Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie w kształcenie akademickie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-WAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie w kształcenie akademickie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Ma podstawową wiedzę o specyfice i tradycjach edukacji na poziomie wyższym; celach, organizacji i zasadach funkcjonowania uczelni oraz prawach i obowiązkach wynikających z roli studenta.

- Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnej edukacji.

Umiejętności - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii.

Kompetencje społeczne - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi.

Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"

Literatura:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Uwagi:

Warunki zaliczenia:

1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo);

2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi.

Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"

Literatura:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Uwagi:

Warunki zaliczenia:

1. udział w dyskusjach podczas wykładu (punktowany dodatkowo);

2. zaliczenie testu, poprzez uzyskanie minimum 50% przewidywanych punktów.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 9 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 11 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi.

Wykład w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8160ac61b04749c38c6b98f49ed81103%40thread.tacv2/conversations?groupId=0e749bc2-a056-4f1a-aad0-ea28604c6840&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Uwagi:

Warunki zaliczenia:

Praca zaliczeniowa.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia (praca)- 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi.

Wykład w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a158b545bab2549848b3c2e6f1f875d9d%40thread.tacv2/conversations?groupId=87a902c1-ab26-4193-ba03-64e4a20fb798&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1995.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne 1992.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Uwagi:

Warunki zaliczenia:

Praca zaliczeniowa.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia (praca)- 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. efekty dotyczące wiedzy i umiejętności kognitywnych: test

2. efekty dotyczące kompetencji społecznych - sposób udziału i aktywne uczestnictwo w dyskusjach podczas wykładu

Pełny opis:

Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać.

Literatura:

Obowiązkowa:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. I. Głos studentów, Warszawa 2003

Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. II Głos nauczycieli akademickich, Warszawa-Radom 2007

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład kursowy, wzbogacany prezentacjami multimedialnymi.

Elementy metody "debaty Oksfordzkiej"

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. efekty dotyczące wiedzy i umiejętności kognitywnych: test

2. efekty dotyczące kompetencji społecznych - sposób udziału i aktywne uczestnictwo w dyskusjach podczas wykładu

Pełny opis:

Specyfika procesu kształcenia na uczelni wyższej. Kultura akademicka w perspektywie aksjologicznej i społecznej. Kultura osobista studenta. Organizacja uczelni. Twórcze kierowanie własnym rozwojem. Kształtowanie własnej ścieżki edukacyjnej w kontekście wyboru specjalności. Prezentacja specjalności prowadzonych w APS na kierunku pedagogika). Prawa i obowiązki studenta. Samorządność i autonomia na studiach. Zmiany w szkolnictwie wyższym w Europie i Polsce. Tworzenie własnych zasad efektywnego uczenia się oraz planu aktywnej nauki. Czas - metody pracy nad organizacją własnego czasu, dyscyplina, wykorzystywanie wolnego czasu. Samodzielna praca z tekstem – studiowanie tekstów. Korzystanie z Internetu a plagiat. Notacja bibliografii, przypisów. Sposoby sporządzania notatek (mapy myśli). Stres egzaminacyjny – jak go pokonywać.

Literatura:

Regulamin studiów

Dane ze strony uczelni - znajomość tradycji oraz współczesnej jej organizacji

Uzupełniająca:

Bloom a., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006

Buzan T., Mapy twoich myśli, Wyd. Ravi 1998.

Kostkiewicz J., Uniwersytet i wartości, Kraków 2007.

Sowiński A. (red), Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym, Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Szkoły Wyższej, Szczecin 2009

Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. I. Głos studentów, Warszawa 2003

Jankowska D., W akademickiej przestrzeni dialogu. Cz. II Głos nauczycieli akademickich, Warszawa-Radom 2007

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe wykład - 9 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 11 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)