Trening myślenia krytycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-TMK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening myślenia krytycznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Myślenie krytyczne – definicje, podstawowe pojęcia, kluczowe umiejętności i postawy. Sztuka zadawania pytań. Implikatury konwersacyjne, myślenie szybkie i wolne oraz rola ukrytych założeń w sposobach myślenia. Przeszkody w myśleniu krytycznym, rola języka w formułowaniu problemów badawczych i uzasadnianiu własnego stanowiska. Myślenie krytyczne wobec przekazów medialnych. Myślenie krytyczne wobec pseudonauki. Myślenie krytyczne w pracy pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o źródłach, tradycji myślenia krytycznego w kręgu kultury europejskiej i jej interdyscyplinarnym charakterze. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych związanych z jakością myślenia; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, narzędzi i procedur stosowanych w obszarze myślenia krytycznego dla realizacji zadań związanych z działalnością pedagogiczną; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów w tym zakresie. Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanych umiejętności w obszarze krytycznego myślenia, rozumie potrzebę ich doskonalenia z uwagi na rozwój zawodowy i osobisty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne; aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia prowadzone metodą warsztatową. 1. Wprowadzenie: cel zajęć, oczekiwania studentów, sposób wystawiania oceny, podstawowe pojęcia. 2. Jak zadawać pytania? Rodzaje pytań. Teoria, teza, hipoteza itp. Formułowanie problemów badawczych. 3. Pułapki dyskusji (m. in. implikatura konwersacyjna; ukryte założenia; rola emocji) 4. Różne rejestry języka, style pisania, nieformalny, formalny, akademicki, słowniki, synonimy, pola semantyczne. Znaczenie języka w komunikacji międzyludzkiej. Podstawowe różnice między sposobami prowadzenia dyskusji. 5. Krytyczne myślenie w dobie inflacji informacji. 6. Nauka, pseudonauka, plagiat, creative commons, open source, przypisy, wyszukiwanie informacji. 7. Mylą się wszyscy tylko nie ja, racjonalizacje, samousprawiedliwienia, trudności w przyznaniu się do błędu. Rola myślenia krytycznego w pracy pedagogicznej. 8. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289 D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym I. Lakatos, Nauka a pseudonauka, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce IX/1987, s. 2-11. M. Nussbaum, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów B. Sajduk, Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej; Pedagogika Szkoły Wyższej 2/2016, s. 115-124. A. Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów K. Schutz, Być w błędzie. Przygody w krainie pomyłek C. Tavris, E. Aronson, Błądzą wszyscy (ale nie ja). Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania M. Witek, Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscplinarnego |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja moderowana - edukacja sokratyczna poprzez zadawanie pytań - praca w grupach Nakład pracy studenta: - obecność 15 h - lektura tekstów 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne; aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia prowadzone metodą warsztatową. 1. Wprowadzenie: cel zajęć, oczekiwania studentów, sposób wystawiania oceny, podstawowe pojęcia. 2. Jak zadawać pytania? Rodzaje pytań. Teoria, teza, hipoteza itp. Formułowanie problemów badawczych. 3. Pułapki dyskusji (m. in. implikatura konwersacyjna; ukryte założenia; rola emocji) 4. Różne rejestry języka, style pisania, nieformalny, formalny, akademicki, słowniki, synonimy, pola semantyczne. Znaczenie języka w komunikacji międzyludzkiej. Podstawowe różnice między sposobami prowadzenia dyskusji. 5. Krytyczne myślenie w dobie inflacji informacji. 6. Nauka, pseudonauka, plagiat, creative commons, open source, przypisy, wyszukiwanie informacji. 7. Mylą się wszyscy tylko nie ja, racjonalizacje, samousprawiedliwienia, trudności w przyznaniu się do błędu. Rola myślenia krytycznego w pracy pedagogicznej. 8. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
K. Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze 2019, tom 20, nr 3 (78), s. 280-289 D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym I. Lakatos, Nauka a pseudonauka, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce IX/1987, s. 2-11. M. Nussbaum, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów B. Sajduk, Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej; Pedagogika Szkoły Wyższej 2/2016, s. 115-124. A. Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów K. Schutz, Być w błędzie. Przygody w krainie pomyłek C. Tavris, E. Aronson, Błądzą wszyscy (ale nie ja). Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania M. Witek, Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscplinarnego |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja moderowana - edukacja sokratyczna poprzez zadawanie pytań - praca w grupach Nakład pracy studenta: - obecność 15 h - lektura tekstów 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: prace pisemne; aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie, cel zajęć. 2. Plagiat, open source, przypisy, wyszukiwanie informacji, zdawanie sprawy z inspiracji, szukanie literatury, wiarygodność bibliograficzna. 3. Podstawowe zabiegi erystyczne. 4. Umiejętności aksjologiczne w sztuce dyskusji. Znajomość statusu wartości w dialogowaniu. 5. Błędy ich znaczenie dla myślenia krytycznego. Korzyści z błądzenia. 6. Zjawisko fake newsa. Zastosowanie krytycznego myślenia w dobie inflacji informacji. 7. Podsumowanie zajęć. Dyskusja. |
|
Literatura: |
1. Ryszard Wiśniewski, Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej 2. Anna Sokołowska, Zmiana statusu wiedzy akademickiej, przemiany kultury współczesnej i zjawisko plagiatowania 3. Imre Lakatos, Nauka a pseudonauka 4. Adam Grant, Radość błądzenia 5. Adam Grant, Taniec z wrogiem. 6. Robert DiYanni, Podstawowe pojęcia myślenia krytycznego 7. Ewa Wasilewska-Kamińska, Pojęcie myślenia krytycznego 8. Carol Tavris Elliot Aronson, Odpuścić i przyznać się do błędu 9. Katarzyna Bąkowicz, Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa 10. Marta Nussbaum, Nie dla zysku 11. Błażej Sajduk, Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej 12. Artur Schopenhauer, Sztuka prowadzenia sporów 13. Włodzimierz Próchnicki, Rzeczywistość współczesnej humanistyki 14. Robert Di Yanni. Strategie i zastosowania myślenia krytycznego 15. Podkast - Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka, 5 lipca 2023 - gość Jacek Dukaj. 16. Kathryn Schulz, Być w błędzie. 17. Maciej Soin, FAKTY, WARTOŚCI I „PANIKA MORALNA”. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja moderowana - edukacja sokratyczna poprzez zadawanie pytań - praca w grupach Nakład pracy studenta: - obecność 30 h - lektura tekstów 30 h 1 pkt. ECTS, 25--30 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.