Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-ZON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej

2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności

3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych

4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych

6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student posiada wiedzę dotyczącą niepełnosprawności w aspekcie prze-pisów prawa, zdrowia oraz społecznych i psychologicznych czynników wpływających na aktywizację zawodową

Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat możliwości zatrudnia-nia osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy.

Student ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalno-ści pedagogicznej w zakresie rehabilitacji zawodowej

Umiejętności

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów związanych z funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych na rynku pra-cy.

Student pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych związanych z aktywizacją zawodową osób niepełnosprawnych.

Kompetencje społeczne

Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, ro-zumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

Metody i kryteria oceniania:

Ocena przygotowania studentów do zajęć, aktywność podczas zajęć, kolokwium ustne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji

2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami

3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej

4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce

5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością

6. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością

7. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

8. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

• Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019

* Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311.

Źródło internetowe:

* Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE

http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf

* Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”

http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; kształenie zdalne, konsultacje indywidualne i grupowe, praca zdalna na platformie Microsoft Teams

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 30 , studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się inne formy 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji

2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami

3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej

4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce

5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością

6. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością

7. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

8. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

KSZTAŁCENIE ZDALNE

Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS

Przedmiot: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych

Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS w czasie realnym planowanych zajęć

(nazwa grupy Zatrudnianie osób niepełnosprawnych PE-2S-ZON 2020/2021 NS)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

• Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019

* Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311.

Źródło internetowe:

* Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE

http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf

* Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”

http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów;

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Założenia modelu biopsychospołeczego niepełnosprawności a proces rehabilitacji

2. Praca jako wartość w życiu osób z niepełnosprawnościami

3. Cele i etapy rehabilitacji zawodowej

4. System rehabilitacji zawodowej w Polsce

5. Potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością

6. Możliwości kształcenia zawodowego osób z niepełnosprawnością

7. Działalność organizacji pozarządowych na rzecz aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością

8. Rola publicznych służb zatrudnienia w procesie rehabilitacji zawodowej

9. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

10. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych

11. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

KSZTAŁCENIE ZDALNE

Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS

Przedmiot: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych

Zajęcia realizowane na platformie Microsoft TEAMS

link do zespołu

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a145686fc5e5742569cb6728419f46e57%40thread.tacv2/conversations?groupId=be171916-d279-4187-8116-d70c4d58cb2d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

PLAN ZAJĘĆ

03.10.2020 R.

WPROWADZENIE

• Ustalenie zasad pracy i zaliczenia

• Wykład wprowadzający: PODSTAWY REHABILITACJI SPOŁECZNEJ I ZAWODOWEJ + praca indywidualna i grupowa studentów

Praca własna studenta:

(1) Analiza sytemu rehabilitacji zawodowej w Polsce w odniesieniu do Ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (zadanie indywidualne)

(2) Instytucje wspierające aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnością (zadanie grupowe)

Instrukcja: Proszę krótko scharakteryzować założenia i cele działalności wtz/ zaz/ zpch/ organizacji pozarządowych oraz dokonać analizy działalności wybranej organizacji.

WTZ

ZAZ

ZPCH

Organizacje pozarządowe (2 gr.)

18.10.2020 r.

System rehabilitacji zawodowej w Polsce

- analiza Ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

09.01.2020

Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami

Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie.

Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

30.01.2020 r.

Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności

Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych

Zadanie grupowe:

Proszę dokonać analizy ograniczeń i możliwości zawodowych osób z wybranym rodzajem niepełnosprawności oraz określić zakres dostosowania środowiska pracy do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.

 z niepełnosprawnością intelektualną

 z niepełnosprawnością ruchową

 z dysfunkcją narządu słuchu

 z dysfunkcją narządu wzroku

 chorych psychicznie

 z autyzmem

 chorych na epilepsję

Przykładowa literatura:

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

*Sołtysińska G. (2010). ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.

* CIOP- Projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach

https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/75825/Ramowe-wytyczne-2014-Rozdzial-10-Psychospoleczne-warunki-pracy.pdf

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

• Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019

* Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311.

Źródło internetowe:

* Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE

http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf

* Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”

http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; kształenie zdalne, konsultacje indywidualne i grupowe, praca zdalna na platformie Microsoft Teams

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się inne formy 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej

2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności

3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych

4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych

6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

• Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019

* Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311.

Źródło internetowe:

* Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE

http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf

* Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”

http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów;

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej

2. Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności

3. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych

4. Rynek pracy osób niepełnosprawnych z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

5. Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych

6. Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

• Nowakowska M. (2019). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako klient urzędu pracy. Zastosowanie modelu naturalnej asystentury. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1(104), 51-63.www.edukacjaustawicznadoroslych.eu › download › edu_1_2019

* Korzon, A. (2005). Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji. W: A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzic (red.), Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

* Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.

* Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa.

* Wojtasiak, E. (1997). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych – założenia teoretyczne i działalność praktyczna. W: J. Pańczyk (red.): Roczniki Pedagogiki Specjalnej., Warszawa: Wydawnictwo WSPS, s. 297-311.

Źródło internetowe:

* Materiały Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego dot. Zestawu Narzędzi dot. zatrudnienia wspomaganego przygotowanej przez EUSE

http://www.euse.org/content/supported-employment-toolkit/EUSE-Toolkit-2010.pdf

* Publikacje przetłumaczone na potrzeb projektu: „Trener pracy jako sposób na zwiększanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”

http://www.trenerpracy.eu/do-pobrania/

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów;

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 20, przygotowanie się i inne formy 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- ocena przygotowania oraz aktywności podczas zajęć.

- ocena wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Pełny opis:

Podstawy rehabilitacji społecznej i zawodowej.

Ograniczenia i możliwości zawodowe a rodzaj niepełnosprawności. Psychospołeczne aspekty aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami

Rynek pracy osób z niepełnosprawnościami z punktu widzenia pracodawcy i pracownika.

Dostosowywanie obiektów i stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Wolan-Nowakowska M. (2020). Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie. W: U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne. Warszawa: Difin, s. 52-88.

• Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka społeczna – numer tematyczny. (1), s. 22-26.

• Wolan-Nowakowska M. (2016). Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami W: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym Warszawa: Difin,

• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz. 776 z późn. zm.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.). (2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością, Warszawa: Wydawnictwo APS

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów;

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 15, studiowanie wybranej literatury z obszaru rehabilitacji społecznej i zawodowej 60

liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)