Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-BRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania or¬ganizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kon¬tekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepeł¬nosprawności intelektualnej. Zdrowie jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na pro¬cesy wychowania i kształcenia. - Ma wiedzę na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych ukła-dów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pra-cy pedagoga z dziećmi i młodzieżą. - Posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oce-ny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów. - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czyn¬ników środowiskowych zaburzających ich funkcje. - Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych. - Posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych. Umiejętności - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicz¬nych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. - Potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfiko¬wać zagrożenia zdrowotne. - Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat isto-ty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki. Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicz¬nych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicz¬nej. - Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy peda¬gogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecz¬nych i ich rodzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Paulina Poświata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. *zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu egzaminu na zdalny przy pomocy np. aplikacji MS Forms) |
|
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. 2. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). 3 - 5. Etapy rozwoju osobniczego człowieka. Rozwój prenatalny. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych latach życia. 6. Metody i zasady oceny rozwoju. 7. Okres pokwitania, dorosłości i starości. 8. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 9 - 10. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. 11 - 12. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. 13. Stres. 14 - 15. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). Plan ćwiczeń: 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. 2. Od genu do cechy. 3. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. 4 - 5. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. 6. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. 7. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
|
Literatura: |
1. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (2010) B.Woynarowska, A.Kowalewska, Z.Izdebska, K.Komosińska, PWN Warszawa 2. Genetyka medyczna- notatki z wykładów (2009) J.Bradley, D.Johnson, B.Pober, PZWL Warszawa 3. Genetyka medyczna i molekularna (2017) J.Bal (red.), PWN Warszawa 4. Embriologia (2012) H. Bartel, PZWL Warszawa 5. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia (2014) Piotrowicz R. (red.), Wydawnictwo APS Warszawa 6. Profilaktyka w pediatrii (2008) B.Woynarowska (red.), PZWL Warszawa 7. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci (2018) M.Kaczmarek, N.Wolański, PWN Warszawa 8. Wybrane problemy auksologii i antropometrii rozwojowej (2019) L.Perenc, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego |
|
Uwagi: |
Uwagi: Z uwagi na zagrożenie COVID-19, zajęcia będą przeprowadzane zdalnie, przy wykorzystaniu aplikacji MS Teams. Wykład: link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7fa483a3c60418b98e8b8f7243374c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e1da790-ba9d-42b2-9366-5824b59a4483&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek, Paulina Poświata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
W czasie wykładu przedstawione będą informacje na temat biologicznych uwarunkowań rozwoju dziecka (czynniki genetyczne i pozagenetyczne), budowa i funkcja wybranych układów w kontekście wpływu na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu i szkole oraz wpływ stresu. Treści wykładu nie są tożsame z tematyką ćwiczeń, obie formy stanowią uzupełnienie. Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne końcowe (test wyboru). |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY • Rozwój osobniczy człowieka - aspekty ilościowe i jakościowe; rozwój fizyczny, wzrastanie, dojrzewanie. Charakterystyka okresów rozwoju biologicznego; wiek metrykalny, biologiczny - metody jego oceny. Czynniki genetyczne i środowiskowe modyfikujące rozwój osobniczy; wrażliwość organizmu na czynniki środowiskowe, mechanizmy biologicznych zmian przystosowawczych (adiustacja, adaptabilność ) • Układu nerwowy – budowa i rola jako układu nadrzędnego kontrolującego zachowanie homeostazy. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, układ autonomiczny. • Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. • Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Mechanizmy obrony organizmu Naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych w nabywaniu odporności. • Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Wpływ na rozwój człowieka • Zachowania żywieniowe a rozwój organizmu, żywienie źródłem budulca i energii. Przemiany metaboliczne podstawowych substancji niezbędnych do życia i funkcjonowania organizmu (funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego w procesach metabolicznych), zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). • Okres dojrzewania ( zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej). Młodzieńczość ( kształtowanie się cech konstytucyjnych, dymorfizm płciowy, postawa ciała ). • Proces starzenia się organizmu (kryteria starzenia się i problemy zdrowotne). • Stres ĆWICZENIA - treści ćwiczeń nie są tożsame z materiałem wykładowym • Molekularne podstawy genetyki-budowa i funkcje kwasów nukleinowych. Chromosomy. Kariotyp człowieka. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu (replikacja , mitoza) i z pokolenia na pokolenie (mejoza). Gametogeneza. • Genetyczne uwarunkowania rozwoju, genotyp a fenotyp, geny a cechy. Wzorce dziedziczenia (autosomalne dominujące i recesywne, sprzężone z płcią , wielogenowe i wieloczynnikowe). • Błędy w informacji genetycznej (mutageneza) i ich skutki dla organizmu w różnym okresie życia. Mutacje de novo. Mechanizmy dziedziczenia błędów w gametach i komórkach somatycznych. Przykłady chorób genetycznych. • Rozwój prenatalny . Czynniki endogenne paragenetyczne i pozagenetyczne w rozwoju prenatalnym człowieka. Związek matki i dziecka w rozwoju. • Teratogeneza czynnikiem zaburzającym rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego i możliwości zapobiegania im. Wczesna diagnostyka chorób wrodzonych, metody badań prenatalnych, testy diagnostyczne po urodzeniu. • Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych trzech latach życia, okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym ( tempo i harmonijność rozwoju oraz jego ocena, kształtowanie się proporcji ciała i postawy ciała, potrzeby żywieniowe). • Rozwój motoryczny dziecka do okresu dojrzewania. |
|
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: 1.Bradley J.R,D.R.Jonson,B.R.Pober: Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009. 2. Doleżych B., P. Łaszczyca (red.): Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003 3.Connor J.M., Ferguson-Smith: Podstawy genetyki medycznej, PZWL, Warszawa 1991. 4.Jopkiewicz A., E. Suliga: Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji. Radom - Kielce 2005. 5.Lichtenberg-Kokoszka E.: Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008 6.Mięsowicz I.,(red.): Auksologia Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości, Wyd. APS, Warszawa 2001. 7.Turner Jeffrey S., Helms Donald B. "Rozwój człowieka", wyd. WSiP Warszawa, 1999r. Uzupełniająca: 1.Eliot L., Co tam się dzieje? Wyd. Media Rodzina ,Poznań 2003. 2.Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, PZWL,Warszawa2003. 3.Malinowski A., Auksologia rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Wydaw. Uniw. Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007. 4.Turner J.S.,D.B. Helms, Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999. 5.Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa 2005. 6.Woynarowska B.,(red.), Zdrowie i szkoła, PZWL, Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Wykłady z przedmiotu odbywają się na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adbde4150b13f4191b88a5e31009648e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=2f533846-3f41-4998-ae66-ee7321ed9d82&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WYK
CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat + kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 – 15: 2 (niedostateczny) 16 – 18: 3 (dostateczny) 19 – 21: 3,5 (dostateczny plus) 22 – 24: 4 (dobry) 25 – 27: 4,5 (dobry plus) 28 – 30: 5 (bardzo dobry) |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Ekspresja informacji genetycznej. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. Stres. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Wykłady: Nazwa zespołu w MS Teams: ST_2021_Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLKcTPTTQezEo7tJ5d2Ubz1f0Nqqq65t442dZQmJV8OQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=76cb7d59-8e2f-4670-8265-1b558caf663f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych 30 (wykład) + 15 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15 potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 30 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 130 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Paulina Poświata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat + kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Wykłady: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia: Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyka molekularna: kwasy nukleinowe, gen, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Ekspresja informacji genetycznej. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do okresu wczesnoszkolnego. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Wykłady: 1-2. Układu nerwowy – budowa i rola jako układu nadrzędnego kontrolującego zachowanie homeostazy. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, układ autonomiczny. Zmysły – budowa i rola zmysłu wzroku, słuchu i równowagi. Wpływ na rozwój człowieka 3. Układ hormonalny - regulacja funkcji życiowych i rozwoju organizmu, mechanizmy integracji i koordynacji organizmu. Stres Układ immunologiczny – warunkowanie zdrowia i choroby. Mechanizmy obrony organizmu Naturalne bariery immunologiczne. Rola szczepień ochronnych w nabywaniu odporności. 4. Zachowania żywieniowe a rozwój organizmu, żywienie źródłem budulca i energii. Przemiany metaboliczne; funkcje układów: pokarmowego, oddechowego, krążenia i wydalniczego w procesach metabolicznych; zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). 5. Rozwój osobniczy człowieka - aspekty ilościowe i jakościowe; rozwój fizyczny, wzrastanie, dojrzewanie. Charakterystyka okresów rozwoju biologicznego; wiek metrykalny, biologiczny - metody jego oceny. Czynniki genetyczne i środowiskowe modyfikujące rozwój osobniczy; mechanizmy biologicznych zmian przystosowawczych (adiustacja, adaptabilność ) Okres dojrzewania ( zmiany somatyczne i psychiczne pod wpływem hormonów, kształtowanie się dojrzałości biologicznej). Młodzieńczość ( kształtowanie się cech konstytucyjnych, dymorfizm płciowy, postawa ciała ). Proces starzenia się organizmu (kryteria starzenia się i problemy zdrowotne). |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Wykłady: Nazwa zespołu w MS Teams: NS_2021_Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7L__2yjNZQ1EnJlOhSU7J01tb3UW0z_kExQciXk3QBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=611dfbf0-42dd-4231-9612-c46f0de5960d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: kontaktowych 15 (wykład) + 12 (ćwiczenia) potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 12 potrzebnych do przygotowania referatu: 10 potrzebnych do przygotowania się do kolokwium: 30 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 45 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 124 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykłady: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 30 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 – 15: 2 (niedostateczny) 16 – 18: 3 (dostateczny) 19 – 21: 3,5 (dostateczny plus) 22 – 24: 4 (dobry) 25 – 27: 4,5 (dobry plus) 28 – 30: 5 (bardzo dobry) |
|
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Ekspresja informacji genetycznej. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka: od poczęcia do starości. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. Stres. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa). |
|
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 8. Piotrowicz R. (red.): Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo APS, Warszawa, 2014 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład – prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę LICZBA GODZIN: kontaktowych: 30 potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 45 potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 60 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 135 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Paulina Poświata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.