Wprowadzenie w kształcenie akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-WAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w kształcenie akademickie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o specyfice i tradycjach edukacji na poziomie wyższym; celach, organizacji i zasadach funkcjonowania uczelni oraz prawach i obowiązkach wynikających z roli studenta. - Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnej edukacji. Umiejętności - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii. Kompetencje społeczne - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" |
|
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" |
|
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: 1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo); 2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 9 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 11 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Wykład w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8160ac61b04749c38c6b98f49ed81103%40thread.tacv2/conversations?groupId=0e749bc2-a056-4f1a-aad0-ea28604c6840&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: Praca zaliczeniowa. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (praca)- 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Wykład w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a158b545bab2549848b3c2e6f1f875d9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=87a902c1-ab26-4193-ba03-64e4a20fb798&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: Praca zaliczeniowa. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia (praca)- 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. efekty dotyczące wiedzy i umiejętności kognitywnych: test 2. efekty dotyczące kompetencji społecznych - sposób udziału i aktywne uczestnictwo w dyskusjach podczas wykładu |
|
Pełny opis: |
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. I. Głos studentów, Warszawa 2003 Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. II Głos nauczycieli akademickich, Warszawa-Radom 2007 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi. Elementy metody "debaty Oksfordzkiej" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. efekty dotyczące wiedzy i umiejętności kognitywnych: test 2. efekty dotyczące kompetencji społecznych - sposób udziału i aktywne uczestnictwo w dyskusjach podczas wykładu |
|
Pełny opis: |
Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać. |
|
Literatura: |
Regulamin studiów Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji Uzupełniająca: Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006 Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998. Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007. Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009 Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. I. Głos studentów, Warszawa 2003 Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. II Głos nauczycieli akademickich, Warszawa-Radom 2007 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład - 9 godz. Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 11 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.