az46ng_lNgHWZ-yAClfYB0yjedOrUjZUZ_8GFzDKbtw?e=4Amone

Wykład Teorie pedagogiczne ważne dla pedagogiki medialnej: konstruktywizm (i konektywizm):

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/ES7Fl3PnT0dFkKXVaSXbTkQBGdnNBu-DI7KsCUdwfQuZEA?e=5ukhnA

Wykład Grywalizacja w szkole jako przykład realizacji idei konstruktywizmu w edukacji:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EXASM0QmbsVOi_eXmGLY3eUBgEkx150mg4p-qz0hEZdgvQ?e=75Qv1n

Wykład Dydaktyka a nowe technologie:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EQ-77usrEHFAgyzVKjV2SloBVG46Vd-7U2KgoD-yRcb2Gg?e=5hI7g3

Wykład Nowe technologie jako wsparcie edukacyjne osób z niepełnosprawnościami:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EcOFu3nX-sJFjrN-2L4vzkcBf5TAmeueZ8bzP1CFQ9qZ5A?e=4Sjr5B

Wykład Otwarte Zasoby Edukacyjne

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/Ef0gUNJSRSdCquRJWwmHbLMBlGGxUpP_MPZt7Adw4_6OPw?e=DfIJVw

Uwagi:

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie).

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin, w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej, zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni lub w formie zdalnej za pośrednictwem MS Teams. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Sylwia Galanciak, Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej

Wykład:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- egzamin pisemny

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007.

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008.

Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005.

Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008.

Uwagi:

Kod do zespołu wykładowego w Teams:

nzm5tja

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie).

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin, w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej, zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni lub w formie zdalnej za pośrednictwem MS Teams. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Sylwia Galanciak, Klaudia Markowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki pedagogiki medialnej i edukacji medialnej. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe zagadnienia związane z wychowawczymi aspektami mediów, rolą przygotowania użytkowników mediów do korzystania z nich, analizują kategorię propagandy i manipulacji medialnej, poznają kodeksy etyczne nadawców medialnych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej

Wykład:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- egzamin pisemny

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007.

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna” t. I i II, Warszawa 2007.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008.

Adams S., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.

Niczyperowicz A., Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Silvester Ch., Wywiady wszechczasów, Iskry 2005.

Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, UMCS Lublin 2008.

Uwagi:

Kod do zespołu wykładowego w Teams:

nzm5tja

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach i 2 na wykładzie).

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Egzamin zostanie przeprowadzony w formie bezpośredniej w budynku uczelni. Termin i godzina egzaminu zostaną podane z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe, w tym e-learning :45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 3 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 4 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)