Zatrudnienie osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-ZON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zatrudnienie osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej 2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności 3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych 4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych 6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę dotyczącą niepełnosprawności w aspekcie prze-pisów prawa, zdrowia oraz społecznych i psychologicznych czynników wpływających na aktywizację zawodową Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat możliwości zatrudnia-nia osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy. Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalno-ści pedagogicznej w zakresie rehabilitacji zawodowej Umiejętności Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów związanych z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych na rynku pra-cy. Student pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych związanych z aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych. Kompetencje społeczne Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, ro-zumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowania studentów do zajęć, aktywność podczas zajęć, kolokwium ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji 2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami 3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej 4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce 5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością 6. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością 7. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 8. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS • Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019 * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311. Źródło internetowe: * Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf * Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/ |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; kształenie zdalne, konsultacje indywidualne i grupowe, praca zdalna na platformie Microsoft Teams nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 30 , studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się inne formy 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji 2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami 3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej 4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce 5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością 6. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością 7. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 8. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność KSZTAŁCENIE ZDALNE Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Przedmiot: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS w czasie realnym planowanych zajęć (nazwa grupy Zatrudnianie osób niepełnosprawnych PE-2S-ZON 2020/2021 NS) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS • Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019 * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311. Źródło internetowe: * Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf * Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/ |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji 2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami 3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej 4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce 5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością 6. Możliwości kształcenia zawodowego osób z niepełnosprawnością 7. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością 8. Rola publicznych służb zatrudnienia w procesie rehabilitacji zawodowej 9. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 10. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych 11. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność KSZTAŁCENIE ZDALNE Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Przedmiot: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a145686fc5e5742569cb6728419f46e57%40thread.tacv2/conversations?groupId=be171916-d279-4187-8116-d70c4d58cb2d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 PLAN ZAJĘĆ 03.10.2020 R. WPROWADZENIE • Ustalenie zasad pracy i zaliczenia • Wykład wprowadzający: PODSTAWY REHABILITACJI SPOŁECZNEJ I ZAWODOWEJ + praca indywidualna i grupowa studentów Praca własna studenta: (1) Analiza sytemu rehabilitacji zawodowej w Polsce w odniesieniu do Ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (zadanie indywidualne) (2) Instytucje wspierające aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnością (zadanie grupowe) Instrukcja: Proszę krótko scharakteryzować założenia i cele działalności wtz/ zaz/ zpch/ organizacji pozarządowych oraz dokonać analizy działalności wybranej organizacji. WTZ ZAZ ZPCH Organizacje pozarządowe (2 gr.) 18.10.2020 r. System rehabilitacji zawodowej w Polsce - analiza Ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 09.01.2020 Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 30.01.2020 r. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych Zadanie grupowe: Proszę dokonać analizy ograniczeń i możliwości zawodowych osób z wybranym rodzajem niepełnosprawności oraz określić zakres dostosowania środowiska pracy do potrzeb osób o ograniczonej sprawności. z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnością ruchową z dysfunkcją narządu słuchu z dysfunkcją narządu wzroku chorych psychicznie z autyzmem chorych na epilepsję Przykładowa literatura: * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. *Sołtysińska G. (2010). ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego. Warszawa: KOWEZiU. * CIOP- Projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/75825/Ramowe-wytyczne-2014-Rozdzial-10-Psychospoleczne-warunki-pracy.pdf |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS • Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019 * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311. Źródło internetowe: * Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf * Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/ |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; kształenie zdalne, konsultacje indywidualne i grupowe, praca zdalna na platformie Microsoft Teams nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się inne formy 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej 2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności 3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych 4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych 6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS • Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019 * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311. Źródło internetowe: * Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf * Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/ |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej 2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności 3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych 4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. 5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych 6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS • Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019 * Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. * Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47. * Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa. * Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311. Źródło internetowe: * Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf * Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/ |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - ocena przygotowania oraz aktywności podczas zajęć. - ocena wypowiedzi ustnych i pisemnych. |
|
Pełny opis: |
Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami Rynek pracy osób z niepełnosprawnościami z punktu widzenia pracodawcy i pracownika. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88. • Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26. • Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin, • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 60 liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.