Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-KJP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka polskiego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Kultura języka polskiego – jej istota. Podstawowe pojęcia językoznawcze: norma językowa, system języka, język ogólny, język regionalny. Kompetencja lingwistyczna i kompetencja komunikacyjna. Rodzaje dyskursów, debat; negocjacje i mediacje. Cechy współczesnej polszczyzny. Kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych. Trening w zakresie pisarstwa naukowego i publicystycznego. Retoryczny warsztat sztuki wystąpień publicznych. Język jako instrument pedagogicznego oddziaływania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk, ojej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z wiedzą lingwistyczną i komunikacyjną.

Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, wiedzęlingwistyczną na temat normy językowej, kryteriów poprawności językowej, rodzajów błędów językowych, a także znajomość podstaw retoryki na temat środków perswazyjnych, rodzajów argumentów, sztuki wystąpień publicznych.

Umiejętności

Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi poprawnie wypowiadać się wróżnorodnych gatunkach i formach wypowiedzi pisemnych iustnych, z użyciem języka specjalistycznego; potrafi dokonać autoprezentacji w sytuacji publicznej.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury języka polskiego i rozumie związaną z tym potrzebę ciągłego rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji językowych i je doskonali.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa: Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B, Pedagogika ,,homo amans", Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.

- Apel KRASPu o przeciwstawianiu się mowie nienawiści

- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.

- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.

- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.

- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.

- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo

przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych

mediów.

- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

· Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

· Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

· Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

· Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016

. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psycholog, 1999 i następne

. red. naukowa: Lewandowska- Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B, Pedagogika ,,homo amans", Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

· Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004

· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10owe, sprawdziany

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)