Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-ZPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych osób w edukacji. Elastyczne organizowanie wsparcia osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dobór i stosowanie metod edukacji inkluzyjnej. Indywidualizacja (dostosowanie form i warunków) pracy z uczestnikami jako forma wsparcia dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Grupa zróżnicowana, role w grupie, organizacja zespołów z uwzględnieniem charakteru grupy, aranżacja przestrzeni do pracy. Zadania osoby prowadzącej zajęcia edukacyjne z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami. Omówienie wybranych metod aktywizujących.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna terminologię związaną z edukacją inkluzyjną, wybrane koncepcje edukacji inkluzyjnej oraz zasady inkluzyjnego projektowania zajęć edukacyjnych.

Zna pojęcia z obszaru etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad innością/obcością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.

Umiejętności

Potrafi wybrać izastosować wybrane metody aktywizujące iumiejętnie dobierać je do zaistniałej sytuacji w grupie; opracowuje scenariusz zajęć edukacyjnychz uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji.

Potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych, w tym - modyfikować formy i metody pracy adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.

Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką, wspierać ich samodzielność wzdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, atakże inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego irozwoju osobistego.

Jest przekonany/a oznaczeniu wiedzy pedagogicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z realizacją zadań pedagogicznych; rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczestników zajęć.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy w roli pedagoga; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Przemysław Jeruszka, Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie projektu zajęć z uwzględnieniem wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w procesie kształcenia/pracy.

Pełny opis:

Wykład:

Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych osób w edukacji formalnej i nieformalnej.

Elastyczne organizowanie wsparcia osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dobór i stosowanie metod edukacji inkluzyjnej.

Indywidualizacja (dostosowanie form i warunków) pracy z uczestnikami jako forma wsparcia dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.

Grupa zróżnicowana, role w grupie, organizacja zespołów z uwzględnieniem charakteru grupy, aranżacja przestrzeni do pracy.

Współpraca i wsparcie rówieśnicze (tutoring rówieśniczy) w edukacji formalnej i nieformalnej.

Zadania osoby prowadzącej w edukacji formalnej i nieformalnej osób ze zróżnicowanymi potrzebami.

Omówienie wybranych metod aktywizujących.

Ćwiczenia

Pojęcie specjalnych, indywidualnych, zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.

Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych na materiale filmowym.

Zasady pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.

Organizacja pracy z uczniem o SPE.

Wsparcie osób z różnorodnymi potrzebami w grupie zajęciowej.

Dostosowania edukacyjne do różnorodnych potrzeb.

Literatura:

Literatura

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013.

2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183

3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

6. Reid J, Forrestal P, Cook J; " Uczenie się w małych grupach w klasie "; WSiP, W-wa 1996

7. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000.

2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010

3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011

4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład 30 godz., ćwiczenia 15 godz.) - 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godz.

Inne formy (prace pisemne) - 25 godz.

Przygotowanie prezentacji – 30 godz.

Przygotowanie się do egzaminu – 20 godz.

Liczba punktów ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz, Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz, Aleksandra Mazurek, Bernadeta Szczupał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

WYKŁAD:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami zamkniętymi (test jednokrotnego wyboru) oraz z pytaniami otwartymi. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

----------------------------------------------------------------------------------------------

ĆWICZENIA:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie projektu zajęć z uwzględnieniem wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób ze zróżnicowanymi potrzebami w procesie kształcenia/pracy.

Pełny opis:

Wykład:

Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych osób w edukacji formalnej i nieformalnej.

Elastyczne organizowanie wsparcia osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, dobór i stosowanie metod edukacji inkluzyjnej.

Indywidualizacja (dostosowanie form i warunków) pracy z uczestnikami jako forma wsparcia dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.

Grupa zróżnicowana, role w grupie, organizacja zespołów z uwzględnieniem charakteru grupy, aranżacja przestrzeni do pracy.

Zadania osoby prowadzącej w edukacji osób ze zróżnicowanymi potrzebami.

Omówienie wybranych metod aktywizujących.

Ćwiczenia

Pojęcie specjalnych, indywidualnych, zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.

Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych na materiale filmowym.

Zasady pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.

Organizacja pracy z uczniem o SPE.

Wsparcie osób z różnorodnymi potrzebami w grupie zajęciowej.

Dostosowania edukacyjne do różnorodnych potrzeb.

Literatura:

Literatura

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013.

2. Szczepkowska K., Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania, Warszawa, ORE, 2019 https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24183

3. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

6. Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000.

2. Florek A.: Dziecko w grupie. Warszawa, Wyd. Pedagog, 2010

3. Zacharuk T., Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Nr 1(20) 2011

4. Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład 30 godz., ćwiczenia 15 godz.) - 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godz.

Inne formy (prace pisemne) - 25 godz.

Przygotowanie prezentacji – 30 godz.

Przygotowanie się do egzaminu – 20 godz.

Liczba punktów ECTS: 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)