Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-WIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARÓW EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Przeprowadzenie i prezentacja udokumentowanego wywiadu z przedstawicielem instytucji pozaszkolnej.

2. Egzamin ustny ze współpracy z instytucjami pozaszkolnymi.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Współpraca z różnymi instytucjami pozaszkolnymi pracującymi na rzecz dzieci. takimi, które mają za zadanie wspieranie rozwoju poznawczego czy emocjonalnego, ale również te, których pomoc jest niezbędna w sytuacjach kryzysowych. Poradnie Psychologiczno– Pedagogiczne – wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieci i młodzieży z grup ryzyka oraz omówienie innych zadań poradni. Fundacje i Stowarzyszenia – prezentacja działalności wybranych organizacji wspierających uczniów zdolnych - Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Fundacja Centrum Wspierania Zdolności oraz innych udzielających wsparcia pedagogicznego, psychologicznego i socjoterapeutycznego. Współpraca z uczelniami wyższymi, instytucjami naukowymi i kulturalnymi: Uniwersytet Dzieci, Centrum Nauki Kopernik czy Pałac Kultury i Młodzieży. Pedagog szkolny w obliczu problemów społecznych. Współpraca pedagoga szkolnego z MOPS, kuratorem sądowym, sądem rodzinnym w obliczu problemów. Możliwości urzeczywistniania innowacji edukacyjnych w szkołach publicznych i niepublicznych.

W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się na platformie MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a24da443a07fb4b4d8ca351036ccb4eb5%40thread.tacv2/Wsp%25C3%25B3%25C5%2582praca%2520z%2520instytucjami%2520pozaszkolnymi?groupId=5ba76821-7f83-4ccf-9b01-0ce7515b5b67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wyd. impuls, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca:

A. Góralski, Metody badań pedagogicznych, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna zasady funkcjonowania wybranych fundacji, stowarzy-szeń, ośrodków pomocy społecznej oraz zna cele i wartości wyżej wymienionych instytucji;

- Zna zasady współpracy pedagoga szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi.

Umiejętności

- Korzysta ze wszystkich dostępnych środków informacji w celu wyszukiwania miejsc/placówek/ośrodków, które mogą go wesprzeć w pracy z uczniem.

- Umie przeprowadzić wywiad ze specjalistami z zakresu pe-dagogiki oraz innymi osobami w celu uzyskania niezbędnych dla siebie informacji.

- Potrafi nawiązać profesjonalny kontakt terapeutyczny z uczniem.

Kompetencje społeczne

- W związku z dostępem do „informacji wrażliwych” o uczniu i jego środowisku wychowawczym ma świadomość koniecz-ności przestrzegania zasad etycznych.

- Zauważa nieprawidłowości w oddziaływaniach wychowaw-czych i poszukuje możliwości ich korygowania.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA:

ćwiczenia, prezentacja, gry dydaktyczne, dyskusja

KRYTERIA OCENIANIA:

- obecność na zajęciach,

- praktyczne zadanie zaliczeniowe:

przeprowadzenie i prezentacja udokumentowanego wywiadu w wybranej instytucji, z którą współpracują szkoły.

- egzamin ustny ze znajomości tematyki zajęć.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.

Przygotowanie prezentacji: 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)