Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-WIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Przeprowadzenie i prezentacja udokumentowanego wywiadu z przedstawicielem instytucji pozaszkolnej. 2. Egzamin ustny ze współpracy z instytucjami pozaszkolnymi. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Współpraca z różnymi instytucjami pozaszkolnymi pracującymi na rzecz dzieci. takimi, które mają za zadanie wspieranie rozwoju poznawczego czy emocjonalnego, ale również te, których pomoc jest niezbędna w sytuacjach kryzysowych. Poradnie Psychologiczno– Pedagogiczne – wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieci i młodzieży z grup ryzyka oraz omówienie innych zadań poradni. Fundacje i Stowarzyszenia – prezentacja działalności wybranych organizacji wspierających uczniów zdolnych - Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Fundacja Centrum Wspierania Zdolności oraz innych udzielających wsparcia pedagogicznego, psychologicznego i socjoterapeutycznego. Współpraca z uczelniami wyższymi, instytucjami naukowymi i kulturalnymi: Uniwersytet Dzieci, Centrum Nauki Kopernik czy Pałac Kultury i Młodzieży. Pedagog szkolny w obliczu problemów społecznych. Współpraca pedagoga szkolnego z MOPS, kuratorem sądowym, sądem rodzinnym w obliczu problemów. Możliwości urzeczywistniania innowacji edukacyjnych w szkołach publicznych i niepublicznych. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się na platformie MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a24da443a07fb4b4d8ca351036ccb4eb5%40thread.tacv2/Wsp%25C3%25B3%25C5%2582praca%2520z%2520instytucjami%2520pozaszkolnymi?groupId=5ba76821-7f83-4ccf-9b01-0ce7515b5b67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wyd. impuls, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: A. Góralski, Metody badań pedagogicznych, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna zasady funkcjonowania wybranych fundacji, stowarzy-szeń, ośrodków pomocy społecznej oraz zna cele i wartości wyżej wymienionych instytucji; - Zna zasady współpracy pedagoga szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi. Umiejętności - Korzysta ze wszystkich dostępnych środków informacji w celu wyszukiwania miejsc/placówek/ośrodków, które mogą go wesprzeć w pracy z uczniem. - Umie przeprowadzić wywiad ze specjalistami z zakresu pe-dagogiki oraz innymi osobami w celu uzyskania niezbędnych dla siebie informacji. - Potrafi nawiązać profesjonalny kontakt terapeutyczny z uczniem. Kompetencje społeczne - W związku z dostępem do „informacji wrażliwych” o uczniu i jego środowisku wychowawczym ma świadomość koniecz-ności przestrzegania zasad etycznych. - Zauważa nieprawidłowości w oddziaływaniach wychowaw-czych i poszukuje możliwości ich korygowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: ćwiczenia, prezentacja, gry dydaktyczne, dyskusja KRYTERIA OCENIANIA: - obecność na zajęciach, - praktyczne zadanie zaliczeniowe: przeprowadzenie i prezentacja udokumentowanego wywiadu w wybranej instytucji, z którą współpracują szkoły. - egzamin ustny ze znajomości tematyki zajęć. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Przygotowanie prezentacji: 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.